Artikeln publicerades tisdag den 08 maj 2012

Stor utmaning att leda GIA in i framtiden

I februari köpte Atlas Copco upp gruvutrustnings­företaget GIA i Grängesberg. Björn Lifvergren har den stora utmaningen att leda nyförvärvet in i framtiden.

Björn Lifvergren ser fram emot att leda det nybildade bolaget Atlas Copco GIA AB, en sammanslagning av Atlas Copco och tidigare GIA i Grängesberg, in i framtiden.

 



GIA, Grängesberg
 Industri Aktiebolag, har en nästan lika lång historia som Atlas Copco. Företaget startade år 1884 som ett handelsbolag som sålde förnödenheter till gruvindustrin. På 1950-talet började man att importera gruvlok och ett decennium senare utvecklade och tillverkade man egna gruvlok. På 90-talet utökade man verksamheten och började även att sälja ventilation till gruvindustrin. Samtidigt köpte man upp Kiruna Electrics som tillverkar eldrivna gruvlok. I samma veva köptes även Häggloaders, en slags grävlastare för utvecklad för gruv- och tunnelindustrin.
– GIA har en produkt­serie som ligger väldigt nära vår egen och den är ett bra komplement till Atlas Copcos befintliga underjordsprogram, förklarar vd Björn Lifvergren.
Han har ett förflutet på Atlas Copcos division Rock Drills i Örebro och ser nu fram emot utmaningen att leda det nya företaget, Atlas Copco GIA AB, in i framtiden. Förvärvet av GIA är det första inom underjordsdivisionen på mycket länge.
– Vi ser stora utvecklingsmöjligheter. Målet är att Atlas Copco ska växa till att bli en komplett leverantör inom gruv- och tunnel­industrin, berättar han.

GIA ägdes tidigare av ett privatägt investment­bolag. Den första februari i år blev övertagandet klart och Björn Lifvergren installerade sig på sin nya arbetsplats.
– Jag har känt mig väldigt välkommen och fått mycket positiv respons, både från personal och kunder, säger han.
Den största förändringen för kunderna är att de numera har en enda kontaktpunkt både när det gäller försäljning, service och eftermarknad.
– På det sättet kan vi satsa mer på eftermarknad och service. Det ger bra effekter för både GIA och Atlas Copco och jag tror att “GIA-verksamheten” kan växa genom detta.
Med GIA:s produkter kompletteras Atlas Copcos sortiment och företaget blir, enligt egen utsago, en av de  mest kompletta leverantören i världen inom gruvutrustning för underjord.
– Ventilation blir vi ensamma om att som gruvutrustningsleverantör erbjuda våra kunder, konstaterar Björn Lifvergren.
Den elektriska gruvtrucken Kiruna Electrics ser man som en intressant produkt att kunna erbjuda sina kunder.
– Jag tror att eltruckar är på frammarsch, dels av miljöskäl och dels för att de kan köra fortare än en dieseltruck och på så sätt effektivisera arbetet för våra kunder, säger Björn Lifvergren.
GIA har haft ett samarbete rörande legotillverkning för Atlas Copco sedan några år tillbaka. De tidigare ägarna hade inga direkta planer på att sälja företaget. Men när Atlas Copco uppvaktade dem gick de med på en försäljning.
– Vätterledens Invest insåg att det ägarskap som Atlas Copco kunde ge GIA var något som de själva inte hade möjlighet att ge och därför kunde vi komma överens om en försäljning.
– Kort sagt kan man säga att Atlas Copco kan tillföra de muskler som företaget behöver för att växa.
Med sitt stora åter­försäljarnät över hela världen hoppas man att kunna nå ut större på marknader där GIA tidigare varit svaga. 90 procent av produkterna går på export och i dagsläget finns de största marknadernas i Sydamerika och Australien.

– Det känns jätteroligt att få komma till GIA och  vara med och leda företagets utveckling i framtiden.
Just nu handlar en stor del av arbetet om att dels lära sig både produkterna och marknaden för det som GIA arbetat med och dela att “Atlas Copco-fiera” produkterna så att de stämmer överens med de andra produkterna i vår produktlinje, förklarar Björn Lifvergren.
Dels ska de gamla GIA-produkterna få ny färg, “Atlas Copco- gul-grå” och dels väntar en del ombyggnader i verkstaden.
Den första Atlas Copco-GIA-maskinen beräknas lämna Grängesberg efter sommaren.
Mycket tid läggs just nu även på att drilla säljorganisationen.
Säljare från hela världen har varit på besök i Grängesberg.
Även ett begränsat antal nyanställnignar är aktuella. För de anställda finns större utvecklingsmöjligheter inom Atlas Copco än det tidigare fanns inom GIA.
Att hitta personal till Grängesberg, som är en liten bruksort med 3 500 invånare i södra Dalarna, tror inte Björn Lifvergren ska bli några problem.
– Vi har redan märkt av ett ökat intresse för att jobba här, framförallt på tjänstemanna­sidan, konstaterar Björn Lifvergren.
Han  började som vd för Atlas Copco GIA AB den första februari iår och har ännu inte hunnit bli varm i kläderna.

Ann-Louise Larsson






















Entreprenadaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Senaste