Lysande utsikter för belysningstillverkare

Strands fordonskomponenter var en av de första i Sverige med LED-belysning. Redan 2002 insåg man att detta var framtiden och idag säljer man olika typer av arbetsbelysning i 30 länder.  Nu satsar man på både entreprenad- och lantbruksbranschen. 

Johan Carlos har jobbat i olika positioner inom Strands fordonskomponenter sedan 2008. För ett år sedan tog han över som vd och ska leda företagets expansion. Målet är att omsätta 600 miljoner inom 5-6 år. Foto: Ann-Louise Larsson

Både på lastbils- och personbilssidan är Strands fordonskomponenter idag inarbetade leverantörer, nu siktar man mot att ta marknad inom både entreprenad och lantbruk. 

– Vi har produkterna för båda målgrupperna, nu ska vi stärka närvaron på respektive marknad, säger företagets vd Johan Carlos. Bland annat kommer man att medverka på lantbruksmässan Agritechnica i Hannover i november för att visa upp sig på bred front mot lantbrukssektorn. Samma sak på Bauma 2019, fast då med inriktning mot entreprenadsektorn. 

Företaget startade 2002 och sålde redan från starten LED-belysning, vilket inte var så vanligt på den tiden. 

– Vi förstod redan då att det skulle bli framtiden, säger Johan Carlos. Han kom in i företaget 2008 och skulle från början bara arbeta några dagar i företaget med att bygga lagerhyllor då man flyttade in i lokalerna i Fritsla i Västergötland, där huvudkontoret fortfarande finns. 

– Men jag tjatade mig till att få börja som säljare och sedan dess har jag jobbat med olika saker i företaget, berättar Johan Carlos. 

För ett år sedan tog han över som vd för företaget och har som ambition att fortsätta expandera, både i fler länder och på fler marknader. Nyligen öppnade man försäljningskontor i Hongkong och har även börjat jobba med den amerikanska marknaden.

– Om 5-6 år är mitt mål att vi ska omsätta 600 miljoner. I år kommer vi att omsätta över 100 miljoner, säger Johan Carlos. 

Produkterna tillverkas i Kina i en fabrik där Strands själva ”äger produktionen” och alla maskiner som behövs för tillverkningen. 

– Det gör att vi snabbt kan prova nya idéer och utveckla nya produkter, säger Johan Carlos. Mellan 3 och 10 nya produkter lanseras varje månad och totalt finns över 6 000 artiklar i lager. Lagret finns i Fritsla, där man förfogar över ungefär 8 000 kvadratmeter. 

– När vi flyttade in här hade vi gott om utrymme, men nu börjar vi bli trångbodda och inom något år tror jag att vi kommer bli tvungna att flytta till större lokaler, säger Johan Carlos. 

I Fritsla jobbar ett 30-tal personer inom försäljning, administration och lager. Här sker också all produktutveckling och här jobbar man hårt för att ligga i framkant. Just nu handlar mycket om att kunna styra belysningen med sin smartphone och då räcker det inte bara med att kunna tända och släcka utan även exempelvis kunna reglera ljusstyrkan via sin telefon. 

– Som exempel kan man behöva ändra Kelvinvärdet, färgtemperaturen, i ljuset om det snöar och få ett gulare ljus för att inte bländas och tanken är att man lätt ska justera detta med sin telefon, förklarar Johan Carlos. 

Affärsmodellen för Strands fordonskomponenter har sett olika ut genom åren. Första åren jobbade man med återförsäljare, men nådde inte det resultat man önskade och startade då istället egen postorderverksamhet. 2007 började man återigen att jobba med återförsäljare, då som ”shop-in-shop”, där man har en dedikerad hylla hos varje återförsäljare för sina produkter. Detta koncept har visat sig framgångsrikt och 2012 valde man att helt och hållet släppa försäljningen till slutkund och bara jobba med återförsäljare och OEM-avtal. Idag finns Strands produkter hos bland annat Scania, Mekonomen och Meca. 

– Vi ska fortsätta utveckla vårt varumärke och förändra marknaden, skapa trender. Och organisationen kommer att växa inom alla yrkesgrupper. För mig spelar bakgrunden mindre roll när jag anställer någon. Det viktigaste är att det är rätt person som passar in i organisationen och har det rätta drivet. Här kan man klättra inom företaget och det är väldigt viktigt för att behålla duktiga medarbetare. 

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 05 december 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste