”Våga starta eget men var noga med att bedöma dina risker”

Att driva eget företag är för många en dröm men det är också en dröm som ibland krossas på grund av likviditetsproblem.
– Våga satsa på det du vill jobba med men bedöm också dina risker. På så sätt minskar du risken att exempelvis gå i konkurs, säger Terhi Benjaminsson, utbildningsansvarig på Mamut.

– Det första du ska göra som egen företagare är att göra en marknadsundersökning. Hur ser

Terhi Benjaminsson,
utbildningsansvarig på
Mamut.
Foto: Micaela Nordberg

marknaden ut där just du bor och var finns behovet? Lär känna din marknad! Förklarar Terhi Benjaminsson, under seminariet Hålla ordning och reda i sitt företag som anordnades på Mamuts kontor i Stockholm.
– Och sätt upp mål på hur mycket jobb du ska dra in. Första månaden kanske det räcker med 10 000, andra månaden 20 000 och så vidare. Börja långsamt och sätt upp realistiska mål. Och prisdumpa inte! Låter man priserna falla för mycket är det svårt att sedan höja.
Den största anledningen till att företag går i konkurs är just likviditetsproblem, berättar Terhi. Man har pengar på väg in men kan inte betala leverantörerna. Terhi råder att inte väntar med att fakturera utan gör det direkt efter avslutat jobb. Och se till att få pengarna direkt vid kontant betalning.
– Man kan också välja att delbetala om arbetet utförs under en längre period. På så sätt rullar det in pengar hela tiden. Och ta ordentligt betalt! Kolla med din branschorganisation vilka priser man rekommenderar för just dina tjänster.
Att driva sitt egna företag innebär för många en viss frihet. Du kan styra din egen tid, du behöver inte be om lov för att gå till tandläkaren, och blir månadslönen knaper kan du ge dig själv en extra slant. Dock kan det vara bra att ha i åtanke vad som händer om du exempelvis blir sjukskriven eller om du som plogförare till exempel råkar vara med om en olycka och en trafikant blir skadad.
– Det är viktigt att man har skydd vid oförutsedda händelser. Jag rekommenderar att man hör med sin branschorganisation då de brukar ha speciella ”paket” utformade för just sina medlemmar med lämpliga försäkringar med mera, berättar Terhi.
 
En av de svåraste utmaningarna med att vara egen företagare är enligt Terhi konsten att bygga upp en kundkrets.
– Vi svenskar är dåliga på att berätta att vi startat eget och vill gärna vänta med att berätta tills det går bra för oss. Utnyttja de nätverk ni känner till istället och använder dem som ambassadörer! Be dem tipsa dig om de vet någon som behöver dina tjänster. Glöm bara inte att det är viktigt att ditt nätverk känner till vad för typ av tjänst du erbjuder och varför de ska rekommendera just dig!
 
 
 

Micaela Nordberg
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades tisdag den 02 november 2010

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste