För Max Sandin är kvalitet på utfört arbete A och O

Max Sandin är trots sin ringa ålder, 31 år, en erfaren entreprenör som vet vad han vill och som hellre tackar nej till ett jobb än att göra ett dåligt slutresultat. Hans maskiner sticker också ut från mängden genom sin svarta lackering.

Max Sandin har trots att han inte är mer än 31 år gammal hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet som maskinentreprenör. Han vet vad han vill och tackar hellre nej till ett jobb än att göra ett dåligt slutresultat. Foto: ann-louise larsson

Max Sandin köpte sin första grävmaskin när han var 20 år gammal. Då jobbade han på ett lantbruk i Höganäs, och det var också där som han lärde sig grunderna inom maskinkörning och verkstadsarbete.

Max Sandin har stångats för att komma in på järnvägen, idag är han igång med tre spårgående maskiner. Foto:sandins Entreprenad 

– Jag tyckte att det var väldigt roligt att köra. När jag hittade en maskin till ett bra pris i Tyskland så slog jag till. Det blev en liten Volvo på 3,5 ton, berättar Max Sandin, när han tar emot på platskontoret i Landskrona.

Under en period drev han den egna verksamheten vid sidan av arbetet på lantbruket, men 2012 bestämde sig Max för att satsa helhjärtat på sin egen entreprenadverksamhet och sa upp sig från lantbruksjobbet. Då köpte han också sin allra första sprillans nya maskin, en Terex TW85 – som dessutom lackades svart. Idag är alla maskiner i maskinparken svarta.

– Numera finns det andra entreprenörer som valt att profilera sig likadant, men det är ändå kul att jag var först med det, berättar Max Sandin.

Han gjorde sig snabbt ett namn i branschen, mycket tack vare hårt och väl utfört arbete, men de svarta maskinerna bidrog till att han blev ihågkommen.

Svartlackerade maskiner har blivit ett signum för företaget. Här är det en svart Volvo-grävare som är i arbete.Foto: ann-louise larsson

– Jag blev ”han med de svarta maskinerna”. Det var ett bra sätt att bygga sitt varumärke, säger Max Sandin. Nu har han varit igång med företaget i fem år och är flitigt anlitade både inom opto/el-jobb men också på järnvägen.

– Det var tufft att komma in på järnvägen. Jag har fått stångats ordentligt, men idag är jag igång med tre spårgående maskiner, säger Max Sandin.

Maskinparken idag består av tio maskiner, tre rälsutrustade maskiner för spårarbete och sju mellanstora grävare för fiberuppdrag och andra typer av entreprenadarbeten. Sen hyr jag in extra maskiner och anläggare när vi har toppar.

– I början var vi oftast underentreprenörer, men nu har vi gått över till att driva projekten i egen regi istället. Det har stora fördelar tycker jag. Det fokuseras väldigt mycket på hög produktion men inte lika mycket på kvalitet hos många idag. Jag vill kunna leverera hög kvalitet – och hög produktion – och det kan vi när vi har möjlighet att driva projekten själva på det sätt som passar oss bäst, förklarar Max Sandin.

Inte bara maskinerna lackas om, även tiltrotatorerna får ny skrud, här en silverfärgad Engcon-snurra. 

Om han inte kommer att kunna leverera ett högkvalitativt resultat tackar han hellre nej än lämnar ett resultat som han inte kan stå för.

– Jag tackar hellre nej till ett jobb än att ta på mig det och sedan misslyckas. Vi får ofta höra att det ser bättre ut när vi lämnar ett jobb än när vi kom dit och det är jag stolt över, säger Max Sandin.

Fiberjobben duggar tätt i södra Sverige just nu och företaget skulle utan problem kunna sysselsätta 50 personer.

– Vi är 20 anställda idag, men det är svårt att hitta rätt folk att anställa. Jag är noga med vilka jag tar in, de måste passa in i gruppen och funka självständigt med eget ansvar och det är inte alla som passar för det. Men jag har haft tur med de jag har anställt, de allra flesta har stannat i företaget och trivs väldigt bra. Jag jobbar mycket med att försöka vara en bra ledare som månar om de anställda, säger Max Sandin.

Företaget äger all utrustning, inklusive paddor och bodar, som behövs för att kunna utföra jobben. Även det är ett sätt att kunna hålla en hög kvalitetsnivå.

– Då har vi koll på vad vi har för grejer och vi är inte heller beroende av andra.

Att företaget skulle växa så snabbt hade Max inte planerat när han drog igång.

– Det var inget man tänkte på när man var själv och satt i maskinen hela dagarna. Det bara rullade på. Nu har jag ett helt annat sätt att tänka på när det gäller framtiden. Jag utvecklas med företaget som person. Sandins Entreprenad & Rail ser jag som en ganska stor spelare i framtiden, det finns potential att växa både på fiber- och järnvägssidan, men vi håller också på att titta på fjärrvärme som en framtida nisch när det minskar på fiberjobb, berättar Max Sandin.

Nästa steg är att anställa en arbetsledare som kan avlasta Max i vardagen. Om vi ska växa mer så måste jag ha hjälp med arbetsledningen. Det är tufft att hinna med ibland och Idéer finns det gott om, vilka som kommer att realiseras får framtiden utvisa.

– Jag kan skena iväg ibland, som tur är stoppar min fru mig för det mesta när jag får någon alltför galen idé. Hon gör ett fantastiskt jobb med familjen, utan henne hade jag absolut inte kunnat göra det jag gör idag, säger Max, full av insikt om att leva tillsammans med en entreprenör inte alltid är det lättaste. 

– Jag har projekten i huvudet ständigt och är kanske inte alltid närvarande ens när jag är hemma. Hon är en klippa som står ut med det här livet, det förstår man när man börjar funderar på det.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 06 november 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste