Volvos andra elektriska lastbil

Inom loppet av tre veckor har Volvo Lastvagnar presenterat sin andra eldrivna lastbilsmodell. Denna är avsedd för tyngre transporter samt för soptransport.

Volvos andra elektriska lastibil, Volvo FE Electric, avsedd för tyngre stadsdistribution och soptransporter med totalvikter pÃ¥ upp till 27 ton. Foto: Volvo Lastvagnar

Den nya lastbilen som nu presenteras heter Volvo FE Electric och är avsedd för tyngre stadsdistribution och soptransporter med totalvikter på upp till 27 ton. Försäljningen påbörjas i Europa under nästa år. 

- Med introduktionen av Volvo FE Electric har vi ett komplett program av eldrivna lastbilar för stadstrafik och tar ytterligare ett strategiskt viktigt steg i utvecklingen av vårt totalerbjudande inom elektrifierade transportlösningar. Det öppnar för nya samarbeten med städer som vill förbättra luftkvaliteten, reducera trafikbullret och minska trängseln vid rusningstrafik genom att kunna utföra nyttotransporter på ett tyst och avgasfritt sätt under till exempel tidiga morgnar eller sena kvällar, säger Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson. 

Den första Volvo FE Electric som tas i drift är en sopbil som i början av 2019 kommer att sättas i trafik i Tysklands näst största stad, Hamburg. Sopbilens påbyggnad är framtagen i samarbete med FAUN, som är Europas största lastbilspåbyggare. 

Nya Volvo FE Electric kommer att tillverkas i flera varianter för olika typer av transportuppdrag. Till exempel med Volvos hytt med lågt insteg, som både gör det enklare att kliva i och ur lastbilen och att hålla säker uppsikt över omgivande trafik. Även arbetsmiljön förbättras tack vare den låga ljudnivån och vibrationsfria driften. Batterikapaciteten kan optimeras efter behov och laddningen kan ske antingen via elnätet eller snabbladdningsstationer. 

- Våra helhetslösningar för elektrifierade transporter utformas för varje kunds och varje stads specifika behov. Förutom fordon kommer vi att erbjuda allt från ruttanalys till servicetjänster och finansiering via vårt nätverk av återförsäljare och verkstäder i Europa. Vi har också ett väl utvecklat samarbete med leverantörer av laddningsinfrastruktur, säger Jonas Odermalm, chef för produktstrategi Volvo FL och Volvo FE på Volvo Lastvagnar. 

Fakta Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar

Volvo FE Electric

Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 27 ton.
Drivlina: Två elmotorer med en total maxeffekt på 370 kW (kontinuerligt effektuttag på 260 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorerna, 850 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 28 kNm.
Energilagring: Litiumjonbatterier, 200-300 kWh.
Räckvidd: Upp till 200 km.
Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timmar, lågeffektladdning cirka 10 timmar.

Volvo FL Electric

Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 16 ton.
Drivlina: Elmotor med en total maxeffekt på 185 kW (kontinuerligt effektuttag på 130 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorn, 425 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 16 kNm.
Energilagring: Litiumjonbatterier, totalt 100-300 kWh.
Räckvidd: Upp till 300 km.
Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier: snabbladdning tar 1-2 timmar (DC-laddning), nattladdning upp till 10 timmar (AC-laddning) med en maximal batterikapacitet på 300 kWh.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 11 maj 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste