Bengt har sinne för detaljer

 Bengt Jansson har en hel bangård på sin tomt utanför Frövi och snart blir det mer för han håller på att bygga ut rälsen på åkern bakom huset. Spåren trafikeras av två ånglok och ett ellok som drar vagnar stora nog att åka på.

Bengt Jansson framför delar av den bangård som han byggt upp. Under rälsen har han gjutit betong för att få bra stadga. Rälsen har två olika spårvidder för att Bengts båda ånglok ska kunna köra. Gruset under rälsen är gårdsgrus för ”Det är det som mest liknar riktigt makadam.”Foto:Klara Sinnerstad
Från början hade Bengt Jansson en liten bana som han hade byggt själv men när han fick överta räls, byggnader och två hemmabyggda ånglok från ett dödsbo satte modellbyggandet igång på allvar. Efter att ha lagt allt på plats och renoverat det som behövdes fixas började Bengt bygga ut banan.

Bengt Jansson visar en tender, som fylls med vatten och kol till ångloket.
I dagsläget har han en bangård med två lokstall där han kör sina två ånglok och ett ackumulatorlok som drivs av en elmotor.

– Jag hittade den här 24-voltsmotorn hos en skrothandlare och kände att jag ville göra något roligt med den. Det är en sådan som används till järnvägsbommar.

Rälsen har två spårvidder för att passa de båda ångloken. Den smalare spårvidden är 144 millimeter och den bredare är 184 millimeter. Det stora ångloket väger cirka 150 kilo.

– Det är ett miniatyrånglok med kopparpanna. När jag kör sitter jag bakom på en vagn som kallas tender, som är lastad med kol och vatten. Tankarna rymmer cirka 15 liter och så får det plats lika mycket i tendern.

Tillsammans med Bengts egen vikt på cirka 90 kilo blir ekipaget ganska tungt vilket ställer vissa krav på markarbetet under spåret.

– På bangården har jag gjutit betong under spåret. Jag har snickrat en form som är 70 millimeter hög, 400 millimeter bred och som gjuter tvåmeterslängder.

Just nu håller Bengt Jansson på att bygga ut spåret med en cirka 200 meter lång slinga på gärdet bakom huset. Där finns en bro och en järnvägs­övergång och det ska även bli en hållplats och ytterligare en bro. Under rälsen på gärdet har Bengt valt att inte gjuta.

– Jag tänkte att det måste gå ändå. Jag har lagt fiberduk och sedan åtta till tio centimeter väggrus. Exakt hur tjockt det blir beror lite på hur marken ser ut för det måste ju bli jämnt.

Allting som tillhör Bengts järnväg är välgjort och verklighetstroget. 
Slingan på gärdet började Bengt bygga förra sommaren och den verkar ligga kvar stadigt trots det enklare under­arbetet.

– Men det går inte att köra lika fort där.


Rälsen bygger Bengt Jansson själv i etapper om 2-3 meter. Han tillverkar den av plattjärn med måttet 8x20 millimeter. För att få rätt riktning tillverkar han först en mall som han sedan bockar efter. Slip­rarna tillverkar han av en lång list som sågas till i rätt längder. Varje sliper är skruvad vid respektive plattjärn med två skruvar. Skarvarna mellan plattjärnen är svetsade. Det tar cirka två dagar att tillverka en tvåmeterlängd med räls.

– Det finns ingen ritning utan jag kör på och tänker att så får det bli. Men det ligger rätt mycket jobb bakom, ler han.

För att få till spårvidderna på millimetern har Bengt gjort en mall genom att göra spår på rätt avstånd i ett plattjärn. När en sliper blir gammal byter Bengt ut den på plats.

– Jag gräver undan gruset och skruvar loss. Sedan drar jag bort den och sätter dit en ny.


Bengt Jansson visar runt på gärdet.

– Hitom dungen ska det bli en station. I hagens bortre del är det en lång svacka och där kommer det att bli en cirka 20 meter lång bro med en sväng på. Där bron slutar blir det vanlig banvall.

Han pekar åt andra hållet:

– Biten där gruset är ljust gjorde jag i går kväll. Om några dagar är jag framme vid hållplatsen.

När han berättar låter det som att det är otroligt mycket som ska göras och Bengt tror att arbetet med rundslingan kommer att ta ett par år. Men han har inga planer på att slå sig till ro sedan.

– Den här banan blir aldrig färdig. Jag har hela tiden nya idéer och så måste man ju renovera. Det är ett heltidsjobb, skrattar han.



Klara Sinnerstad
Klara Sinnerstad
Tel: 019-16 64 65
E-post: klara@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades onsdag den 28 maj 2014

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste