Sök på Entreprenadaktuellt
Ange ett eller flera sökord nedan för att söka.
» Euro 9,33 SEK
» Danska kronor 1,25 SEK
» USA-dollar 8,55 SEK
» Stibor 1 mån -0,119 %
» Diesel 10,84 SEK
Gå till marknadsinformationen »

Nyhet från Entreprenadaktuellt 2012-05-08

Stor utmaning att leda GIA in i framtiden

I februari köpte Atlas Copco upp gruvutrustnings­företaget GIA i Grängesberg. Björn Lifvergren har den stora utmaningen att leda nyförvärvet in i framtiden.

Björn Lifvergren ser fram emot att leda det nybildade bolaget Atlas Copco GIA AB, en sammanslagning av Atlas Copco och tidigare GIA i Grängesberg, in i framtiden.

 



GIA, Grängesberg
 Industri Aktiebolag, har en nästan lika lång historia som Atlas Copco. Företaget startade år 1884 som ett handelsbolag som sålde förnödenheter till gruvindustrin. På 1950-talet började man att importera gruvlok och ett decennium senare utvecklade och tillverkade man egna gruvlok. På 90-talet utökade man verksamheten och började även att sälja ventilation till gruvindustrin. Samtidigt köpte man upp Kiruna Electrics som tillverkar eldrivna gruvlok. I samma veva köptes även Häggloaders, en slags grävlastare för utvecklad för gruv- och tunnelindustrin.
– GIA har en produkt­serie som ligger väldigt nära vår egen och den är ett bra komplement till Atlas Copcos befintliga underjordsprogram, förklarar vd Björn Lifvergren.
Han har ett förflutet på Atlas Copcos division Rock Drills i Örebro och ser nu fram emot utmaningen att leda det nya företaget, Atlas Copco GIA AB, in i framtiden. Förvärvet av GIA är det första inom underjordsdivisionen på mycket länge.
– Vi ser stora utvecklingsmöjligheter. Målet är att Atlas Copco ska växa till att bli en komplett leverantör inom gruv- och tunnel­industrin, berättar han.

GIA ägdes tidigare av ett privatägt investment­bolag. Den första februari i år blev övertagandet klart och Björn Lifvergren installerade sig på sin nya arbetsplats.
– Jag har känt mig väldigt välkommen och fått mycket positiv respons, både från personal och kunder, säger han.
Den största förändringen för kunderna är att de numera har en enda kontaktpunkt både när det gäller försäljning, service och eftermarknad.
– På det sättet kan vi satsa mer på eftermarknad och service. Det ger bra effekter för både GIA och Atlas Copco och jag tror att “GIA-verksamheten” kan växa genom detta.
Med GIA:s produkter kompletteras Atlas Copcos sortiment och företaget blir, enligt egen utsago, en av de  mest kompletta leverantören i världen inom gruvutrustning för underjord.
– Ventilation blir vi ensamma om att som gruvutrustningsleverantör erbjuda våra kunder, konstaterar Björn Lifvergren.
Den elektriska gruvtrucken Kiruna Electrics ser man som en intressant produkt att kunna erbjuda sina kunder.
– Jag tror att eltruckar är på frammarsch, dels av miljöskäl och dels för att de kan köra fortare än en dieseltruck och på så sätt effektivisera arbetet för våra kunder, säger Björn Lifvergren.
GIA har haft ett samarbete rörande legotillverkning för Atlas Copco sedan några år tillbaka. De tidigare ägarna hade inga direkta planer på att sälja företaget. Men när Atlas Copco uppvaktade dem gick de med på en försäljning.
– Vätterledens Invest insåg att det ägarskap som Atlas Copco kunde ge GIA var något som de själva inte hade möjlighet att ge och därför kunde vi komma överens om en försäljning.
– Kort sagt kan man säga att Atlas Copco kan tillföra de muskler som företaget behöver för att växa.
Med sitt stora åter­försäljarnät över hela världen hoppas man att kunna nå ut större på marknader där GIA tidigare varit svaga. 90 procent av produkterna går på export och i dagsläget finns de största marknadernas i Sydamerika och Australien.

– Det känns jätteroligt att få komma till GIA och  vara med och leda företagets utveckling i framtiden.
Just nu handlar en stor del av arbetet om att dels lära sig både produkterna och marknaden för det som GIA arbetat med och dela att “Atlas Copco-fiera” produkterna så att de stämmer överens med de andra produkterna i vår produktlinje, förklarar Björn Lifvergren.
Dels ska de gamla GIA-produkterna få ny färg, “Atlas Copco- gul-grå” och dels väntar en del ombyggnader i verkstaden.
Den första Atlas Copco-GIA-maskinen beräknas lämna Grängesberg efter sommaren.
Mycket tid läggs just nu även på att drilla säljorganisationen.
Säljare från hela världen har varit på besök i Grängesberg.
Även ett begränsat antal nyanställnignar är aktuella. För de anställda finns större utvecklingsmöjligheter inom Atlas Copco än det tidigare fanns inom GIA.
Att hitta personal till Grängesberg, som är en liten bruksort med 3 500 invånare i södra Dalarna, tror inte Björn Lifvergren ska bli några problem.
– Vi har redan märkt av ett ökat intresse för att jobba här, framförallt på tjänstemanna­sidan, konstaterar Björn Lifvergren.
Han  började som vd för Atlas Copco GIA AB den första februari iår och har ännu inte hunnit bli varm i kläderna.

Ann-Louise Larsson






















Entreprenadaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Kommentera artikeln »


Skriv EA i rutan

Tipsa någon om denna artikel »



Stora på små jobb Årets bergentreprenör heter Roland Rask och finns i Hofors. Även om bergsprängningen är en liten del av företagets verksamhet är den betydande för Roland.
 – Jag trivs med det jag gör. Jag vill absolut inte fastna på kontoret, säger han.
Snabba tåg högt prioriterat för landets infrastrukturminister Hon förespråkar höghastighetståg och lovar jobb, jobb och mera jobb till landets maskin­entreprenörer de närmaste åren. Möt Sveriges nya infrastrukturminister Anna Johansson. KÅSERI - På norrländskt manér... Errol, mannen i telefonen, var en av dessa personer som lade grunden för mitt maskinintresse. Den andre var Larsson, kort och gott Larsson. När jag flyttade till Ullånger så var det de och deras familjer som tog hand om mig och bjöd in mig till värmen, denna oregerliga grabb med siktet inställt på allt som rörde sig. Rekordmånga småföretag tror på framtiden Rekordmånga småföretagare tror att de kommer att öka sin försäljnign under det kommande halvåret. Det är den högsta andelen sedan undersökningen började genomföras 2011.
Stor efterfrågan på danska verktyg Power Tools AB är sedan slutet av förra året återförsäljare för danska Hycon, som tillverkar hydrauldrivna verktyg. Intresset har varit större än väntat. Steelwrist går i bräschen för stöldsäkerhet För tre år sedan gick Steelwrist i bräschen för maskinförarens säkerhet i och med lanseringen av framaxellåset som förhindrar en tappad skopa. Nu är det dags att gå i bräschen igen och den här gången gäller det stöldsäkerhet. I samarbete med Crime Stoppers kommer alla nya större tiltrotatorer att stöldmärkas med Datatag. Olympia byggs om för 408 miljoner kronor Klassiska fotbollsarenan Olympia i Helsingborg byggs om. Arenan ska moderniseras och anpassas för möjligheter till spel i Europacuper. Dessutom ska den kunna användas för andra arrangemang.
 – Det unika är att det ska spelas matcher samtidigt som vi jobbar här, säger Hans Ottosson, byggplatschef vid Peab.
Dannemora ansöker om konkurs I måndags kom beskedet att Dannemora stoppade produktionen på grund av likviditetsproblem. I går skickade bolaget in sin konkursansökan. GML Sport - en framgångssaga GML Sport har gått från att bara sälja maskiner till att också teckna drift- och serviceavtal för golfbanor och fotbollsplaner. 2014 blev företaget utsett till Gasellföretag av Dagens Industri. Sänkt reporänta igen Riksbanken har tagit beslut om att ännu en gång sänka reporäntan. Detta gör man med tanke på att den senaste tidens förstärkning av kronan riskerar att avbryta inflationens väg uppåt. Ny grundutbildning för trädgård och utemiljöer Gunnebo slott och trädgårdar har startat en ny trädgårdsutbildning som heter ”Trädgård och utemiljöer–grundutbildning”. Kyrkogårdsförvaltningar, bostadsbolag samt offentliga parker och grönytor är tänkta som framtida arbetsplatser.  Liten ljusning för Abelco Abelco har haft flera tuffa år bakom sig och inte heller bokslutet för 2014 är någon upplyftande läsning. Resultatet slutade med ett minus på drygt fyra miljoner kronor. Dock har året börjat bra med sju sålda maskiner bara i februari. Markvågar ska ge Tamtron mer vind i seglen Tamtrons nye vd Thomas Larsson älskar utmaningar och drivs av att skapa en organisation som ”levererar”. Nu ska han få bolaget att växa bland annat genom en satsning på markvågar. Dannemora stoppar produktionen

Gruvbolaget Dannemora Mineral har beslutat att stoppa produktionen från och med idag, måndag. Orsaken är ekonomiska problem.

KTS satsar på entreprenad  Inom lantbruket är KTS ett väletablerat varumärke. Nu satsar företaget på att bli känt även inom entreprenadbranschen. Flera nya redskap är på gång och man ska visa upp sig på de fyra största entreprenadmässorna i Sverige under nästa år. Stort ledningsprojekt i slutfasen För Lindesbergs grus och maskin är ledningsjobbet i Vallentuna ett stort och viktigt projekt, ett av de största projekten någonsin. I dagsläget är hela firman sysselsatta i slutfasen av jobbet. Stor andel kvinnliga chefer på Skanska i Halland  kvinnor i byggbranschen är fortfarande låg. Ett undantag är Skanska i Halland – här är fyra av fem projektchefer kvinnor.
– Skulle tro att det är en slump och att vi har varit bäst lämpade när tjänster var lediga, säger Caroline Nilsson, projektchef vid Skanska i Halmstad.
Nytt EU-direktiv för hantering av sprängämnen  Den femte april träder ett EU-direktiv om uppföljningsskyldighet av sprängämnen i kraft. Skyldigheten gäller företag inom sprängämnesbranschen och alla fysiska eller juridiska personer som på något sätt hanterar sprängämnen. Load up North satsar på Västerbotten 2016

Load up North har bestämt sig om hur framtiden för mässan ska se ut.
– Vi kommer att växla mellan Västerbotten och Norrbotten vartannat år. 2016 kommer vi till Skellefteå och 2017 blir det Boden igen, berättar projektledare Bo Sandström idag.

Osäker framtid för bergsprängar­utbildning För andra året i rad driver Bergutbildarna en unik yrkeshögskoleutbildning. Nyligen har man erhållit tillstånd att driva utbildningen i ytterligare två år men för att det ska fungera krävs sponsring från branschen. ”Att vara entreprenör är att lösa problem” I Lindesbergs Grus och maskin blev superföretag 2014, vilket bland annat innebär att de haft en god tillväxt under minst fyra år. Men när man lyfter på locket så finns det så mycket mer att berätta om ägarna Håkan och Kerstin. Snöröjning deluxe Varför nöja med sig en traktor eller lastmaskin när man röjer snö? Håkan Andersson i Töreboda vet hur man röjer med stil – man sätter ett snöblad på sin limousine och ger sig ut i snösvängen! Indexator blir Rototilt

Indexator har bytt namn till Rototilt. Anledningen är att man vill ha ett namn som är mer gångbart internationellt när man nu satsar bland annat på USA.

Intermat i antågande Nu är det inte mer än ett par månader kvar till Intermat i Paris. Mässan hålls med tre års intervall och lockade förra gången fler än 1 350 utställare och 200 000 besökare. Spakstyrning framtiden för hjulburna fordon

Snart blir det ett minne blott att styra sin hjullastare eller hjulgrävare med ratt. Det tror åtminstone Anders Forsberg, produktchef på Pon Equipment. Caterpillar har idag lanserat sin andra hjullastare med spakstyrning.

En annorlunda fast vanlig grävare Den här gången har Mattias och Sebastian satt tänderna i hybridgrävaren HB215LC-2 från Komatsu. Grävaren lagrar bromsenergi från bomsvängen i en kondensator och återför energin till systemet via en elmotor. Vid ”svängintensivt” arbete kan bränslebesparingen bli upp till 20 procent. En nackdel är att varvtalet påverkas vilket kan förvirra och störa en maskinist som är van att lyssna på motorljudet. Svag uppgång för maskinförsäljningen Maskinförsäljningen har inte fått den ökning som man hoppats på under 2014. Totalt såldes 2 484 entreprenadmaskiner i Sverige under året, sju procent fler än föregående år. Storstäderna får bättre infrastruktur Det är i storstadsregionerna som åtgärder på väg och järnväg ska göras under de närmaste tre åren, enligt den nya underhållsplan som Trafikverket presenterat. Från början till slut tog det 23 år Det tog 23 år från byggstarten tills tågen rullar genom Hallandsåsen. Med rätt metod och utrustning lyckades man till slut trotsa både grundvattentryck och sprickbildningar och har idag skapat två parallella 8,7 kilometer långa tunnlar med möjlighet att köra upp till 24 tåg per timme i 200 kilometers hastighet. Nu går Hallandsås-projektet som på räls  Spårläggningståget som just nu rullar genom Hallandsåsen är det enda i sitt slag i Europa och en av två i hela världen. Maskinen lägger upp till 300 meter räls i timmen och lägger i och i anslutning till Hallandsåstunnlarna totalt 25 000 meter räls. Fler nyheter i nyhetsarkviet »