Från sliten jordbrukstraktor till skinande hot rod

I Lindesberg finns en Allis Chalmers från 1948 i sällan skådat slag. Det är eleverna på fordonsprogrammet som byggt om den gamla tro­tjänaren till en hot rod. 

 

När eleverna på fordonsprogrammet tog sig an den gamla trotjänaren för tre år sedan såg den inte mycket ut för världen. Foto: per-Anton olsson

Idén till den något udda farkosten fick fordonsläraren Per-Anton Olsson vid Lindeskolan i Lindesberg för tre år sedan. Han hade ropat hem en gammal jordbruks­traktor av märket Allis Chalmers vid en nätauktion och efter att ha sett en bild på internet fick han idén att låta sina elever bygga om den gamla trotjänaren till en hot rod. 

– Det var ett bra projekt för eleverna att ha vid sidan av när vi exempelvis väntade på delar till andra maskiner som vi jobbade med, berättar Per-Anton Olsson. 

Hur många timmar som lagts ner på att förvandla den gamla traktorn, som från början var i mycket dåligt skick, har han inte räknat på men att det är många råder inga tvivel om. 

– Det är elever från tre årskurser som har jobbat med projektet och nu har vi äntligen kommit i mål, berättar han. 

Att förvandla den gamla traktorn till en modern hot rod har krävt en hel del uppfinningsrikedom och lite detektivarbete för att få tag i delar som passar. 

Efter tre års arbete är nu Allis Chalmers- hot roden äntligen klar. De som gjort det sista arbetet är Adam Lantz, Tomas Larsson, David Lantz, Per-Anton Olsson och Lars Hallberg. 
 Foto: ann-louise larsson

– Vi har plockat delar lite här och var, från andra traktorer, bilar och maskiner och några delar vi köpt nya, berättar Per-Anton Olsson. 

För att få ett mer passande stuk för en hot rod har man sänkt traktorn med en halv meter. Fram- och bakaxlar har vänts på, likaså slutväxlar. Att vända på slutväxlarna innebar också att man fick konstruera ett nytt smörjsystem med smörjnipplar istället. Avgassystemet är helt ombyggt, likaså elsystemet, som numera är 12 volt istället för 6 volt i original. Bakhjulen som används är egentligen framhjul från en Same-traktor, framhjulen är reservhjul från personbilar. Navkapslarna kommer från en veteranbil och sadeln har hämtats från en gammal hjulräfsa som tillhör en annan lärare på skolan. Generatorn har man hämtat från en Ford Fiesta, baklyset kommer från arméns överskott och framlyktorna är nyinköpta på Biltema. 

– Det är ett riktigt hopplock och det har inte funnits en färdig lösning för någonting egentligen. Vi har fått lösa problemen allt eftersom de har dykt upp och det har varit väldigt lärorikt för eleverna, berättar Per-Anton Olsson. 

– Det har gått bra att få tag i delar, det enda som jag är på jakt efter just nu är en reparationssats till vattenpumpen och så ska vi montera på bakskärmar också, sedan är vi helt klara, tillägger Per-Anton Olsson. 

Plåtjobbet har tagit mycket tid och kraft, men resultatet är slående. Lackeringen har man fått hjälp med av företaget Backalack i Nora och numera skiner skönheten i kapp med solen i en orange kulör så nära originalet som möjligt. Att både Per-Anton och eleverna på fordonsprogrammet är nöjda med resultatet råder ingen tvekan om. 

– Det blev faktiskt mycket bättre än jag vågat hoppats på, säger Per-Anton Olsson. 

I mitten av maj deltog hotroden i stadens cruising, men framtiden för ekipaget har man ännu inte stakat ut. 

– Vad som ska hända med den efter det vet jag inte riktigt, vi kommer ha den på skolan och ställa ut på gymnasiemässor bland annat, säger Per-Anton Olsson.

Vad som blir nästa projekt för de elever som börjar på fordonsprogrammet till hösten återstår att se. Idéer finns. 

Fakta: Lindeskolans Allis Chalmers hot rod

Ursprung: Jordbrukstraktor från Allis Chalmers, årsmodell 1948, tillverkad i Milwaukee i USA. 
Ombyggnationer: Fram- och bakaxlar är vända, likaså slutväxlar. Smörjsystem och elsystem är nya, avgassystemet är omdraget och avgasröret går ut undertill bak på traktorn. Elsystemet har byggts om från sexvolt till tolv volt. Många detaljer och reservdelar är hämtade från andra traktorer, bilar och maskiner. 
Motor: Original; fyrcylindrig bensinmotor, runt 20-25 hästkrafter som renoverats. 
Tidsåtgång: Tre år, men hur många timmar som lagts ner har man inte räknat. 
Elever som deltagit i projektet: Daniel Jansson, Edvin Eriksson, Matti Väisänen, Oscar Eriksson, Kevin Vernersson, Alexander Hagman, Viktor Almeteg, Adam Lantz, David Lantz, Tomas Larsson, Jonas Hellström och Lars Hallberg, samtliga elever vid Lindeskolans fordonsprogram, inriktning lastbil och mobila arbetsmaskiner. Ansvarig lärare: Per-Anton Olsson.

Nya och gamla delar har blandats, lysena kommer från Biltema och från arméns överskott. Sadeln är hämtad från en gammal hjulräfsa. Foto: ann-louise larsson
 

Traktorn är sänkt med en halvmeter, fram- och bakaxlar har vänts på, liksom slutväxlar. Avgassystemet är utbytt, elsystemet likaså. Bakhjulen är egentligen framhjul från en Same-traktor och framhjulen är reservhjul till personbilar. Lackeringen har Backalack i Nora gjort i en kulör så lik original som möjligt. 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 09 juli 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste