HD:s nej stänger LKAB:s nya gruva

Högsta domstolen har nekat prövningstillstånd för LKAB:s överklagan av miljödomen för dagbrottsgruvan Gruvberget i Svappavaara i Norrbotten. Domen kräver ett gemensamt miljötillstånd för LKAB:s gruvbrytning och förädlingsverksamhet på orten. Därmed förlängs miljöprövningsprocessen och verksamheten vid den nyöppnade gruvan stoppas. 100 arbetstillfällen försvinner.

– Facket, personal och underentreprenörer har meddelats och vi kommer omedelbart att vidta nödvändiga åtgärder, säger LKAB:s vd och koncernchef Lars-Eric Aaro i ett uttalande.
HD:s beslut innebär inte att miljövillkoren underkänns, bara att prövningen av verksamheten vid den nya gruvan ska ske i form av ett gemensamt miljötillstånd för både gruvverksamheten och den sedan länge pågående malmförädlingen i Svappavaara, trots att den senare verksamheten redan har ett gällande tillstånd.
– Vi överklagade Miljööverdomstolens beslut därför att detta är oroande inför framtiden. Vi välkomnar en samlad bedömning av miljöpåverkan i sak, men att behöva miljöpröva befintliga verksamheter om och om igen ökar krånglet och minskar förutsägbarheten vid industriella nyinvesteringar, säger Lars-Eric Aaro. Nu behövs ett klargörande om denna nya praxis verkligen ligger i linje med de politiska ambitionerna bakom lagstiftningen.

HD:s beslut att inte bevilja prövningstillstånd innebär att brytningen i Gruvberget måste upphöra i avvaktan på att en ny tillståndsprövning av både gruvbrytning och förädlingsverksamhet kan genomföras. LKAB skickade in en sådan ansökan till Mark – och miljödomstolen i Umeå i juli 2011.
En omedelbar bedömning ska göras av vilka säkerhetsaspekter som måste beaktas och en plan för stängning inlämnas till Länsstyrelsen. Totalt berörs cirka 25 LKAB-anställda och ett 80-tal personer anställda av underentreprenörer.

Entreprenadaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades torsdag den 07 juni 2012

Senaste

Förslag om tunnlar för självkörande fordon

Godstransporterna i Schweiz beräknas öka med 45 procent under de kommande 15 åren. Men redan idag är transporter ett stort problem på grund av serpentinvägar, bergspass och tunnlar. För att lösa problemet vill företaget Cargo Sous Terrain bygga ett system med automatiserade godstransporter, skriver Ny teknik.

Kommentera