Tunnelväxthus från Holland gör succé i Sverige

För tre år sedan fick Daniel och Mika Sjöstrand ta över ett tunnelväxthus av sina holländska grannar. De blev imponerade och undrade varför ingen sålde växthusen i Sverige. Våren 2013 bestämde de sig för att göra det själva och det visade sig vara en strålande idé.

Daniel Sjöstrand, framför ett av tunnelväxthusen. Foto: Klara Sinnerstad
Daniel Sjöstrand beskriver sig och sin fru Mika som odlingsnördar. När deras grannar skulle göra sig av med ett tunnelväxthus på 50 kvadratmeter som de lagrat ved i så tog paret över det för att få plats med sina egna odlingar. Och de blev imponerade av växthusets funktion.

– Storleken ger ett bra klimat, mycket luft ger en jämnare temperatur än lite luft och i små växthus blir det ofta för varmt, säger Daniel Sjöstrand och fortsätter:

– Dessutom är plasten exceptionellt bra, den är bättre än både glas och andra plaster. Den är diffuserande, vilket innebär att den sprider solljuset som en prisma och den är antikondensbehandlad och håller värmen på natten.


Daniel och Mika Sjöstrand tyckte att det var konstigt att tunnelväxthusen inte såldes i Sverige. Och när de fortfarande inte fanns på marknaden två år senare bestämde de sig för att börja sälja dem själva. Men först ville de förbättra konstruktionen ytterligare.

– Tunnelväxthusen hade en fast storlek som var fem meter bred och de levererades med bågarna i ett stycke. Det kanske fungerar bra i Holland där transport är billigare och där växthusen oftast används av proffsodlare som köper in stora mängder på en gång. Men i Sverige är det dyrt med frakt och vi vänder oss främst till privatpersoner och de vill ju gärna ha ett växthus som passar i just deras trädgård, säger Daniel Sjöstrand.

Dessutom ville han och Mika att det skulle vara enkelt och billigt att bygga ut ett befintligt växthus utan att behöva köpa ett nytt.

Via Almi fick Daniel och Mika kontakt med industridesignern Kesti Liss Nadjalin på Hothouse Studios. De beskrev sina idéer och önskemål för henne och hon översatte dem till professionella ritningar.

– Vi testade konstruktionerna själva under sommaren och vi tog även våra trädgårdsintresserade vänner till hjälp.


Företaget Gjordnära Tunnelväxthus startades och den första serien producerades i höstas, i Sverige.

– Det är jättekul att ha produktionen i Sverige, vi hade det som mål. Det är dyrare men fördelarna som kortare ledtid och kortare leveranstid väger upp.

Plasten tillverkas i Holland eftersom det inte finns någon tillverkare i Sverige som kan producera den bredd som behövs.

Företagets hemsida kom upp den 20 januari och bara tre dagar senare kom den första riktiga beställningen.

– Jag hade som målsättning att vi skulle sälja hundra växthus av genomsnittsstorleken men vi har redan sålt motsvarande 70 stycken. Framför allt har de flesta köpt större växthus än vi trodde från början.

Framöver har man planer på att utöka utbudet med ett antal tillbehör.

– Vi ska bygga ut sortimentet med hyllor, lister och bevattningssystem. Vi tittar på om man kan anpassa proffssystem i storlek så de passar i våra växthus.

Men oavsett hur mycket företaget växer vill Daniel och Mika ändå behålla växthusens flexibilitet.

– Varje växthus packas individuellt för den som har köpt det. Det är en del av affärsidén och det blir mycket roligare så. Om någon till exempel vill flytta på en dörr eller ha tätare mellan bågarna så är det inga problem, avslutar Daniel Sjöstrand. 



Klara Sinnerstad
Klara Sinnerstad
Tel: 019-16 64 65
E-post: klara@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades torsdag den 05 juni 2014

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste