Fel antal argument: fnStyrtext(strName, *optional siteID)

Unik elväg testad vid Arlanda - Entreprenadaktuellt

Unik elväg testad vid Arlanda

TEST I fjol byggdes en elväg avsedd för tester vid Airport City Stockholm.
Vägen kan mata ström till elbilar från en skena i marken och den har nu testats under både vinter och sommar.
– Svårast har varit is, säger Gunnar Asplund, innovatör bakom projektet och vd för företaget Elways.

Här skjuts bilen av motor som får ström från skenan i marken. Bilen känner av rälsen, som en mobiltelefon känner av ett nätverk, och fäller ut kontakten automatiskt. När bilen lämnar rälsen fälls den in och bilen kör på batteri eller annan motor. Foto: Elways

Världens första elektrifierade väg med konduktiv matning byggdes i fjol vid Airport City. Det är en
Hoppas motverka utsläppen från transportsektorn. – Genom att elektrifiera större vägar med vår lösning, blir elektriskt drivna fordon i ett slag överlägsna bränsledrivna fordon genom att de i princip aldrig behöver vare sig tankas eller laddas, säger Gunnar Asplund. Foto: Elways
testanläggning för elbilar, där prov med elförsörjning under färd via släpkontakt testas och demonstreras under verklighetsnära förhållanden. En skena som kan mata ström till elbilar har byggs ned i marken och den 200 meter långa vägen påminner om en klassisk bilbana.

Under ett års tid har tester genomförts på banan under olika årstider. Av 40 tester har 14 genomförts vintertid.

– Tekniken klarar svenska förhållanden med snö, regn och smuts. Svårast har varit is men det bemästrar vi nu på ett tillfredsställande sätt, berättar Gunnar Asplund, vd vid Elways.

Företaget utvecklar system för att mata fordon under färd med elektricitet, och därmed undvika begränsningar med batterier. Elways har genom beräkningar och experiment tagit fram lösningar på kritiska delar för att ladda både tunga fordon och personbilar under färd.

Vinterväglaget är den stora utmaningen när det gäller elvägen och testbanan har utsatts för svåra förhållanden. Den har använts endast en gång i veckan och ingen rensning av spåret har gjorts, förutom normalt vägunderhåll med plogning.

– Slutsatsen av all provning, är att det går att klara alla de typer av snö och isförhållanden som har uppträtt under vintern, säger Gunnar Asplund.

Elways söker nu möjlighet att testa elskenan ute på en vanlig vägsträcka och KTH ska konvertera en vanlig bil för att kunna använda med Elways teknik.

Energimyndigheten har beviljat Elways ett stöd på nio miljoner kronor till projektet.

Micael Goth

Artikeln publicerades torsdag den 03 oktober 2013

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste