Plastsponten fick ett nytt användningsområde

Norra Bohuslän, ett stenkast från Norge med havet in på knuten. Jörgen Trohne ska för första gången testa att sätta plastspont istället för stålspont i ett försök att stärka upp den fallfärdiga piren.
– Vi räknar med att spara 300 000 kronor på att använda plastspont, säger han.

För att överdelen på sponten inte ska vika sig har man satt extra dragförankring. En krönbalk längs med sidan hjälper sponten att bli rak.
Foto: Micaela Norberg
Tidigare har Jörgen Trohne, ägare till Westcoast Offshore använt plastspont för småbassänger på land och då satt den för hand. Men då plastspont är betydligt billigare än stålspont och kräver färre maskiner, vilket minskar arbetskostnaden bestämde sig Jörgen för att testa plastspont även vid andra vattenbyggen. Ombyggnationen av en brygga en mil söder om Strömstad behöver spontas då stenpiren under den befintliga bryggan håller på att rasa.
– Det har gått jättebra. Vi har haft en del problem med sten som rasat från piren och de befintliga träspontarna har gått av när vi har försökt att dra upp dem, på grund av att de har ruttnat. Men så är det, vissa projekt har man en del problem med och det hade vi haft även om vi använt stålspont.
För att komma runt problemet med stenar som inte kunnats grävas upp och kvarvarande träspont har Jörgen varit tvungen att flytta ut sponten ett par centimeter istället.
– Om sponten ska vara synlig är det inte så snyggt men här har vi tänkt bygga in sponten i bryggan som vi ska tillverka, säger han.

Spont med lång livslängd

Sponten Jörgen använt, Aqvissponten är en spontad plastprofil av HD Polyeten som tillverkas av sorterad returplast och som kan återvinnas. Sponten ska enligt Aqvis lämpa sig bra i marina och submarina lösningar där erosion, röta och söndervittring är vanligt förekommande.
– Fördelen är också att den inte rostar och därför ska ha längre livslängd än stålspont. Visserligen är plast inte lika starkt som stål men för det här jobbet, där vi räknar på ett tryck på 150 till 300 kilo per kvadratmeter tror vi att den ska fungera.
Finns det inget negativt med att använda plast?
– Det kan vara om den är synlig och solen ligger på i kombination med uv-strålning. Det tror jag inte är så bra för sponten och då minskar nog livslängden.
Leverantören AQVIS Miljö AB uppger att till projekt som utsätts för UV-strålar blandas UV- skydd in i tillverkningsprocessen.
– Men då mycket av vår produktion monteras under jord eller vatten då inblandning av UV-skydd är överflödig. Säger Tomas Svärd, delägare på Aqvis Miljö AB.
Jobbet på cirka 20 krönmeter är inte ett så stort jobb enligt Jörgen, men lagom stort när man ska testa en ny monteringsteknik.
– Vi har nog sparat en 300 000 kronor på att använda plastspont istället för stålspont

Mudderverket blev avgörande

Jörgen har jobbat med anläggning i och på vatten sedan 1982. Att han hamnade i branschen var en ren tillfällighet.
– Farsan hade byggnadsfirma och han renoverade ett mudderverk hos en kille som haft brand ombord. Men då det blev problem med försäkringsbolaget och killen inte fick ut något på försäkringen så löste de affären genom att Jörgens pappa fick ta mudderverket som likviditet.
Jörgen började arbeta för sin far och efter ett par år startade han sitt eget företag, Westcoast Offshore. Idag utför han olika typer av jobb som är på och i vatten som pålning, kajreparationer och kabel- och rörförläggning.
– Eftersom vi alltid jobbar i vatten är vi väderberoende och försöker därför hålla igång flera projekt samtidigt. Blir det dåligt väder kan vi alltid förflytta oss till ett annat projekt.
Den mesta av utrustningen bygger företaget själva.
– Vår nisch är så smal så det finns inte så mycket utrustning. Pråmen vi använder har tidigare använts inom militären och inför det här jobbet fick vi tillverka en lans för att kunna montera sponten.
– En sak är säker det blir aldrig långtråkigt och varje jobb ger sin unika utmaning, avslutar Jörgen.

För att få utrustningen till ön fraktade man allt på en lastbil till en strand i närheten. Sedan monterades och sjösattes pråmen och kördes över till byggplatsen. -Pråmen som är fem gånger tio meter, kran och stödben ryms i en tjugo fots container. Det i sin tur gör att vi är väldigt mobila, säger Jörgen Trohne, ägare till företaget som utför entreprenaden-Westcoast Offshore.
Foto: Micaela Nordberg

 

Micaela Nordberg
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades fredag den 26 juni 2009

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste