Sök på Entreprenadaktuellt
Ange ett eller flera sökord nedan för att söka.
» Euro 9,46 SEK
» Danska kronor 1,27 SEK
» USA-dollar 7,7 SEK
» Stibor 1 mån 0,147 %
» Diesel 10,57 SEK
Gå till marknadsinformationen »

Nyhet från Entreprenadaktuellt 2009-09-23

Operationell leasing allt vanligare i framtiden

I utlandet är leasing vanligt men i Sverige har vi ännu inte hämtat oss från de ränteskruvar som gjordes på 1980-talet.
Dock verkar det som att leasingen börjar komma tillbaka och att allt fler väljer operationell leasing. En leasingform där du som kund inte bär ansvaret för restvärdet på din maskin.

I takt med att de nya internationella redovisningsreglerna införs tror Erik Lindskog på Swecon Finans att den operationella leasingen kommer att ersätta den idag vanligaste leasingformen, finansiell leasing.
– Idag anser revisorer i större företag och speciellt börsnoterade att finansiell leasing är en framtida risk som skall tas upp i balansräkningen. Detta styrs av de internationella redovisningsreglerna IFRS i delen IAS 17, vilket gör att rekommendationen blir att gå över till operationell leasing.
Erik Lindskog, på Swecon
Finans tror att operationell
leasing är på frammarsch.
Foto: Swecon Finans
Skillnaden mellan de båda formerna är ett antal parametrar där den viktigaste är vem som bär risken för restvärdet den dagen avtalet upphör. Med operationell leasning lämnar du tillbaka maskinen utan att stå för risken för vad marknadsvärdet på maskinen är vid avtalstidens slut. Vid en finansiell leasing måste du när avtalstiden gått ut ansvara för att lösa det avtalade restvärdet på maskinen.
– Visst finns det nackdelar även med operationell leasing. Det kan ju vara så att när du ska lämna tillbaka maskinen så är den värd betydligt mer än restvärdet och då kan du inte tillgodose dig de pengarna eftersom maskinen ska återlämnas till maskinförsäljaren, säger Erik Lindskog. Avbetalning är fortfarande den dominerande finansieringsformen för oss och cirka 80 procent väljer det.
Enligt Erik Lindskog är det ungefär lika lönsamt för kunden att finansiera sitt maskinköp med leasing som med avbetalning. Vissa väljer leasing för att det är lättare att budgetera, lägre periodbetalning och att det i de flesta fall inte påverkar nyckeltalen negativt.
– Avbetalning är populärt, eftersom man har möjlighet att göra extra amorteringar och även lösa avtalet i förtid om man får extra pengar över. Något som man inte har samma möjlighet till med leasing då man har ett kontrakt som löper under ett visst antal år, säger Erik Lindskog.

Räntesnurr på 80-talet
En av orsakerna till att leasing inte har blivit större tror Erik Lindskog beror på det dåliga ryktet som det drog på sig under 1980-talet. Många kunder gick in i avtal med oseriösa motparter där leasingavgifterna inte sjönk när räntan gick ner. Vissa kunder hamnade i situationer där efterkalkylen visade att leasingavtalet blev dyrare än man hade förväntat sig. Detta resulterade i att leasing fick ett dåligt rykte.
Idag är situationen en annan då konkurrensen mellan finansbolagen och banker och kundernas krav på mer ordning och reda har förändrat situationen radikalt.
– Jag tror att eftersom vi märkt av ett ökat intresse så finns det en chans att leasingen kommer att öka i framtiden. Och då framför allt operationell leasing, som är den vanligaste leasingformen på kontinenten, säger Erik Lindskog.
– På kontinenten pratar man mer månadskostnad och säljer in en funktion och paketerar service, reparationer och försäkringar i ett paket. Det räcker att titta över sundet på Danmark så ser vi en väsentlig skillnad, säger han.
 
 

För- och nackdelar med leasing och avbetalning

Finansiell leasing
+ Du behöver i de flesta fall inte ta upp maskinen som en tillgång i balansräkningen.
+ Maskinen fungerar som säkerhet och normalt behövs inga andra säkerheter.
+ Du slipper binda kapital och leasinghyran/kostnaden är helt avdragsgill som en kostnad.
+ Leasinghryan/kostnaden är lika stor under hela avtalstiden (förutsatt att räntan är oförändrad)
+ Underlättar ditt budgeterings- och kalkyleringsarbete
+ Försämrar inte dina nyckeltal
- Det går i de flesta fall inte att förtidslösa en leasing. Om det ändå måste ske kan det bli relativt dyrt

Avbetalning
+ Du äger maskinen och tar upp den som en tillgång samt gör sedvanliga avskrivningar
+ Maskinen fungerar som säkerhet och normalt behövs inga andra säkerheter
+ Du har rätt till avdrag för all ingående moms
+ Du kan när som helst göra extraamorteringar eller lösa krediten
+ Du kan säsongsanpassa dina betalningar
- Det är i normalfall en framtung kostnad med hög kostnad i början och låg på slutet, därmed är det svårare att budgetera kostnaderna

(Källa: Lantmännen finans)


Micaela Nordberg
micaela@entreprenadaktuellt.se
019-16
64 65

 

 

Kommentera artikeln »


Skriv EA i rutan

Tipsa någon om denna artikel »



Dubbdäck sliter hårdare på vägarna än man tidigare trott Dubbdäck sliter hårdare på vägbanorna än vad man tidigare trott, uppger VTI. Varje körd mil med dubbdäck kostar nästan 50 öre i slitage och slår man ihop det handlar det om ungefär 300 miljoner om året. Företagandet går lekande lätt för Hans Nilsson Att företaget Lekplatskonsulten förr eller senare skulle bli årets företag i lilla hemorten Aneby var kanske inte helt oväntat. Desto mer oväntat var att företaget även blev Jönköpings läns finalist till Årets företagare i Sverige.
 – Det känns jättekul! säger grundaren och vd:n Hans Nilsson.
Förbifartsbygget drar igång efter årsskiftet Arbetet med motorvägsprojektet Förbifart Stockholm kan återupptas redan efter årsskiftet. Miljöpartiet har fått backa och frysningen upphävs. Liebherr ser positivt på 2015 Liebherr-koncernen har sett en kraftig nedgång inom sektionen gruvutrustning. Trots det presenterar man ett resultat nära förra årets. Komatsu vinner teknikpris Komatsu har vunnit Maskinentreprenörernas teknikpris 2014. Komatsu får priset för utvecklingen av intelligent maskinstyrning av grävmaskiner. Hårt jobb och duktig personal nyckeln till framgång Mycket hårt jobb, duktig personal, försiktiga investeringar – och lite tur. Så skulle framgångs­sagan för Valegrens Åkeri AB i Grythyttan, ett av landets drygt 400 ”superföretag”, kunna beskrivas. Ett besök i Volvos hjärta - motorfabriken i Skövde Att hitta till Skövde är inga problem. Att hitta till Volvos område i Skövde är inte heller några problem men att hitta rätt del av det gigantiska området visar sig vara lite mer komplicerat. Den gemensamma dieselmotorfabriken Powertrain Production i Skövde rymmer sex fabriker och täcker ett område på hela 265 000 kvadratmeter. Bryggeriet som satsar på egen avloppsrening Sedan Henriksdals reningsverk i Stockholm valt att satsa på membranrening har intresset för tekniken ökat rejält. Oppigårds bryggeri i Hedemora är nu det första bryggeriet som satsar på att använda tekniken. Göran Carlsson lämnar Maskinexpo Göran Carlsson har slutat som vd på MaskinExpo. Syskontrion som driver företaget har bestämt sig för att inte anställa någon ny vd i dagsläget.
– Vi kommer att dela på de uppgifter som Göran hade och om det behövs kommer vi att stärka upp inom ekonomi och administration, uppger Carina Tegelberg, marknadschef. 

 

Elpriset det lägsta sedan 2012 Höstens milda väder har bidragit till det låga elpriset och det rörliga elpriset verkar landa 15 procent lägre än förra året. Därmed är årets elpriser de lägsta sedan 2012. Nu avgörs Förbifartens öde Statsminister Stefan Löfvén kommer under eftermiddagen idag att sätta hård press på Miljöpartiet att släppa på sitt motstånd mot Förbifart Stockholm. Nu på morgonen träffar infrastrukturminister Anna Johansson företrädare för Stockholms stad och landstinget för att diskutera finansieringen av det stoppade bygget samt kollektivtrafiksatsningar i regionen.

 

Erik blev årets unga skogsmaskinsföretagare Med ett gott rykte och duktig personal kan man komma långt. Det vet Erik Jonsson, årets unga skogsmaskinsföretagare från Bredbyn i Ångermanland. 14 miljarder ska upphandlas i Göteborg

Trafikverket står i startgroparna för att upphandla drygt 14 miljarder kronor på en ny järnvägstunnel och tre nya stationer genom centrala Göteborg. Det första kontraktet beräknas vara skrivet om ett år och byggstarten sker 2018.

Gasklockan i Göteborg ska rivas Den gamla gasklockan i Göteborg får rivas. Det beskedet ger länsstyrelsen idag, Man får dock inte påbörja rivningen förrän till hösten då de pilgrimsfalkar som sedan ett par år bor i klockan har häckat färdigt. Olika åsikter om ”nyttan” med totalentreprenader Den tidigare regeringen ställde krav på Trafikverket att förbättra sin produktivitet. Trafikverket svarade med att öka antalet totalentreprenader. Men svaret på frågan om detta ger mer infrastruktur för pengarna blir olika beroende på vem man frågar. Betydligt fler jobb inom bygg nästa år Det kommer allt fler jobb inom byggbranschen, arbetsgivarna är optimistiska inför nästa år enligt Manpowers prognos som presenterades idag.
Sysselsättningstrenden har ökat betydligt både vid en års- och kvartalsjämförelse och ligger nu på optimistiska +12 procent.
Åkerivillkor diskuteras i Bryssel Idag ska infrastrukturminister Anna Johansson träffa Europaparlamentets transportutskott för att diskutera erfarenheterna gällande sociala villkor, regler och konkurrensneutralitet inom åkeribranschen. Northland i konkurs

Gruvbolaget Northland Resources begär sig själva i konkurs. Rekonstruktionen har inte lyckats och därmed blev konkursen ett faktum. Största fordringsägaren på gruvbolaget är finska verkstadsföretaget Metso med närmare en miljard kronor.

Personalliggare obligatoriskt om ett år Riksdagen har sagt ja till att införa personalliggare i byggbranschen med start om drygt ett år, 1 januari 2016. Man hoppas på detta sätta att förbättra konkurrensen inom byggbranschen och motarbeta svartarbete.  All time high för Kobelco i Göteborg – nu satsar man på Mälardalen  I Göteborg når försäljningen av Kobelco ”all time high” och landar på en omsättning på 55 miljoner kronor bara i år. Nu satsar Beck Maskin vidare på att bygga upp en liknande organisation i Mälardalen. Norge vill minska användningen av vägsalt Norska Vegdirektoratet har tagit fram nya strategier och en bättre planering för landets vinterväghållning – och kan därigenom minska saltförbrukningen. Hyundai får ny Europa-vd Hyundai Heavy Industries Europe har fått en ny vd vid namn JC Jung. Han har en lång karriär inom koncernen bakom sig och har närmast varit ansvarig för trucksegmentet. Nedåt för oljepris och drivmedel Oljepriset sjönk ännu en gång under fredagens Asienhandel. Orsaken är den aggressiva prisstrategin från Saudiarabien, som sänker priserna för att behålla sin marknadsandel, skriver TT. Ingen snabbare byggstart för Förbifarten Det blir ingen snabbare återstart av Förbifarten, uppger infrastrukturminister Anna Johansson till Ekot. Detta på grund av att den rödgröna regeringens budget förlorade och att det nu är de fyra borgerliga partiernas budgetmotion som gäller. 30 år med Maskinia Under de trettio år som Bo Holmquist har drivit Maskinia har företaget inte uppvisat röda siffror ett enda år. Att växa i lagom takt har gett företaget finansiell styrka i både låg- och högkonjunktur. Och med en del ”galna” idéer längs vägen har Bo inte haft tråkigt en enda dag på sitt jobb. Åkeriprotesten leder till handling Regeringen har fattat två beslut som ska bidra till att oseriösa aktörer inom åkeribranschen får det svårare. Just nu pågår en protest mot den orättvisa konkurrensen inom branschen och kanske var det just den som påskyndade dessa beslut. REGERINGSKRIS – Det blir nyval Inte sedan 1958 har Sverige haft ett nyval men nu är det klart att det blir ett historiskt extraval den 22 mars. Stefan Löfven och Gustaf Fridolin lät meddela att de går till val med den gemensamma budgeten som plattform. Bauma China slår rekord Bauma China, som pågick under förra veckan, lockade 191 000 besökare, vilket är drygt 10 000 fler än förra gången. Antalet utställare uppgick till 3 104, även det en uppgång från 2012. Manitou överlåts till Scantruck

Scantruck har sålt Manitou i Danmark i nästan 30 år. Nu bildar företaget ett svenskt dotterbolag och tar över verksamheten efter Liftway.

Elstängsel bästa botemedlet mot vildsvin Allt fler golfklubbar har vildsvin i närheten av sina banor och riskerar att få hundratals kvadratmeter uppbökade på en natt om djuren kommer in på området. Om man inte redan har stängslat in banan kan det vara läge att börja fundera på detta i förebyggande syfte. Fler nyheter i nyhetsarkviet »