”Kunderna har följt med”

För ett år sedan stod det klart att Ahlsell hade för avsikt att köpa VA-delen av ViaCon. I november fick affären grönt ljus från Konkurrensverket och sedan dess har många timmars hårt arbete lagts ner på att göra övertagandet så smidigt som möjligt. 
– Nu är grunden lagd och vi har skapat förutsättning för ett offensivt marknadsagerande under hösten, säger Mikael Widlund, affärschef på Viacon VA. 

 

Mikael Widlund, affärschef på Viacon VA, beskriver det första året under Ahlsells flagg som mycket positivt. ”Vi har kvar Viacon-själen, samtidigt som vi nu kan erbjuda kunderna ett mycket bredare sortiment”, säger han. Foto: ann-louise larsson


ViaCon AB, med säte i Lidköping, har sedan 1980-talet jobbat till största delen med rörbroar, geoprodukter  och VA-material. När konkurrenten Ahlsell förra året lade fram sin avsikt att köpa VA-delen av företaget var det inte utan att en och annan funderade hur spelplanen skulle förändras. Efter noggrann utredning kom Konkurrensverket fram till att det inte fanns några hinder för affären och den första november förra året bildades Viacon VA, som en egen affärsenhet inom Ahlsell. 

– Vi har kvar ”Viacon-själen” vår affärsmodell, våra leverantörer, produkter, lager och personal, men vi har också tillgång till Ahlsells logistik, produktportfölj och kompetens, säger affärschef Mikael Widlund. 

Han är en av ungefär 80 anställda som följt med till den nya ägaren och arbetsgivaren. 

– Medarbetarna har lagt ner ett fantastiskt arbete i positiv anda i hela arbetet medintegrationen, konstaterar Mikael Widlund, som även har fått ansvar för Ahlsells VA-segment. 

– Jag sitter på två stolar kan man säga, men mitt huvudfokus har tills idag legat på Viacon VA och att fortsätta utveckla oss, fortsätter han. 

Viacon VA finns representerade på åtta orter i Sverige; Eslöv, Getinge/Halmstad, Kungälv, Lidköping, Fellingsbro, Huddinge, Märsta och Gävle som alla har varsitt lager. 

– Många kunder väljer att själva hämta på våra lager, men vi levererar också ut till våra kunder med egna bilar. Sortimentet kan skilja sig mellan våra olika lager, beroende på hur efterfrågan ser ut lokalt, fortsätter Mikael Widlund. 

– Den största förändringen sedan vi fick Ahlsell som ägare är att vi nu har ett mycket större sortiment att erbjuda våra kunder och möjlighet att leverera lite mer udda produkter snabbare än vad vi tidigare har kunnat, fortsätter Mikael Widlund. 

Fokus ligger fortsatt på produkter inom VA-området, men målet är att bli en helhetsleverantör till kunderna och kunna erbjuda dem allt som de behöver i sitt arbete, så som el-, VVS-produkter, skyddsutrustning, förbrukningsmaterial och handverktyg exempelvis. 

– Tanken är inte att vi ska öppna butiker på samma sätt som Ahlsell, utan att vi snabbt  ska kunna leverera produkter från Ahlsells huvudlager via våra egna anläggningar, förtydligar Mikael Widlund. 

Han berättar att responsen på ägarbytet har varit mycket positiv och att kunderna har följt med och dessutom insett fördelarna som den nya konstellationen ger. 

– Vi är väldigt nöjda och övergången har gått smidigare än vad jag vågat hoppats på. Det har varit mycket jobb och många praktiska förändringar för oss som jobbar här, exempelvis nya datasystem och telefonisystem, men nu när allt sådant är på plats fokuserar vi på att fortsätta utvecklas och växa. Det är främst på marknader där man redan är starka, som man ser en fortsatt tillväxt.

– Målet är att Viacon VA ska växa snabbare än marknaden. Vi håller på att anställa säljare just nu och under hösten kommer vi att gå ut med ett nytt, bredare erbjudande till våra kunder, fortsätter han.

– Vi kommer också att komma med en nyhet tillsammans med ViaCon AB, som vi har ett mycket nära samarbete med. Mer än så kan jag inte berätta om detta just nu, tillägger Mikael Widlund.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 06 september 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste