Sök på Entreprenadaktuellt
Ange ett eller flera sökord nedan för att söka.
» Euro 9,32 SEK
» Danska kronor 1,25 SEK
» USA-dollar 8,5 SEK
» Stibor 1 mån -0,119 %
» Diesel 10,84 SEK
Gå till marknadsinformationen »

Nyhet från Entreprenadaktuellt 2009-09-23

Operationell leasing allt vanligare i framtiden

I utlandet är leasing vanligt men i Sverige har vi ännu inte hämtat oss från de ränteskruvar som gjordes på 1980-talet.
Dock verkar det som att leasingen börjar komma tillbaka och att allt fler väljer operationell leasing. En leasingform där du som kund inte bär ansvaret för restvärdet på din maskin.

I takt med att de nya internationella redovisningsreglerna införs tror Erik Lindskog på Swecon Finans att den operationella leasingen kommer att ersätta den idag vanligaste leasingformen, finansiell leasing.
– Idag anser revisorer i större företag och speciellt börsnoterade att finansiell leasing är en framtida risk som skall tas upp i balansräkningen. Detta styrs av de internationella redovisningsreglerna IFRS i delen IAS 17, vilket gör att rekommendationen blir att gå över till operationell leasing.
Erik Lindskog, på Swecon
Finans tror att operationell
leasing är på frammarsch.
Foto: Swecon Finans
Skillnaden mellan de båda formerna är ett antal parametrar där den viktigaste är vem som bär risken för restvärdet den dagen avtalet upphör. Med operationell leasning lämnar du tillbaka maskinen utan att stå för risken för vad marknadsvärdet på maskinen är vid avtalstidens slut. Vid en finansiell leasing måste du när avtalstiden gått ut ansvara för att lösa det avtalade restvärdet på maskinen.
– Visst finns det nackdelar även med operationell leasing. Det kan ju vara så att när du ska lämna tillbaka maskinen så är den värd betydligt mer än restvärdet och då kan du inte tillgodose dig de pengarna eftersom maskinen ska återlämnas till maskinförsäljaren, säger Erik Lindskog. Avbetalning är fortfarande den dominerande finansieringsformen för oss och cirka 80 procent väljer det.
Enligt Erik Lindskog är det ungefär lika lönsamt för kunden att finansiera sitt maskinköp med leasing som med avbetalning. Vissa väljer leasing för att det är lättare att budgetera, lägre periodbetalning och att det i de flesta fall inte påverkar nyckeltalen negativt.
– Avbetalning är populärt, eftersom man har möjlighet att göra extra amorteringar och även lösa avtalet i förtid om man får extra pengar över. Något som man inte har samma möjlighet till med leasing då man har ett kontrakt som löper under ett visst antal år, säger Erik Lindskog.

Räntesnurr på 80-talet
En av orsakerna till att leasing inte har blivit större tror Erik Lindskog beror på det dåliga ryktet som det drog på sig under 1980-talet. Många kunder gick in i avtal med oseriösa motparter där leasingavgifterna inte sjönk när räntan gick ner. Vissa kunder hamnade i situationer där efterkalkylen visade att leasingavtalet blev dyrare än man hade förväntat sig. Detta resulterade i att leasing fick ett dåligt rykte.
Idag är situationen en annan då konkurrensen mellan finansbolagen och banker och kundernas krav på mer ordning och reda har förändrat situationen radikalt.
– Jag tror att eftersom vi märkt av ett ökat intresse så finns det en chans att leasingen kommer att öka i framtiden. Och då framför allt operationell leasing, som är den vanligaste leasingformen på kontinenten, säger Erik Lindskog.
– På kontinenten pratar man mer månadskostnad och säljer in en funktion och paketerar service, reparationer och försäkringar i ett paket. Det räcker att titta över sundet på Danmark så ser vi en väsentlig skillnad, säger han.
 
 

För- och nackdelar med leasing och avbetalning

Finansiell leasing
+ Du behöver i de flesta fall inte ta upp maskinen som en tillgång i balansräkningen.
+ Maskinen fungerar som säkerhet och normalt behövs inga andra säkerheter.
+ Du slipper binda kapital och leasinghyran/kostnaden är helt avdragsgill som en kostnad.
+ Leasinghryan/kostnaden är lika stor under hela avtalstiden (förutsatt att räntan är oförändrad)
+ Underlättar ditt budgeterings- och kalkyleringsarbete
+ Försämrar inte dina nyckeltal
- Det går i de flesta fall inte att förtidslösa en leasing. Om det ändå måste ske kan det bli relativt dyrt

Avbetalning
+ Du äger maskinen och tar upp den som en tillgång samt gör sedvanliga avskrivningar
+ Maskinen fungerar som säkerhet och normalt behövs inga andra säkerheter
+ Du har rätt till avdrag för all ingående moms
+ Du kan när som helst göra extraamorteringar eller lösa krediten
+ Du kan säsongsanpassa dina betalningar
- Det är i normalfall en framtung kostnad med hög kostnad i början och låg på slutet, därmed är det svårare att budgetera kostnaderna

(Källa: Lantmännen finans)


Micaela Nordberg
micaela@entreprenadaktuellt.se
019-16
64 65

 

 

Kommentera artikeln »


Skriv EA i rutan

Tipsa någon om denna artikel »



Stora på små jobb Årets bergentreprenör heter Roland Rask och finns i Hofors. Även om bergsprängningen är en liten del av företagets verksamhet är den betydande för Roland.
 – Jag trivs med det jag gör. Jag vill absolut inte fastna på kontoret, säger han.
Snabba tåg högt prioriterat för landets infrastrukturminister Hon förespråkar höghastighetståg och lovar jobb, jobb och mera jobb till landets maskin­entreprenörer de närmaste åren. Möt Sveriges nya infrastrukturminister Anna Johansson. KÅSERI - På norrländskt manér... Errol, mannen i telefonen, var en av dessa personer som lade grunden för mitt maskinintresse. Den andre var Larsson, kort och gott Larsson. När jag flyttade till Ullånger så var det de och deras familjer som tog hand om mig och bjöd in mig till värmen, denna oregerliga grabb med siktet inställt på allt som rörde sig. Rekordmånga småföretag tror på framtiden Rekordmånga småföretagare tror att de kommer att öka sin försäljnign under det kommande halvåret. Det är den högsta andelen sedan undersökningen började genomföras 2011.
Stor efterfrågan på danska verktyg Power Tools AB är sedan slutet av förra året återförsäljare för danska Hycon, som tillverkar hydrauldrivna verktyg. Intresset har varit större än väntat. Steelwrist går i bräschen för stöldsäkerhet För tre år sedan gick Steelwrist i bräschen för maskinförarens säkerhet i och med lanseringen av framaxellåset som förhindrar en tappad skopa. Nu är det dags att gå i bräschen igen och den här gången gäller det stöldsäkerhet. I samarbete med Crime Stoppers kommer alla nya större tiltrotatorer att stöldmärkas med Datatag. Olympia byggs om för 408 miljoner kronor Klassiska fotbollsarenan Olympia i Helsingborg byggs om. Arenan ska moderniseras och anpassas för möjligheter till spel i Europacuper. Dessutom ska den kunna användas för andra arrangemang.
 – Det unika är att det ska spelas matcher samtidigt som vi jobbar här, säger Hans Ottosson, byggplatschef vid Peab.
Dannemora ansöker om konkurs I måndags kom beskedet att Dannemora stoppade produktionen på grund av likviditetsproblem. I går skickade bolaget in sin konkursansökan. GML Sport - en framgångssaga GML Sport har gått från att bara sälja maskiner till att också teckna drift- och serviceavtal för golfbanor och fotbollsplaner. 2014 blev företaget utsett till Gasellföretag av Dagens Industri. Sänkt reporänta igen Riksbanken har tagit beslut om att ännu en gång sänka reporäntan. Detta gör man med tanke på att den senaste tidens förstärkning av kronan riskerar att avbryta inflationens väg uppåt. Ny grundutbildning för trädgård och utemiljöer Gunnebo slott och trädgårdar har startat en ny trädgårdsutbildning som heter ”Trädgård och utemiljöer–grundutbildning”. Kyrkogårdsförvaltningar, bostadsbolag samt offentliga parker och grönytor är tänkta som framtida arbetsplatser.  Liten ljusning för Abelco Abelco har haft flera tuffa år bakom sig och inte heller bokslutet för 2014 är någon upplyftande läsning. Resultatet slutade med ett minus på drygt fyra miljoner kronor. Dock har året börjat bra med sju sålda maskiner bara i februari. Markvågar ska ge Tamtron mer vind i seglen Tamtrons nye vd Thomas Larsson älskar utmaningar och drivs av att skapa en organisation som ”levererar”. Nu ska han få bolaget att växa bland annat genom en satsning på markvågar. Dannemora stoppar produktionen

Gruvbolaget Dannemora Mineral har beslutat att stoppa produktionen från och med idag, måndag. Orsaken är ekonomiska problem.

KTS satsar på entreprenad  Inom lantbruket är KTS ett väletablerat varumärke. Nu satsar företaget på att bli känt även inom entreprenadbranschen. Flera nya redskap är på gång och man ska visa upp sig på de fyra största entreprenadmässorna i Sverige under nästa år. Stort ledningsprojekt i slutfasen För Lindesbergs grus och maskin är ledningsjobbet i Vallentuna ett stort och viktigt projekt, ett av de största projekten någonsin. I dagsläget är hela firman sysselsatta i slutfasen av jobbet. Stor andel kvinnliga chefer på Skanska i Halland  kvinnor i byggbranschen är fortfarande låg. Ett undantag är Skanska i Halland – här är fyra av fem projektchefer kvinnor.
– Skulle tro att det är en slump och att vi har varit bäst lämpade när tjänster var lediga, säger Caroline Nilsson, projektchef vid Skanska i Halmstad.
Nytt EU-direktiv för hantering av sprängämnen  Den femte april träder ett EU-direktiv om uppföljningsskyldighet av sprängämnen i kraft. Skyldigheten gäller företag inom sprängämnesbranschen och alla fysiska eller juridiska personer som på något sätt hanterar sprängämnen. Load up North satsar på Västerbotten 2016

Load up North har bestämt sig om hur framtiden för mässan ska se ut.
– Vi kommer att växla mellan Västerbotten och Norrbotten vartannat år. 2016 kommer vi till Skellefteå och 2017 blir det Boden igen, berättar projektledare Bo Sandström idag.

Osäker framtid för bergsprängar­utbildning För andra året i rad driver Bergutbildarna en unik yrkeshögskoleutbildning. Nyligen har man erhållit tillstånd att driva utbildningen i ytterligare två år men för att det ska fungera krävs sponsring från branschen. ”Att vara entreprenör är att lösa problem” I Lindesbergs Grus och maskin blev superföretag 2014, vilket bland annat innebär att de haft en god tillväxt under minst fyra år. Men när man lyfter på locket så finns det så mycket mer att berätta om ägarna Håkan och Kerstin. Snöröjning deluxe Varför nöja med sig en traktor eller lastmaskin när man röjer snö? Håkan Andersson i Töreboda vet hur man röjer med stil – man sätter ett snöblad på sin limousine och ger sig ut i snösvängen! Indexator blir Rototilt

Indexator har bytt namn till Rototilt. Anledningen är att man vill ha ett namn som är mer gångbart internationellt när man nu satsar bland annat på USA.

Intermat i antågande Nu är det inte mer än ett par månader kvar till Intermat i Paris. Mässan hålls med tre års intervall och lockade förra gången fler än 1 350 utställare och 200 000 besökare. Spakstyrning framtiden för hjulburna fordon

Snart blir det ett minne blott att styra sin hjullastare eller hjulgrävare med ratt. Det tror åtminstone Anders Forsberg, produktchef på Pon Equipment. Caterpillar har idag lanserat sin andra hjullastare med spakstyrning.

En annorlunda fast vanlig grävare Den här gången har Mattias och Sebastian satt tänderna i hybridgrävaren HB215LC-2 från Komatsu. Grävaren lagrar bromsenergi från bomsvängen i en kondensator och återför energin till systemet via en elmotor. Vid ”svängintensivt” arbete kan bränslebesparingen bli upp till 20 procent. En nackdel är att varvtalet påverkas vilket kan förvirra och störa en maskinist som är van att lyssna på motorljudet. Svag uppgång för maskinförsäljningen Maskinförsäljningen har inte fått den ökning som man hoppats på under 2014. Totalt såldes 2 484 entreprenadmaskiner i Sverige under året, sju procent fler än föregående år. Storstäderna får bättre infrastruktur Det är i storstadsregionerna som åtgärder på väg och järnväg ska göras under de närmaste tre åren, enligt den nya underhållsplan som Trafikverket presenterat. Från början till slut tog det 23 år Det tog 23 år från byggstarten tills tågen rullar genom Hallandsåsen. Med rätt metod och utrustning lyckades man till slut trotsa både grundvattentryck och sprickbildningar och har idag skapat två parallella 8,7 kilometer långa tunnlar med möjlighet att köra upp till 24 tåg per timme i 200 kilometers hastighet. Nu går Hallandsås-projektet som på räls  Spårläggningståget som just nu rullar genom Hallandsåsen är det enda i sitt slag i Europa och en av två i hela världen. Maskinen lägger upp till 300 meter räls i timmen och lägger i och i anslutning till Hallandsåstunnlarna totalt 25 000 meter räls. Fler nyheter i nyhetsarkviet »