Omfattande masshantering bakom bygget av Stockholm Norvik Hamn

Stockholms Hamnar bygger just nu Sveriges nya hamn för containrar och rullande gods utanför Nynäshamn. För att skapa rätt förutsättningar för bygget av hamnplanen och anslutande järnväg har NCC sprängt bort elva miljoner ton berg. Projektet är ett av företagets största markprojekt under de senaste åren.

 

Merparten av de massor som sprängts bort har använts som fyllnadsmaterial på markområden och i havet där nya hamnplanen och kajer har byggts. Foto: Yuri von Prouss Ramos, NCC


Den 16 september 2016 togs det första spadtaget till bygget av Stockholm Norvik Hamn. Med sitt läge på Norviksudden i Nynäshamn, fem mil söder om Stockholm, blir hamnen Sveriges nya logistiknav med anslutningar till både väg och järnväg. Hamnen ska rymma en containerterminal på 32 hektar och en roro-terminal för rullande gods på tolv hektar. Djupet vid kaj på 16,5 meter gör att hamnen kommer att kunna ta emot de största fartygen som går in i Östersjön. Containerterminalen öppnar i maj 2020 och planen är att roro-terminalen ska öppna i september 2020.

De goda transportanslutningarna till övriga Sverige, exempelvis fem minuters avstånd till motorvägen, är en av fördelarna med den nya hamnen som byggherren Stockholms Hamnar framhåller. Stockholm Norvik Hamn har också kortare avstånd till öppet hav än någon annan hamn på östkusten och ligger nära Stockholmsregionen, Sveriges största konsumtionsområde. 
 

De stora maskinerna väckte intresse under NCC:s arbete. Bild från öppet hus drygt ett år in i projektet. Foto: Stockholms Hamnar

Från skog till hamn

NCC Industry och NCC Infrastructure har stått för masshanteringen på platsen. Elva miljoner ton berg har sprängts bort där hamnplanen och järnvägsanslutningen nu är på plats. 

− För att sätta storleken i proportion brukar vi säga att det till ytan handlar om ett och ett halvt Gamla Stan, säger Joel Ahlquist, NCC:s produktionschef under projektet.

När NCC startade sitt arbete 2016 var det blivande hamn­området på Norviksudden täckt av skog och bestod av i stort sett orörd mark. 

− När man en gång i tiden exploaterade raffinaderiet som ligger granne hade man fyllt ut en del på hamnområdet men inte exempelvis muddrat, så där gjorde en annan entreprenör markförstärkningar först. Men det fanns även helt orörda bergknallar och vikar som vi fyllde igen. Järnvägslinjen var bokstavligt talat helt orörd mark, säger han.
 

Området som ska rymma Sveriges nya godshamn, Stockholm Norvik Hamn, är 44 hektar stort. I maj 2020 öppnar containerterminalen och senare under 2020 öppnar terminalen för rullande gods. Foto: Stockholms Hamnar

Stora Volymer - stor utmaning

NCC:s arbete har i stora drag bestått av att hugga ner skogen, täcka av, borra och spränga.

− Momenten har inte varit så värst avancerade egentligen. Utmaningen har legat i mängderna, de väldigt stora volymer som vi har hanterat, säger Joel Ahlquist. 

Bröderna Öhman AB från Älvsbyn har varit underentreprenör åt NCC och Joel Ahlquist berättar att de stora maskinerna ofta fick en hel del uppmärksamhet.

− Vi använde bland annat Caterpillars 385 och 390, alltså 90-tons grävmaskiner. Fyra sådana var igång samtidigt när det gick som mest intensivt. För att transportera massorna använde vi elva bergtruckar. Inte de absolut största som går i gruvorna, men väl sådana som lastar mellan 60 och 70 ton. Vi hade också Cats största bandschaktare, D11 på 104 ton. Vissa undrade vad vi ska med en så stor maskin till, men när vi fyllde i vattnet kunde D11:an vänta på två, tre lass som bergtruckarna tippade en bra bit upp på land och sedan skjuta allting framför sig. Alternativet hade varit att bergtruckarna kommer med 60, 70 ton och ska stå precis vid kanten och tippa. 

Det var även en säkerhets­fråga med stora maskiner i det fallet?

− Ja, även om den fick slita hårt ibland för att ta emot allt bergmaterial, kändes det ändå mycket lugnare och tryggare. Jobbet pågick tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan, och ibland var det mörkt, blåsigt och dant, så arbetsmiljömässigt var det absolut en aspekt, säger Joel Ahlquist. 

Joel Ahlquist var produktionschef för NCC under projektet med masshantering inför bygget av Stockholm Norvik Hamn. Foto: Carina Angarth, NCC

Fyllnadsmaterial på land och i hav

Massorna från borriggarnas losshållning användes som fyllnadsmaterial i flera vikar, bland annat i Utterviken där drygt en miljon ton berg tippades ner. En del massor krossades för att användas i projektet eller för att säljas externt. 

− Årsomsättningen på krossprodukter i Nynäshamn producerade vi på några dagar. Det var liksom de proportionerna på det här projektet, säger Joel Ahlquist.

En mobil betongstation var placerad på en grannfastighet till Stockholm Norvik Hamn. Där producerades all betong som användes i projektet. 

− Vi sprängde ut mer än vi schaktade bort och sparade de massorna i en vall mot det som troligen ska bli en logistikpark i framtiden. Där ligger flera miljoner ton kvar som ett stort mothåll mot vår tomt. Vi lämnade också kvar en rätt så imponerande berghög som ligger kvar på hamnplan. Den rymde upp emot fyra miljoner ton när den var som störst, säger Joel Ahlquist. 

390 000 arbetstimmar

120 personer fördelade i två skift arbetade med masshanteringen. Antalet arbetstimmar stannade vid 390 000. Produktionschef Joel Ahlquist minns att det var ett ”riktigt supergäng” som jobbade från klockan sju till 19, sju dagar i rad och sedan var lediga i sju dagar. Enda större hindret de stötte på var när arbetet med järnvägslinjen fick planeras om på grund av en arkeologisk utgrävning.

− Man hittade fynd från stenåldern och vi fick lämna en bit av järnvägslinjen i ett halvår och tvingades planera om schakten i linjen. Vi blev tvungna att bromsa tempot och gå ner på mer normala arbetstider. Med mycket folk från Norrland blev det ett problem när hela deras tillvaro byggde på att jobba sju dagar och vara ledig sju. Vi tappade många skickliga maskinförare när vi gick ner till 40-timmarsveckor, men varvade upp mot slutet igen, säger han. 

− Förutsättningarna var, och det ska Stockholms Hamnar ha all heder för, att vi hade hela projektet på löpande räkning. Det möjliggjorde att vi hela tiden kunde fokusera på ett lösningsorienterat arbete i samverkan, där säkerhet och framdrift stod i fokus. För NCC:s del på infrastruktursidan är detta absolut ett av de största jobben från 2016 och framåt, säger Joel Ahlquist.

 

Stockholm Norvik Hamn

  • Ny godshamn i Nynäshamn, söder om Stockholm, med en containerterminal och en roro-terminal för rullande gods. Containerterminalen ersätter Frihamnen i Stockholm och drivs av Hutchison Ports. Roro-terminalen drivs av Stockholms Hamnar.
  • Masshantering utförd av NCC mellan 2016 och 2019. Elva miljoner ton berg har sprängts bort.
  • Djup vid kaj på 16,5 meter. Hamnen kommer att kunna ta emot de största fartygen som går in i Östersjön.
  • 44 hektar
  • 1 325 meter kaj
  • Nytt industrispår som kopplar samman hamnen med järnvägsnätet. 4 400 meter långt plus 360 meter spår på hamnplanen. 
  • Containerterminalen öppnar i maj 2020. Roro-terminalen öppnar i september 2020.
    Källa: NCC och Stockholms Hamnar

 

Pär Andersson
Frilans

 

Artikeln publicerades torsdag den 21 maj 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste