Sök på Entreprenadaktuellt
Ange ett eller flera sökord nedan för att söka.
» Euro 9,09 SEK
» Danska kronor 1,22 SEK
» USA-dollar 6,57 SEK
» Stibor 1 mån 0,813 %
» Diesel 11,78 SEK
Gå till marknadsinformationen »

Nyhet från Entreprenadaktuellt 2012-05-08

Stor utmaning att leda GIA in i framtiden

I februari köpte Atlas Copco upp gruvutrustnings­företaget GIA i Grängesberg. Björn Lifvergren har den stora utmaningen att leda nyförvärvet in i framtiden.

Björn Lifvergren ser fram emot att leda det nybildade bolaget Atlas Copco GIA AB, en sammanslagning av Atlas Copco och tidigare GIA i Grängesberg, in i framtiden.

 



GIA, Grängesberg
 Industri Aktiebolag, har en nästan lika lång historia som Atlas Copco. Företaget startade år 1884 som ett handelsbolag som sålde förnödenheter till gruvindustrin. På 1950-talet började man att importera gruvlok och ett decennium senare utvecklade och tillverkade man egna gruvlok. På 90-talet utökade man verksamheten och började även att sälja ventilation till gruvindustrin. Samtidigt köpte man upp Kiruna Electrics som tillverkar eldrivna gruvlok. I samma veva köptes även Häggloaders, en slags grävlastare för utvecklad för gruv- och tunnelindustrin.
– GIA har en produkt­serie som ligger väldigt nära vår egen och den är ett bra komplement till Atlas Copcos befintliga underjordsprogram, förklarar vd Björn Lifvergren.
Han har ett förflutet på Atlas Copcos division Rock Drills i Örebro och ser nu fram emot utmaningen att leda det nya företaget, Atlas Copco GIA AB, in i framtiden. Förvärvet av GIA är det första inom underjordsdivisionen på mycket länge.
– Vi ser stora utvecklingsmöjligheter. Målet är att Atlas Copco ska växa till att bli en komplett leverantör inom gruv- och tunnel­industrin, berättar han.

GIA ägdes tidigare av ett privatägt investment­bolag. Den första februari i år blev övertagandet klart och Björn Lifvergren installerade sig på sin nya arbetsplats.
– Jag har känt mig väldigt välkommen och fått mycket positiv respons, både från personal och kunder, säger han.
Den största förändringen för kunderna är att de numera har en enda kontaktpunkt både när det gäller försäljning, service och eftermarknad.
– På det sättet kan vi satsa mer på eftermarknad och service. Det ger bra effekter för både GIA och Atlas Copco och jag tror att “GIA-verksamheten” kan växa genom detta.
Med GIA:s produkter kompletteras Atlas Copcos sortiment och företaget blir, enligt egen utsago, en av de  mest kompletta leverantören i världen inom gruvutrustning för underjord.
– Ventilation blir vi ensamma om att som gruvutrustningsleverantör erbjuda våra kunder, konstaterar Björn Lifvergren.
Den elektriska gruvtrucken Kiruna Electrics ser man som en intressant produkt att kunna erbjuda sina kunder.
– Jag tror att eltruckar är på frammarsch, dels av miljöskäl och dels för att de kan köra fortare än en dieseltruck och på så sätt effektivisera arbetet för våra kunder, säger Björn Lifvergren.
GIA har haft ett samarbete rörande legotillverkning för Atlas Copco sedan några år tillbaka. De tidigare ägarna hade inga direkta planer på att sälja företaget. Men när Atlas Copco uppvaktade dem gick de med på en försäljning.
– Vätterledens Invest insåg att det ägarskap som Atlas Copco kunde ge GIA var något som de själva inte hade möjlighet att ge och därför kunde vi komma överens om en försäljning.
– Kort sagt kan man säga att Atlas Copco kan tillföra de muskler som företaget behöver för att växa.
Med sitt stora åter­försäljarnät över hela världen hoppas man att kunna nå ut större på marknader där GIA tidigare varit svaga. 90 procent av produkterna går på export och i dagsläget finns de största marknadernas i Sydamerika och Australien.

– Det känns jätteroligt att få komma till GIA och  vara med och leda företagets utveckling i framtiden.
Just nu handlar en stor del av arbetet om att dels lära sig både produkterna och marknaden för det som GIA arbetat med och dela att “Atlas Copco-fiera” produkterna så att de stämmer överens med de andra produkterna i vår produktlinje, förklarar Björn Lifvergren.
Dels ska de gamla GIA-produkterna få ny färg, “Atlas Copco- gul-grå” och dels väntar en del ombyggnader i verkstaden.
Den första Atlas Copco-GIA-maskinen beräknas lämna Grängesberg efter sommaren.
Mycket tid läggs just nu även på att drilla säljorganisationen.
Säljare från hela världen har varit på besök i Grängesberg.
Även ett begränsat antal nyanställnignar är aktuella. För de anställda finns större utvecklingsmöjligheter inom Atlas Copco än det tidigare fanns inom GIA.
Att hitta personal till Grängesberg, som är en liten bruksort med 3 500 invånare i södra Dalarna, tror inte Björn Lifvergren ska bli några problem.
– Vi har redan märkt av ett ökat intresse för att jobba här, framförallt på tjänstemanna­sidan, konstaterar Björn Lifvergren.
Han  började som vd för Atlas Copco GIA AB den första februari iår och har ännu inte hunnit bli varm i kläderna.

Ann-Louise Larsson






















Entreprenadaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se


Bokmärk och dela
Utskriftsvänlig sida




Kommentera artikeln »


Skriv EA i rutan


Tipsa någon om denna artikel »


Nyheter från Jordbruksaktuellt Nyheter från Skogsaktuellt

Nysatsning hos Stig Machine

Stig Machine i Bålsta satsar på två nya märken; Hyundai minigrävare 1-10 ton och hjullastare från Atlas Weycor. 

Pistmaskiner off-pist

Normalt sett huserar pistmaskiner på skidanläggningar hög uppe i fjällen. På senare tid har dock efterfrågan på maskinerna byggts upp från lantbrukare och maskinstationer runt om i Europa. Nu har pistmaskinerna nämligen fått en ny uppgift – som ensilagepackare.

Efterlysning av tillsyn skapar debatt En statligt ägd oberoende organisation som utför rutinkontroller på enskilda avlopp analogt med Bilprovningen, det förslaget framfördes under konferensen Vatten Avlopp Kretslopp 2014. Trafikvakterna som reder ut trafikkaoset MASKINEXPO: För två år sedan var det kaos i trafiken till och från Stoxa, men förra året såg Ramudden AB till att trafiken flöt på utan problem. Även detta år har de koll på trafikflödet och nu med vaktvästar som har ny elektronisk teknik. Ny pistmaskin skapar eko i entreprenadbranschen En eko-pistmaskin som drivs av ny teknik som gör den 20 procent mer energisnål än traditionella maskiner har prövats på anläggningen i Sälen. Maskinen har färre komponenter, vilket minskar antalet reservdelar att ha i lager. Caterpillar fortsatt i topp Caterpillar och Komatsu behåller ledningen bland världens främsta maskintillverkare. Volvo CE har klättrat till en tredjeplats och Hitachi har ramlat ett steg till en fjärdeplats, visar den internationella rankingen Yellow Table Snart syns inga spår efter anläggandet av Söderströmstunneln  I början av året gick det att gå torrskodd hela vägen i sänktunneln mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand. Nu håller Trafikverket på att återställa kajerna på båda sidor om tunneln och till sommaren ska det inte synas några spår av det gigantiska anläggningsprojekt som pågått. Årets Guldpåle gick till Jan Romell Guldpålen till årets grundläggare 2013 gick till Jan Romell på Skanska Sverige. Han har arbetat med grundläggningsfrågor sedan 80-talet, såväl i Sverige som internationellt. John Deere hoppas att nå skogsfolket För allra första gången genom tiderna kommer John Deere att medverka på Maskinexpo. När förfrågan kom kunde inte företaget tacka nej, den geografiska placeringen var avgörande och nu hoppas man på nya kunder. Yanmar vill stärka positionerna i Europa

Idag lanserade Yanmar minigrävaren SV26 på ett pressevent i Berlin. Maskinen är helt och hållet tillägnad den europeiska marknaden och den japanska tillverkaren hoppas nu att stärka sin position på Europamarknaden ytterligare.

Max IV – ett gigantiskt supermikroskop  I Lund byggs en väldig forskningsanläggning som kommer att vara världsledande inom synkrotronljusforskning. Max IV är Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt.En av de allra största utmaningarna har varit de extremt höga vibrationskraven. Svenskar med i broarnas formel 1 Det svenska företaget Bygging-Uddemann har precis avslutat sin del i ett stort broprojekt i Turkiet. Utanför landets huvudstad Istanbul har bron byggts och det med Bygging-Uddemanns metod glidformsteknik, som visade sig vara det bästa sättet för brons uppförande. På plats hos Fors MW i Estland Med varumärken som Bigab och Farma är maskiner från Fors MW en välbekant syn runt om i Sverige och Europa. Men få känner till att bolaget faktiskt var ett av de första att registreras i Estland när sovjettiden var över. Vi fick följa med på en fabriksvandring i estniska Saue. Lastbilsförare underskattar bränslebesparing vid hastighetssänkning

Lastbilsförare i allmänhet underskattar bränslebesparingen som kan göras genom hastighetssänkningar, visar en ny doktorsavhandling från Stockholms universitet.

Osäkert pris på blank diesel

Regeringen har lagt fram ett förslag om kvotplikt för biodrivmedel. Det innebär att en viss del av diesel och bensin måste vara förnybar. Vad detta kommer innebära för priset på så kallad "blank" diesel är fortfarande oklart, men en prishöjning kan vara på gång.  

EU:s växtskyddsdirektiv påverkar golfbaneskötsel EU:s växtskyddsdirektiv började gälla från och med den första januari 2014. Direktivet kommer att påverka hela Sveriges hållning till kemiska bekämpningsmedel, bland annat på våra golfbanor. Nisse är Årets bergentreprenör Årets bergentreprenör beskrivs som ”född till entreprenör” och har förstått vikten av att göra ett bra jobb. Tack vare sitt goda rykte har Nisse Jansson i Åkersberga knappt behöva jaga ett enda jobb på fem år. Indexator satsar på Norge

Indexator har rönt stora framgångar på den norska marknaden de senaste åren. Därför satsar bolaget nu på att bygga upp en egen organisation. Uppstarten beräknas ske till hösten.

Historisk satsning på infrastruktur

Regeringen har nu fastställt den nationella transportplanen för 2014–2025. Den kallas för en historisk satsning på infrastruktur och innehåller 20 procent mer pengar än föregående planperiod. Totalt satsas 522 miljarder under perioden 2014-2025.

Värtahamnen flyttar ut i sjön När Värtahamnen i Stockholm byggs ut används grundläggningsmetoden resonansfri vibrationspålning i stor skala. Hamnen byggs ut i vattnet för att ge plats åt fler bostäder och kontor på land. Atlas Copco utökar i Örebro Atlas Copco lägger ner sin tillverkning i Märsta och Grängesberg och flyttar istället verksamheterna till Örebro. VIDEO - Klipp gräset i full fart När våren kommer börjar även gräset växa. För den som vill undgå att sitta på gräsklipparen dag ut och dag in i sommar har Honda nu en lösning. Gräsklipparen Mean Mower har en maxhastighet på 187,5 km/h och gör 0-100 på 4 sekunder. Håll koll på bokföringen Snart är det dags att deklarera. Att ha koll på bokföringen och att använda Skatteverkets e-tjänster är två råd som underlättar deklarationsarbetet. Vänsterpartiet vill skapa en ”ätbar” park Vänsterpartiet i Örebro har föreslagit att skapa en ”ätbar” park i Örebro där besökarna själv får plocka äpplen, smultron och blåbär exempelvis. Göran är Maskinexpos nye vd I februari stod det klart att det blir Göran Carlsson som blir Maskinexpos nye vd. Han kommer närmast från en utvecklingstjänst inom Mediamarkt, men har tidigare varit vd för bland annat Woody bygghandel och Hemma-butikerna. CNH fabriksmonterar Leicas kontrollsystem CNH har avtalat om samabete med Lecia Geosystems. Avtalet innebär att entreprenadmaskiner, i första hand grävmaskiner, schaktare och väghyvlar, från Case och New Holland förses med maskinstyrningssystem från Leica.

 

Cramo klimatkompenserar Uthyrningsföretaget Cramo har beslutat sig för att klimatkompensera sina kunders koldioxidutsläpp under 2014. Det gör man genom att köpa så kallade reduktionsenheter för klimatkompensation  i samarbete med organisationen Respect Climate. Norrmän odlar gurka i öknen I öknen i Quatar driver norska Sahara Forest Project en växthusanläggning där man som främsta resurs använder solkraft och havsvatten för att odla gurkor. Genom smart teknik bidrar man även till att återskapa vegetationen i öknen. Hoppas att branschen får fart 2014 Det är tufft för branschen som Signalbolaget är verksamma i. Pengar för satsningar på landets järnvägar har avsatts men stora projekt skjuts hela tiden upp på framtiden. Trots kämpiga tider är de positiva och tror på sin verksamhet. De är även nöjda med sin satsning för att även framöver fortsätta att gå plus. ”Lugn men samtidigt snabb och effektiv”

Doosan DX140W-3 är en maskin som imponerar på testarna.
– Betydligt bättre upplevelse än förväntat, kommenterar Sebastian Alm. Maskinen beskrivs som snabb och effektiv samtidigt som den arbetar lugnt.

Fler nyheter i nyhetsarkviet »