Sök på Entreprenadaktuellt
Ange ett eller flera sökord nedan för att söka.
» Euro 9,46 SEK
» Danska kronor 1,27 SEK
» USA-dollar 7,7 SEK
» Stibor 1 mån 0,147 %
» Diesel 10,57 SEK
Gå till marknadsinformationen »

Nyhet från Entreprenadaktuellt 2012-05-08

Stor utmaning att leda GIA in i framtiden

I februari köpte Atlas Copco upp gruvutrustnings­företaget GIA i Grängesberg. Björn Lifvergren har den stora utmaningen att leda nyförvärvet in i framtiden.

Björn Lifvergren ser fram emot att leda det nybildade bolaget Atlas Copco GIA AB, en sammanslagning av Atlas Copco och tidigare GIA i Grängesberg, in i framtiden.

 



GIA, Grängesberg
 Industri Aktiebolag, har en nästan lika lång historia som Atlas Copco. Företaget startade år 1884 som ett handelsbolag som sålde förnödenheter till gruvindustrin. På 1950-talet började man att importera gruvlok och ett decennium senare utvecklade och tillverkade man egna gruvlok. På 90-talet utökade man verksamheten och började även att sälja ventilation till gruvindustrin. Samtidigt köpte man upp Kiruna Electrics som tillverkar eldrivna gruvlok. I samma veva köptes även Häggloaders, en slags grävlastare för utvecklad för gruv- och tunnelindustrin.
– GIA har en produkt­serie som ligger väldigt nära vår egen och den är ett bra komplement till Atlas Copcos befintliga underjordsprogram, förklarar vd Björn Lifvergren.
Han har ett förflutet på Atlas Copcos division Rock Drills i Örebro och ser nu fram emot utmaningen att leda det nya företaget, Atlas Copco GIA AB, in i framtiden. Förvärvet av GIA är det första inom underjordsdivisionen på mycket länge.
– Vi ser stora utvecklingsmöjligheter. Målet är att Atlas Copco ska växa till att bli en komplett leverantör inom gruv- och tunnel­industrin, berättar han.

GIA ägdes tidigare av ett privatägt investment­bolag. Den första februari i år blev övertagandet klart och Björn Lifvergren installerade sig på sin nya arbetsplats.
– Jag har känt mig väldigt välkommen och fått mycket positiv respons, både från personal och kunder, säger han.
Den största förändringen för kunderna är att de numera har en enda kontaktpunkt både när det gäller försäljning, service och eftermarknad.
– På det sättet kan vi satsa mer på eftermarknad och service. Det ger bra effekter för både GIA och Atlas Copco och jag tror att “GIA-verksamheten” kan växa genom detta.
Med GIA:s produkter kompletteras Atlas Copcos sortiment och företaget blir, enligt egen utsago, en av de  mest kompletta leverantören i världen inom gruvutrustning för underjord.
– Ventilation blir vi ensamma om att som gruvutrustningsleverantör erbjuda våra kunder, konstaterar Björn Lifvergren.
Den elektriska gruvtrucken Kiruna Electrics ser man som en intressant produkt att kunna erbjuda sina kunder.
– Jag tror att eltruckar är på frammarsch, dels av miljöskäl och dels för att de kan köra fortare än en dieseltruck och på så sätt effektivisera arbetet för våra kunder, säger Björn Lifvergren.
GIA har haft ett samarbete rörande legotillverkning för Atlas Copco sedan några år tillbaka. De tidigare ägarna hade inga direkta planer på att sälja företaget. Men när Atlas Copco uppvaktade dem gick de med på en försäljning.
– Vätterledens Invest insåg att det ägarskap som Atlas Copco kunde ge GIA var något som de själva inte hade möjlighet att ge och därför kunde vi komma överens om en försäljning.
– Kort sagt kan man säga att Atlas Copco kan tillföra de muskler som företaget behöver för att växa.
Med sitt stora åter­försäljarnät över hela världen hoppas man att kunna nå ut större på marknader där GIA tidigare varit svaga. 90 procent av produkterna går på export och i dagsläget finns de största marknadernas i Sydamerika och Australien.

– Det känns jätteroligt att få komma till GIA och  vara med och leda företagets utveckling i framtiden.
Just nu handlar en stor del av arbetet om att dels lära sig både produkterna och marknaden för det som GIA arbetat med och dela att “Atlas Copco-fiera” produkterna så att de stämmer överens med de andra produkterna i vår produktlinje, förklarar Björn Lifvergren.
Dels ska de gamla GIA-produkterna få ny färg, “Atlas Copco- gul-grå” och dels väntar en del ombyggnader i verkstaden.
Den första Atlas Copco-GIA-maskinen beräknas lämna Grängesberg efter sommaren.
Mycket tid läggs just nu även på att drilla säljorganisationen.
Säljare från hela världen har varit på besök i Grängesberg.
Även ett begränsat antal nyanställnignar är aktuella. För de anställda finns större utvecklingsmöjligheter inom Atlas Copco än det tidigare fanns inom GIA.
Att hitta personal till Grängesberg, som är en liten bruksort med 3 500 invånare i södra Dalarna, tror inte Björn Lifvergren ska bli några problem.
– Vi har redan märkt av ett ökat intresse för att jobba här, framförallt på tjänstemanna­sidan, konstaterar Björn Lifvergren.
Han  började som vd för Atlas Copco GIA AB den första februari iår och har ännu inte hunnit bli varm i kläderna.

Ann-Louise Larsson






















Entreprenadaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Kommentera artikeln »


Skriv EA i rutan

Tipsa någon om denna artikel »



Dubbdäck sliter hårdare på vägarna än man tidigare trott Dubbdäck sliter hårdare på vägbanorna än vad man tidigare trott, uppger VTI. Varje körd mil med dubbdäck kostar nästan 50 öre i slitage och slår man ihop det handlar det om ungefär 300 miljoner om året. Företagandet går lekande lätt för Hans Nilsson Att företaget Lekplatskonsulten förr eller senare skulle bli årets företag i lilla hemorten Aneby var kanske inte helt oväntat. Desto mer oväntat var att företaget även blev Jönköpings läns finalist till Årets företagare i Sverige.
 – Det känns jättekul! säger grundaren och vd:n Hans Nilsson.
Förbifartsbygget drar igång efter årsskiftet Arbetet med motorvägsprojektet Förbifart Stockholm kan återupptas redan efter årsskiftet. Miljöpartiet har fått backa och frysningen upphävs. Liebherr ser positivt på 2015 Liebherr-koncernen har sett en kraftig nedgång inom sektionen gruvutrustning. Trots det presenterar man ett resultat nära förra årets. Komatsu vinner teknikpris Komatsu har vunnit Maskinentreprenörernas teknikpris 2014. Komatsu får priset för utvecklingen av intelligent maskinstyrning av grävmaskiner. Hårt jobb och duktig personal nyckeln till framgång Mycket hårt jobb, duktig personal, försiktiga investeringar – och lite tur. Så skulle framgångs­sagan för Valegrens Åkeri AB i Grythyttan, ett av landets drygt 400 ”superföretag”, kunna beskrivas. Ett besök i Volvos hjärta - motorfabriken i Skövde Att hitta till Skövde är inga problem. Att hitta till Volvos område i Skövde är inte heller några problem men att hitta rätt del av det gigantiska området visar sig vara lite mer komplicerat. Den gemensamma dieselmotorfabriken Powertrain Production i Skövde rymmer sex fabriker och täcker ett område på hela 265 000 kvadratmeter. Bryggeriet som satsar på egen avloppsrening Sedan Henriksdals reningsverk i Stockholm valt att satsa på membranrening har intresset för tekniken ökat rejält. Oppigårds bryggeri i Hedemora är nu det första bryggeriet som satsar på att använda tekniken. Göran Carlsson lämnar Maskinexpo Göran Carlsson har slutat som vd på MaskinExpo. Syskontrion som driver företaget har bestämt sig för att inte anställa någon ny vd i dagsläget.
– Vi kommer att dela på de uppgifter som Göran hade och om det behövs kommer vi att stärka upp inom ekonomi och administration, uppger Carina Tegelberg, marknadschef. 

 

Elpriset det lägsta sedan 2012 Höstens milda väder har bidragit till det låga elpriset och det rörliga elpriset verkar landa 15 procent lägre än förra året. Därmed är årets elpriser de lägsta sedan 2012. Nu avgörs Förbifartens öde Statsminister Stefan Löfvén kommer under eftermiddagen idag att sätta hård press på Miljöpartiet att släppa på sitt motstånd mot Förbifart Stockholm. Nu på morgonen träffar infrastrukturminister Anna Johansson företrädare för Stockholms stad och landstinget för att diskutera finansieringen av det stoppade bygget samt kollektivtrafiksatsningar i regionen.

 

Erik blev årets unga skogsmaskinsföretagare Med ett gott rykte och duktig personal kan man komma långt. Det vet Erik Jonsson, årets unga skogsmaskinsföretagare från Bredbyn i Ångermanland. 14 miljarder ska upphandlas i Göteborg

Trafikverket står i startgroparna för att upphandla drygt 14 miljarder kronor på en ny järnvägstunnel och tre nya stationer genom centrala Göteborg. Det första kontraktet beräknas vara skrivet om ett år och byggstarten sker 2018.

Gasklockan i Göteborg ska rivas Den gamla gasklockan i Göteborg får rivas. Det beskedet ger länsstyrelsen idag, Man får dock inte påbörja rivningen förrän till hösten då de pilgrimsfalkar som sedan ett par år bor i klockan har häckat färdigt. Olika åsikter om ”nyttan” med totalentreprenader Den tidigare regeringen ställde krav på Trafikverket att förbättra sin produktivitet. Trafikverket svarade med att öka antalet totalentreprenader. Men svaret på frågan om detta ger mer infrastruktur för pengarna blir olika beroende på vem man frågar. Betydligt fler jobb inom bygg nästa år Det kommer allt fler jobb inom byggbranschen, arbetsgivarna är optimistiska inför nästa år enligt Manpowers prognos som presenterades idag.
Sysselsättningstrenden har ökat betydligt både vid en års- och kvartalsjämförelse och ligger nu på optimistiska +12 procent.
Åkerivillkor diskuteras i Bryssel Idag ska infrastrukturminister Anna Johansson träffa Europaparlamentets transportutskott för att diskutera erfarenheterna gällande sociala villkor, regler och konkurrensneutralitet inom åkeribranschen. Northland i konkurs

Gruvbolaget Northland Resources begär sig själva i konkurs. Rekonstruktionen har inte lyckats och därmed blev konkursen ett faktum. Största fordringsägaren på gruvbolaget är finska verkstadsföretaget Metso med närmare en miljard kronor.

Personalliggare obligatoriskt om ett år Riksdagen har sagt ja till att införa personalliggare i byggbranschen med start om drygt ett år, 1 januari 2016. Man hoppas på detta sätta att förbättra konkurrensen inom byggbranschen och motarbeta svartarbete.  All time high för Kobelco i Göteborg – nu satsar man på Mälardalen  I Göteborg når försäljningen av Kobelco ”all time high” och landar på en omsättning på 55 miljoner kronor bara i år. Nu satsar Beck Maskin vidare på att bygga upp en liknande organisation i Mälardalen. Norge vill minska användningen av vägsalt Norska Vegdirektoratet har tagit fram nya strategier och en bättre planering för landets vinterväghållning – och kan därigenom minska saltförbrukningen. Hyundai får ny Europa-vd Hyundai Heavy Industries Europe har fått en ny vd vid namn JC Jung. Han har en lång karriär inom koncernen bakom sig och har närmast varit ansvarig för trucksegmentet. Nedåt för oljepris och drivmedel Oljepriset sjönk ännu en gång under fredagens Asienhandel. Orsaken är den aggressiva prisstrategin från Saudiarabien, som sänker priserna för att behålla sin marknadsandel, skriver TT. Ingen snabbare byggstart för Förbifarten Det blir ingen snabbare återstart av Förbifarten, uppger infrastrukturminister Anna Johansson till Ekot. Detta på grund av att den rödgröna regeringens budget förlorade och att det nu är de fyra borgerliga partiernas budgetmotion som gäller. 30 år med Maskinia Under de trettio år som Bo Holmquist har drivit Maskinia har företaget inte uppvisat röda siffror ett enda år. Att växa i lagom takt har gett företaget finansiell styrka i både låg- och högkonjunktur. Och med en del ”galna” idéer längs vägen har Bo inte haft tråkigt en enda dag på sitt jobb. Åkeriprotesten leder till handling Regeringen har fattat två beslut som ska bidra till att oseriösa aktörer inom åkeribranschen får det svårare. Just nu pågår en protest mot den orättvisa konkurrensen inom branschen och kanske var det just den som påskyndade dessa beslut. REGERINGSKRIS – Det blir nyval Inte sedan 1958 har Sverige haft ett nyval men nu är det klart att det blir ett historiskt extraval den 22 mars. Stefan Löfven och Gustaf Fridolin lät meddela att de går till val med den gemensamma budgeten som plattform. Bauma China slår rekord Bauma China, som pågick under förra veckan, lockade 191 000 besökare, vilket är drygt 10 000 fler än förra gången. Antalet utställare uppgick till 3 104, även det en uppgång från 2012. Manitou överlåts till Scantruck

Scantruck har sålt Manitou i Danmark i nästan 30 år. Nu bildar företaget ett svenskt dotterbolag och tar över verksamheten efter Liftway.

Elstängsel bästa botemedlet mot vildsvin Allt fler golfklubbar har vildsvin i närheten av sina banor och riskerar att få hundratals kvadratmeter uppbökade på en natt om djuren kommer in på området. Om man inte redan har stängslat in banan kan det vara läge att börja fundera på detta i förebyggande syfte. Fler nyheter i nyhetsarkviet »