Höghastighetsjärnväg dyrare på viadukt än mark

Det blir dyrare att bygga höghastighetsjärnväg på viadukt jämfört med på mark, men det går att minska kostnadsskillnaden med hjälp av effektiva metoder, visar den studie av produktionsmetoder som gjorts för höghastighetsjärnväg Hässleholm-Lund.

Slutsatserna av det gemensamma arbetet, som Trafikverket gjort tillsammans med Sveriges Byggindustrier och ett antal utländska bolag, är att det blir ungefär 30 procent högre investeringskostnad att bygga höghastighetsjärnvägen på viadukt än på mark. Men man lyfter också fram att fördelarna är många med ökad rörelsefrihet för djur och människor, marken kan fortsätta att användas för jordbruk och viktiga kulturarv får fortsätta vara ostörda.

Det går att minska kostnadsskillnaderna mellan de båda alternativen, konstaterar man i studien. Kostnaderna kan minska bland annat genom industriell produktion, attraktiva affärsupplägg, god samverkan, starka projektorganisationer, ökade frihetsgrader och ett anpassat regelverk.

Viktiga slutsatser i sammanfattning:

- Vikten av en tidigt beslutad korridor.
- Medverkan av entreprenör i järnvägsplaneskedet kan ge vinster i byggskedet.
- God samverkan, attraktiva affärsupplägg och stabila projektorganisationer ger god framdrift och ekonomi.
- Frihetsgrader, samt relevanta och till projektet anpassade regelverk kan ge effektivisering.
- Industriell produktion är möjlig.

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 17 augusti 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste