Modern teknik stärker historisk kanal

När den tvåhundra år gamla kanalen i Norrköping förstärks är det med modern teknik. Tack vare Aqvis miljöspont kan renoveringen utföras utan att pumpa ur kanalen.


En mobil utrustning för att transportera och tillverka skumbetong är ett måste för att arbetet med kajförstärkningen ska fungera smidigt. Benny Pettersson och Andreas Andersson från Westcoast Offshore hjälps åt att dra ut slangen till andra sidan kanalen.                               Foto: Klara Sinnerstad


Göta Kanal byggdes för närmare tvåhundra år sedan och börjar på sina ställen att tjäna ut. Vid Hulta sluss, mellan Linköping och Norrköping, var läget akut. Det största problemet var att södra sidan består av fyllnadsmassor och som underminerar kajen och riskerade att rasa om ingenting gjordes. Därför var kanalbolaget tvunget att vidta åtgärder och lösningen blev en spontning med miljöspont av HD polyeten-plast som tillsammans med Westcoast Offshores borrpålar stabiliserar halvön tillsammans med den gamla stenkistan som nu fyllts upp med skumbetong. Arbetet utförs i samarbete mellan Aqvis Miljö, Westcoast Offshore, Aercrete och Alltransport i Norrköping, som har huvudentreprenaden.

– Först trodde man att man skulle vara tvungen att torrlägga kanalen, men det visade sig att när man valde lösningen med miljösponten så kunde arbetet utföras ändå, berättar Tomas Svärd på Aqvis miljö som levererat sponten. Förutom den högre kostnaden var man orolig för att sjön utanför den södra halvön skulle trycka bort den ihåliga halvön helt om man pumpade torrt innanför.

Sponten sitter välförankrad på fem meters djup i kanalens botten och ska förhoppningsvis bidra till att kanalen står pall ytterligare ett par hundra år.
– Det känns kul att kunna kombinera modern teknik i plast med en kulturhistorisk plats, säger Tomas Svärd.

För Alltransport är det första gången sponttekniken testas och reaktionerna är väldigt positiva.
– Det har funkat jättebra och tidsplanen håller vi. Som produkt så tror jag att den här sponten har stor potential, berättar Peter Wilhelmsson, entreprenadchef på Alltransport.

Som grädde på moset blev spontlösningen också cirka två miljoner kronor billigare än en mer traditionell lösning. Till hjälp för att fylla upp stenkistan med betong finns företaget Aercrete med en mobil utrustning som tillverkar och pumpar skumbetong upp till 200 meter
– Det passade alldeles ypperligt här, där det var svårt att komma närmare med utrustningen, förklarar Christer Cederkvist.

– Genom att tillverka betongen på plats så slipper vi också transporten med tunga betongbilar hit, vilket inte hade varit lätt på de små skogsvägarna med tjällossning, tillägger han. Maskinen blandar sand, cement, vatten och skum efter det recept som valts och sammanlagt räknar man med att det går åt omkring 200 kubik skumbetong. 

Den sista april öppnades kanalen, då var själva förstärkningsarbetet slutfört. Ytterligare en månad senare ska allt återställningsarbete vara färdigställt. Den 28 februari drog arbetet igång.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades onsdag den 18 maj 2011

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste