Svenska Maskinmässan: Det bästa av flera världar

Fredheim Maskin kommer att visa Keestrack nya unika krossverk B7e, där man kombinerat det bästa av flera världar. Driften är alltigenom elektrisk, försörjd av det av flyttbara motorpaketet eller direkt från nätet. Motorpaketets generator drivs av en 13-liters dieselmotor från Volvo Penta. Som kross används den lika populära som välbeprövade CJ412, också känd som 1208. 

 

Fredheim Maskin visar den ny krossverket B7e på Svenska Maskinmässan. Det drivs elektriskt och har ett flyttbart motorpaket. Foto:keestrack


Det larvburna krossverket Keestrack B7e är perfekt för bergtäkter, men också i entreprenadarbeten med behov av hög och pålitlig prestanda.

–  Krossverket Keestrack B7e är alltigenom byggt för att kombinera hög produktion med låga kostnader för drift och underhåll. Därav kombinationen av väl tilltagen matare med tvåstegs grizzly, kross från CJ412 och avtagbart motorpaket med dieselmotor från Volvo Penta, säger Erik Olausson på Fredheim Maskin AS. 

Mataren är på hela åtta kubikmeter och matchar därför väl krossverkets höga kapacitet. För att hålla nere vikten kan mataren lyftas av vid transport. Den kan även skjutas bakåt för att underlätta bytet av krossplattor. Krossverkets smörjfria transportör är som standard förlängt och försett med hydraulisk vikning. Transportören är 12,5 meter lång, 1,2 meter bred och försedd med ett XHD-band. 

Motorpaketests dieselmotor, en Volvo Penta TAD 1354GE, ger 344 kilowatt eller 470 hästkrafter vid 1 500 varv per minut. 

  • Vinsterna av det av lyftbara motorpaket och krossverkets eldrift är flera: 
  • Dieselmotorn får jobba i en renare miljö, vilket ger lägre kostnader för service och underhåll. 
  • Driftsförhållandena blir mer optimala, med bättre verkningsgrad och lägre förbrukning. 
  • Elmotorn klarar vibrationer bättre än en dieselmotor.
  • Enklare service och underhåll. 

 

Krossverket är redan i standardutförandet utrustat med bland annat maskinövervakning med GSM/GPS, radiostyrning med autostart, centralsmörjning, vattendysor och LED-belysning. 

– Den totala vikt är 69 ton, varav mataren står för tolv ton och motorpaketet sju ton. Det gör att basmaskinen kommer ner till 50 ton, berättar Erik Olausson. 

 

Ann-Louise Larsson
Entreprenadaktuellt

 

 

Artikeln publicerades måndag den 14 maj 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste