Sök på Entreprenadaktuellt
Ange ett eller flera sökord nedan för att söka.
» Euro 9,39 SEK
» Danska kronor 1,26 SEK
» USA-dollar 8,46 SEK
» Stibor 1 mån -0,275 %
» Diesel 10,84 SEK
Gå till marknadsinformationen »

Nyhet från Entreprenadaktuellt 2012-06-05

Omöjligt att tappa skopa med nytt snabbfäste

Tappade skopor är välkänt problem i branschen, trots det har ingen lösning funnits - förrän nu. Steelwrist har i samarbete med bland annat NCC lanserat ett nytt snabbfäste, med en konstruktion som gör det omöjligt att tappa redskapet.

Det värsta som kan hända när det nya fästet med framaxellåsning används är att skopan blir hängande i det främre läget, men kan aldrig falla ur fästet och orsaka en allvarlig olycka.

 

En av de
stora riskerna på en byggarbetsplats idag är att skadas av en tappad grävmaskinsskopa. Problemet har varit allmänt känt, men det har inte funnits någon lösning annat än att maskinföraren själv har gått ur maskinen och manuellt kontrollerat att skopan sitter som den ska.
– Med pressade tidsscheman är detta något som inte är praktiskt genomfört på de flesta arbetsplatser. På de snabbfästen som finns på marknaden idag ser maskinföraren bara en indikator för om låset är öppet eller stängt, inte om skopan sitter i rätt läge, förklarar Markus Nilsson, utvecklingschef på Steelwrist.

Det resulterar i att det då och då går snett och en skopa tappas. Med många som arbetar runt maskinen kan en tappad skopa i värsta fall leda till en dödsolycka eller att någon skadas allvarligt. Steelwrist vill, tillsammans med hela entreprenadbranschen, skapa säkrare arbetsplatser genom att eliminera olycksfaktorn med tappade skopor. Företaget har därför utrustat sin tredje generation snabbfästen med en ny patenterad lösning som kallas Front Lock Pin, eller framaxellåsning. Det går i korthet ut på att snäpplåset håller fast framaxeln i skopans fäste så fort axeln gått in i greppet i framkant med hjälp av två av varandra oberoende klaffar.
– Även om föraren skulle missa att koppla den bakre axeln hålls skopan fast av klaffarna och kan inte tappas. Det värsta som kan hända med den här lösningen att skopan blir hängande i det främre läget, men den hänger fortfarande kvar och är omöjlig att tappa, fortsätter Markus Nilsson.

Under utvecklingsarbetet har man tagit fasta på att ta fram en produkt som bibehåller en oförändrad kopplingsprocedur har låg bygghöjd och samtidigt gör det omöjligt att av misstag tappa en skopa.
– Ett redskapsbyte med det nya fästet går till precis som vanligt, maskinförarna behöver inte lära om från det de är vana vid, tillägger Markus Nilsson.
Det första snabbfästet som kommer ut på marknaden är S70, vilket kan börja levereras i juni. S60, S50 och S40 kommer under året, samt även tiltrotatorer med samma teknik.
– Det här är en teknik som vi vill göra till en branschenhetlig lösning. Därför kommer teknologin att licensieras till samtliga tillverkare av snabbfästen och tiltrotatorer som så önskar. Vi gör detta för att vi vill stärka den symmetriska standarden samtidigt som vi vet att de stora beställarna gärna vill att kopplingsförfarandet skall vara det samma för alla grävmaskiner på en arbetsplats. Förbättrad säkerhet är något som alla i branschen har nytta av, säger Steelwrists vd Stefan Stockhaus.
Målsättningen är att både tiltrotatorer och snabbfästen som levereras under året ska ha den nya teknologin. För snabbfästen från Steelwrist inköpta under 2012 finns möjligt att uppgradera med framaxellåsningen.

NCC har valt att gå i bräschen för den nya teknologin och kommer att sätta som krav i sina avtal från och med år 2014 att alla nya maskiner som används på en arbetsplats ska ha snabbfästen med framaxellåsning.
– Jag ser inte att det finns några hinder för den här teknologin. Det är en väldigt liten kostnad som ger en betydligt säkrare arbetsmiljö. Vi på NCC är väldigt stolta över att gå i bräschen för det här arbetet, säger Niclas de Jounge på NCC.

Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

Kommentera artikeln »


Skriv EA i rutan

Tipsa någon om denna artikel »



Söderberg & Haak ska sälja Deutz-Fahr Från och med årsskiftet kommer Deutz-Fahr att ingå i Söderberg & Haaks produktprogram. Därmed kan den svenska importören sätta punkt i sökandet efter nya traktorer och tröskor att sälja. Skanska börjar bygga Förbifarten om ett år Skanska börjar bygga Förbifart Stockholm nästa vår. Kontraktet med Trafikverket omfattar 1,3 miljarder kronor och avser en betongtunnel i Kungens Kurva. Många nya företag första halvåret Registreringen av nya företag ökade med 1,5 procent under första halvåret 2015, jämfört med motsvarande period i fjol. Därmed är nyföretagandet nu uppe på samma höga nivåer som 2012. Det visar siffror som Visma har sammanställt från Bolagsverket. ”Den levererar det man förväntar sig” Volvo EC250E levde upp till förväntningarna, men inte mer.
 – Det är inte mycket att klaga på men jag saknar wow-känsla, säger Sebastian Alm.
Strukton Rail vill att Trafikverket tar ansvar

Strukton Rail bestriden den företagsbot för arbetsmiljöbrott som man fått för dödsolyckan i Kimstad i Östergötland år 2010 då ett X2000 träffades av skopan från en spårgående grävmaskin.

Skanska och Volvo CE i samarbete om eldrivna gula maskiner Skanska Sverige och Volvo Construction Equipment har inlett ett samarbete med Energimyndigheten, Linköpings universitet och Mälardalens högskola i ett utvecklingsprojekt för att minska bränsleåtgång, utsläpp och totalkostnad för entreprenadmaskiner. Stor volym och låg tjänstevikt Sydtrailer, tidigare Sydprodukter, har lanserat en ny dumpervagn från NC Trailers på Borgeby fältdagar. Den är tillverkad i Hardox och lastar upp till 15 ton eller 10 kubikmeter. BORGEBY - Sverigepremiär för ny kompakt Fendt Lantmännen Maskin hade Sverigepremiär för Fendts nya 300-serie på Borgeby Fältdagar.
– Det här är en serie mindre traktorer som har fått mycket från de större modellerna, berättar Ingvar Andersson, på Lantmännen Maskin.

 

Uppskattad maskinfest med många nyheter Drygt 22 000 besökare kom till årets MaskinExpo, som enligt arrangörerna beskrivits som en av de bästa mässorna någonsin.
 – Både utställare och besökare har uppgett att de är väldigt, väldigt nöjda och vi som arrangörer kände också att det blev en väldigt lyckad mässa i år, säger Carina Tegelberg, marknadschef på MaskinExpo.
Unik allt-i-ett maskin Är det en traktor, en hjullastare, en gräsklippare eller en grävmaskin? Faktum är att Diverto QS100 är en multimaskin som på en minut kan förvandlas från en traktor eller hjullastare till en grävmaskin – allt med bara en knapptryckning i hytten. ”Det här är maskinkontroll på riktigt” Genom avancerad sensorteknik använd av det amerikanska försvaret styrs skopan i exakt rätt position varje gång. Det är det unika med det nya systemet 1Dig, som lanserades på bred front under MaskinExpo. Unik svets sparar tid och miljö  När rälsen läggs i Citybanan kommer rälerna i 20-meterslängder vilket innebär cirka 1 500 skarvar som ska svetsas. För att få ihop logistiken och klara tidplanen använder sig entreprenören Strukton av en unik mobil brännsvets. Svensk i styrelse för grönt byggande Sverige har fått plats i styrelsen för World Green Building Council (WorldGBC), den största internationella organisationen som verkar för att utveckla hållbara och gröna byggnader, samhällen och städer runt om i världen. Det är en organisation som omfattar fler än hundra länder med över 27 000 medlemsorganisationer och företag. Maskinia satsar i Skåne Inom ett par veckor tas det första spadtaget till Maskinias nya anläggning i Staffanstorp. Till årsskiftet ska de nya lokalerna, som inrymmer verkstad, reservdelslager, tvätthall, butik och kontor vara redo att tas i bruk. Volvo lastvagnar på HVO Volvo Lastvagnar HVO-certifierar samtliga motorer för syntetisk diesel. I samband med det öppnar OKQ8 upp tankning med dieseln för alla som har godkända fordon och OKQ8:s företagskort. Götene Construction förvärvar UFO

Götene Construction Equipment AB har köpt Umeå Försäljnings AB, UFO. UFO tillverkar redskap till hjullastare och kompletterar Götenes redskapssortiment till grävmaskiner. 

 

Same Deutz-Fahr och Rosenqvist Maskin går skilda vägar I dag meddelade den svenska importören Rosenqvist Maskin att samarbetet med italienska maskintillverkaren Same Deutz-Fahr avslutas från och med årsskiftet. Hallå där Håkan Andersson... ...limousineägare och maskinentreprenör i Töreboda som i vintras plogade snö med sin Hummer-limousine. Pipe Express är årets No dig-projekt Den nya semi-schaktfria tekniken att lägga rör med Pipe Express har imponerat på hela Skandinavien och nyligen utsågs Stockholm vattens projekt i Huddinge till Årets no dig-projekt av SSTT, Scandinavian Society of Trenchless Technology. Håkan sätter Krav på golfbanan Värpinge golfbana är Sveriges första Kravcertifierade golfbana. Banan betas av får som är fantastiska ogräsbekämpare och på ruffen odlas en mängd Kravmärkta grödor.
– Kravmärkning är inte målet i sig, det är bara en pusselbit, säger Håkan Rasmusson som driver banan.
Membranteknik ska ge bra vatten i framtiden Det kommunala vattenbolaget Vivab satsar 90 miljoner kronor för att få bättre vatten i Varberg. En för Sverige ny sorts processlösning används – membranteknik i kombination med direktfällning. Projektet där man är i händerna på vädrets makter Det är inte varje dag som betongarbetarna på Puts & Tegel bilar och blästrar 58 meter upp i luften. Just nu pågår renovering av vattentornet Svampen i Örebro och - när vädret tillåter - blästrar, bilar och lagar man betongen på svampens hatt. Hallå där Magnus Persson... ...som nyligen valts till ny ordförande för Maskin­entre­prenör­erna efter Håkan Norén. Frysningen av Förbifarten kritiseras av KU Innan man tog beslutet om att frysa arbetet med Förbifart Stockholm borde man ha haft svart på vitt att landstinget var beredda att förhandla om finansieringen, vilket var anledningen till att projektet stoppades, menar Konstitutionsutskottet som nu kritiserar infrastrukturminister Anna Johansson för hanteringen av ärendet. Svårt att hitta framtidens maskinförare I samband med Entreprenad live höll Maskinentreprenörerna ett välbesökt seminarium om framtidens maskinförarutbildning. Här lyftes åter den viktiga frågan om hur utbildningen ska utformas för att fylla branschens behov och samtidigt locka ungdomar. Komplext när gammalt möter nytt Just nu pågår renoveringen av Nationalmuseum i Stockholm. För att uppfylla de moderna krav som finns på säkerhet och komfort kommer man att behöva avsätta ungefär 5 300 kubikmeter till olika installationer. Samtidigt får ingenting synas på ytan i den kulturhistoriska byggnaden. Detaljerna släppta för ML-mässan

Nu presenterar Maskinleverantörerna detaljerna kring den mässa som det länge ryktats om. Svenska Maskinmässan 2016 kommer att hållas på Solvalla den 2-4 juni. Mässan arrangeras i samarbete med Svenska Mässan och endast medlemmar i Maskinleverantörerna är välkomna som utställare.

Olika direktiv för olika vågar Det finns två olika EU-­direktiv som styr hur kommersiella vågar ska kontrolleras. Det ena gäller för vågar som väger dynamiskt och det andra för vågar som väger statiskt.
 – Tyvärr är dessa två direktiv helt olika vilket är ologiskt, säger experten Håkan Källgren, mätexpert med egna konsultföretaget Swedish Metrology and Quality AB.
Drygt 9 000 besökare till MaskinExpos andra dag MaskinExpos andra dag har precis avslutats och idag räknades 9 148 besökare in. Efter en kall inledning fick dagen till slut en solig avslutning. 5 217 besökte MaskinExpos första dag Imorse slogs grindarna upp till MaskinExpos första dag. I år samsas 404 utställare på Stoxa utanför Sigtuna. Mässan fortsätter till och med lördag. Fler nyheter i nyhetsarkviet »