Sök på Entreprenadaktuellt
Ange ett eller flera sökord nedan för att söka.
» Euro 9,28 SEK
» Danska kronor 1,24 SEK
» USA-dollar 8,55 SEK
» Stibor 1 mån -0,262 %
» Diesel 11,12 SEK
Gå till marknadsinformationen »

Nyhet från Entreprenadaktuellt 2012-05-08

Stor utmaning att leda GIA in i framtiden

I februari köpte Atlas Copco upp gruvutrustnings­företaget GIA i Grängesberg. Björn Lifvergren har den stora utmaningen att leda nyförvärvet in i framtiden.

Björn Lifvergren ser fram emot att leda det nybildade bolaget Atlas Copco GIA AB, en sammanslagning av Atlas Copco och tidigare GIA i Grängesberg, in i framtiden.

 



GIA, Grängesberg
 Industri Aktiebolag, har en nästan lika lång historia som Atlas Copco. Företaget startade år 1884 som ett handelsbolag som sålde förnödenheter till gruvindustrin. På 1950-talet började man att importera gruvlok och ett decennium senare utvecklade och tillverkade man egna gruvlok. På 90-talet utökade man verksamheten och började även att sälja ventilation till gruvindustrin. Samtidigt köpte man upp Kiruna Electrics som tillverkar eldrivna gruvlok. I samma veva köptes även Häggloaders, en slags grävlastare för utvecklad för gruv- och tunnelindustrin.
– GIA har en produkt­serie som ligger väldigt nära vår egen och den är ett bra komplement till Atlas Copcos befintliga underjordsprogram, förklarar vd Björn Lifvergren.
Han har ett förflutet på Atlas Copcos division Rock Drills i Örebro och ser nu fram emot utmaningen att leda det nya företaget, Atlas Copco GIA AB, in i framtiden. Förvärvet av GIA är det första inom underjordsdivisionen på mycket länge.
– Vi ser stora utvecklingsmöjligheter. Målet är att Atlas Copco ska växa till att bli en komplett leverantör inom gruv- och tunnel­industrin, berättar han.

GIA ägdes tidigare av ett privatägt investment­bolag. Den första februari i år blev övertagandet klart och Björn Lifvergren installerade sig på sin nya arbetsplats.
– Jag har känt mig väldigt välkommen och fått mycket positiv respons, både från personal och kunder, säger han.
Den största förändringen för kunderna är att de numera har en enda kontaktpunkt både när det gäller försäljning, service och eftermarknad.
– På det sättet kan vi satsa mer på eftermarknad och service. Det ger bra effekter för både GIA och Atlas Copco och jag tror att “GIA-verksamheten” kan växa genom detta.
Med GIA:s produkter kompletteras Atlas Copcos sortiment och företaget blir, enligt egen utsago, en av de  mest kompletta leverantören i världen inom gruvutrustning för underjord.
– Ventilation blir vi ensamma om att som gruvutrustningsleverantör erbjuda våra kunder, konstaterar Björn Lifvergren.
Den elektriska gruvtrucken Kiruna Electrics ser man som en intressant produkt att kunna erbjuda sina kunder.
– Jag tror att eltruckar är på frammarsch, dels av miljöskäl och dels för att de kan köra fortare än en dieseltruck och på så sätt effektivisera arbetet för våra kunder, säger Björn Lifvergren.
GIA har haft ett samarbete rörande legotillverkning för Atlas Copco sedan några år tillbaka. De tidigare ägarna hade inga direkta planer på att sälja företaget. Men när Atlas Copco uppvaktade dem gick de med på en försäljning.
– Vätterledens Invest insåg att det ägarskap som Atlas Copco kunde ge GIA var något som de själva inte hade möjlighet att ge och därför kunde vi komma överens om en försäljning.
– Kort sagt kan man säga att Atlas Copco kan tillföra de muskler som företaget behöver för att växa.
Med sitt stora åter­försäljarnät över hela världen hoppas man att kunna nå ut större på marknader där GIA tidigare varit svaga. 90 procent av produkterna går på export och i dagsläget finns de största marknadernas i Sydamerika och Australien.

– Det känns jätteroligt att få komma till GIA och  vara med och leda företagets utveckling i framtiden.
Just nu handlar en stor del av arbetet om att dels lära sig både produkterna och marknaden för det som GIA arbetat med och dela att “Atlas Copco-fiera” produkterna så att de stämmer överens med de andra produkterna i vår produktlinje, förklarar Björn Lifvergren.
Dels ska de gamla GIA-produkterna få ny färg, “Atlas Copco- gul-grå” och dels väntar en del ombyggnader i verkstaden.
Den första Atlas Copco-GIA-maskinen beräknas lämna Grängesberg efter sommaren.
Mycket tid läggs just nu även på att drilla säljorganisationen.
Säljare från hela världen har varit på besök i Grängesberg.
Även ett begränsat antal nyanställnignar är aktuella. För de anställda finns större utvecklingsmöjligheter inom Atlas Copco än det tidigare fanns inom GIA.
Att hitta personal till Grängesberg, som är en liten bruksort med 3 500 invånare i södra Dalarna, tror inte Björn Lifvergren ska bli några problem.
– Vi har redan märkt av ett ökat intresse för att jobba här, framförallt på tjänstemanna­sidan, konstaterar Björn Lifvergren.
Han  började som vd för Atlas Copco GIA AB den första februari iår och har ännu inte hunnit bli varm i kläderna.

Ann-Louise Larsson






















Entreprenadaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Kommentera artikeln »


Skriv EA i rutan

Tipsa någon om denna artikel »



5 217 besökte MaskinExpos första dag Imorse slogs grindarna upp till MaskinExpos första dag. I år samsas 404 utställare på Stoxa utanför Sigtuna. Mässan fortsätter till och med lördag. OilQuick bygger utmed egen verkstad  OilQuick investerar 30 miljoner kronor i en egen verkstad nära huvudkontoret i Hudiksvall. Tanken är att ta hem tidigare outsourcad tillverkning för att korta leveranstiderna.
– Jag hoppas att vi ska vara igång så smått efter sommaren, säger Henrik Sonerud, vd på OilQuick.
En bransch i förändring  I samband med Entreprenad live presenterade konsultbolaget Kairos future resultatet av den framtidsanalys som man tagit fram på uppdrag av Maskinentreprenörerna. Analysen pekar på flera stora förändringar varav flera pågår redan nu. ”Förändring är det svåraste man kan göra” Jessica Löfström har utsetts till årets bråkigaste kvinna och är nominerad till SvD:s utmärkelse Årets affärsbragd. Hon startade bemanningsföretaget Expandera Mera vid millennieskiftet och efter sju års hårda förhandlingar med Byggnads lyckades hon äntligen driva igenom sin affärsidé. EMS är tillbaka Efter ett par år med egna aktiviteter är EMS nu tillbaka på MaskinExpo.
– Det är en bra plattform med mycket folk. Vi är otroligt laddade, säger Christel Söderberg, EMS Group.
Kobelco slår ihop grävmaskiner och kranar till ett bolag

Kobelcos moderbolag Kobe Steel ser över möjligheterna att slå ihop Kobelco Construction Machinery, som tillverkar grävmaskiner med Kobelco Cranes, som tillverkar larvburna kranar.

Årets mat spelar i VM-klass Ett alltid lika hett diskussionsämne under mässor är maten. Varje år har arrangörerna jobbat för, och fått löften om, att nu kommer det att bli bra. Några år har maten varit mycket bra, andra år har infriade löften inte räckt till. Nu går MaskinExpo “all in” och Carina Tegelberg, marknadschef, törs lova att maten under 2015 års mässa blir bra. Lännen blev utställare 400 Om en vecka är det dags för årets MaskinExpo. Nu har utställare nummer 400 precis bokat sin monter och det blev Lännen Tractor. Utreder 74 tons lastbilar på svenska vägar Infrastrukturminister Anna Johansson (S) ger nu Trafikverket i uppdrag att se över hur lastbilar på upp till 74 ton kan tillåtas på Sveriges vägar. Nyligen höjde regeringen gränsen från 60 till 64 ton och nu ser man alltså över en höjning med ytterligare 10 ton. Dålig koll på farligt avfall En granskning från Riksrevisionen visar att det finns en mängd brister i tillsynen av avfallstransporter och att det saknas överblick över vart det farliga avfallet tar vägen. Engcon firar 25 år Att ha varit gift i 25 år betyder silverbröllop. Att fylla 25 år är som att fylla ett kvarts sekel – det är definitivt en bemärkelsedag att uppmärksamma. Det vet Engcon och därför firar de sitt 25-årsjubileum med pompa och ståt. Flera nyheter på årets MaskinExpo 2015 års upplaga av MaskinExpo bjuder på en hel del nyheter. Vad sägs om ytterligare en entré, kortare väg att gå och stora ytor för testkörning – i år även för lastbilar. Drygt 6 000 besökte Entreprenad Live Mässäsongen är igång och först ut var Entreprenad Live som gick av stapeln första helgen i maj. Drygt 6 000 besökare hade lockats till ett blåsigt och för årstiden ovanligt kallt Ring-Knutstorp i Skåne. Med tillväxt i fokus Wacker Neuson har flyttat ur sina trångbodda lokaler i Södra Sandby och huserar numera logistiksmart längs med motorvägen i Arlöv. Inte bara lokalerna är nya, utan företaget får även en ny vd i byggnaden. KÅSERI - En stjärnsmäll för Karlavagnen Säg Karlavagnen och de flesta tänker nog på radioprogrammet i P3/P4. Vissa kanske även tänker på stjärnbilden och några andra på timmersläpet. Kombinera de två sistnämnda och du har faktiskt kommit i närheten av vad jag har i åtanke. Karlavagnen var nämligen ett smeknamn på en maskintrailer till följd av alla de lampor som var monterade på densamma och denna trailer står således i centrum för denna lilla berättelse. Anders fick pris för skotska bunkrar Anders Karlsson, head greenkeeper på Mälarö GK, är Årets Greenkeeper 2014. Han tilldelade priset efter att bland annat ha byggt om 29 bunkrar med en teknik från Skottland där man bygger kanterna av travade torvstycken. Unik kulvertlösning i Vallastaden När det nya området Vallastaden i Linköping anläggs har man valt att bygga in samtliga rör och ledningar, undantaget dagvatten, i ett kulvertsystem. Lösningen är unik i sitt slag.
 – Man kan säga att det är en stor prototyp eller 160 mindre prototyper eftersom vi har utvecklat metoden medan vi har byggt, säger Gunnar Rydin, projektledare på Tekniska verken.
Ny dumpervagn för runtomsvängande grävare Bigab lanserade sin andra dumpervagn, modellen T-10, på Entreprenad Live idag. Utmärkande är bland annat flyttbar boggi och justerbart drag. Komatsu och Caterpillar kvar i topp – XCMG klättar Caterpillar och Komatsu behåller ledningen som världens två största maskintillverkare, visar årets ”Yellow Table”-rankning som tidningen International Construction Magazine gjort. Mest utmärkande är att XCMG klättrat och nu kvalat in på tio-i-topplistan, före både Sany och Zoomlion. Entreprenad Live är igång

Vid lunchtid idag drog Entreprenad Live igång på Ring-Knutstorp i Kågeröd i Skåne. På plats finns omkring 130 utställare och även om dagen bjudit på regn och snålblåst om vartannat började ändå mässdagen med en strid ström av besökare.

Många möjligheter för den som vill provköra För den som vill klämma och känna på de senaste nyheterna inom anläggningslastbilar och transportbilar finns alla möjligheter på Entreprenad Live. Det är dessutom inte varje dag som man har möjlighet att provköra på en racerbana!  Först att ursprungsmärka drivmedel ST1 inför nu som första drivmedelskedja ursprungsmärkning av sina drivmedel. De uppmanar samtidigt konkurrenterna att följa efter. Nya Karolinska drygt 8 miljarder dyrare Bygget av Nya Karolinska sjukhuset i Solna blir betydligt dyrare än vad Stockholms läns landsting tidigare uppgett. En granskning av Svenska Dagbladet visar att bygget kommer kosta 22,8 miljarder mot de 14,5 miljarder som landstinget tidigare kommunicerat. Norge startar maskinregister

I Norge börjar man från och med nu att registrera alla nya anläggningsmaskiner i ett nytt register som skulle kunna liknas vid vårt svenska bilregister. Syftet är bland annat att det ska bli lättare att ta reda på information om en maskin vid en misstänkt stöld.

Provkörning och kvällsöppet

På Entreprenad Live ska man själv få prova och känna på maskinerna. Med den utgångspunkten har arrangörerna skapat provkörningsbanor för lastbilar, fyrhjulsdrivna bilar och i anslutning till varje maskinsäljares monter finns möjlighet till demokörning.

Flygplats förbereds för banracing i toppklass Skövdes flygplats håller på att förvandlas till en racingbana av internationella mått. Peab, i samarbete med Swecon, anpassar befintliga asfaltsytor för banracing och anlägger samtidigt en rallycrossbana från grunden. Små kranar blev ett stort lyft Han är musikanten som på ett bananskal gled in i entreprenadbranschen. Nu har Richard Beiron sålt minikranar i fem år och kan inte tänka sig något bättre. Oljepriset högsta i år Oljepriset ökade idag till omkring 67 dollar för ett fat Nordsjöolja. Det är den högsta nivån i år. Världspremiär idag för unik hybrid

Idag avslöjade Huddig vad man jobbat med på ritbordet de senaste åren -  konceptmaskinen Tigon – en fullhybrid som kombinerar diesel- och eldrift på ett sätt som aldrig tidigare gjorts i en entreprenadmaskin.

Rototilt expanderar till Island Rototilt, tidigare Indexator, satsar på internationell expansion och startar nu upp verksamhet på Island. Fler nyheter i nyhetsarkviet »