Ahlsell köper upp Proffsmagasinet

Ahlsell Sverige AB har tecknat avtal om att förvärva Proffsmagasinet AB, en nordisk e-handelsverksamhet inom verktyg och förnödenheter med en årlig omsättning på cirka 260 miljoner kronor.

Proffsmagasinet är verksamma inom e-handel i Sverige, Norge och Finland och har cirka 50 anställda. En stor andel av de anställda arbetar som produktspecialister i kundtjänst. Företaget erbjuder runt 17 000 artiklar från välkända varumärken inom professionella järnvaror så som verktyg, mätinstrument, laserinstrument och skyddskläder.

Idag kommer en betydande del av Ahlsells omsättning via e-handel och förvärvet förstärker Ahlsells redan starka position. Både för Ahlsell och för Proffsmagasinet är tillväxten stark i denna försäljningskanal.

– Vi är starka online redan idag. Förvärvet av Proffsmagasinet möjliggör att vi kan ta del av deras erfarenhet av digitalisering, vilket ger oss ytterligare kunskap om e-handel och nya sätt att möta professionella kunder. Historiskt har Proffsmagasinets omsättning ökat i takt med att deras sortiment breddats. Genom att vi kombinerar vår produktbredd inom verktyg och förnödenheter med deras e-handel kan vi erbjuda marknadens bästa produktsortiment till en ännu större kundbas av proffs. Det går i linje med vår multi-kanalstrategi som gör att vi alltid är nära kunden, säger Johan Nilsson, vd och koncernchef i Ahlsell AB.

Proffsmagasinet kommer att drivas vidare som ett separat bolag inom Ahlsell. Affären är villkorad av godkännande från Konkurrensverket och tillträdet planeras ske under januari 2018. Förvärvet förväntas ha en marginell positiv påverkan på koncernens resultat för 2018.

Entreprenadaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 01 december 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste