använd ej" /> 50 år med John Deere - Entreprenadaktuellt

50 år med John Deere

 År 1964 bildades Svenska John Deere för att få fart på försäljningen i Sverige. En av de första återförsäljarna var Värm-Dal, numera Värm-Dal & traktorservice. Nu 50 år senare säljer de fortfarande de gröna traktorerna.

I 50 år har Värm-Dal, numera Värm-Dal & Traktorservice, varit återförsäljare av John Deere. I dag arbetar 45 personer i firman. Huvudägaren är Robert Eriksson och Bertil Pettersson är marknadschef. Foto: Carolina Wahlberg
Maskinmärket John Deere startades redan 1837 av den amerikanska smeden John Deere. Cirka hundra år senare importerade Aktiebolag Carl Engström i Eslöv in de första John Deere-traktorerna till Sverige. Men deras fokus låg främst på Catepillar så försäljningen av de gröna traktorerna kom i skymundan.

– I början var intresset för John Deere ganska lågt. De som dominerade var Volvo BM, Massey Fergusson och Ford. Sedan fanns det några andra små märken och sedan kom John Deere, berättar Roland Olsson, som arbetade i 40 år som leveranschef på Svenska John Deere AB och fortsätter:

– Det var ibland svårt för de amerikanska ägarna att förstå varför marknadsandelen var så låg här i Sverige. För i USA hade man ju marknadsandelar på 40-45 procent.

Roland Olsson arbetade som leveranschef på John Deere Sverige i 40 år och 14 dagar. Foto: Privat
ÖKADE MARKNADSANDELARNA

För att få fart på försäljningen bildade John Deere därför ett eget bolag här i Sverige år 1964. Med det nya bolaget, som man döpte till Svenska John Deere AB, skulle man nu fokusera på bra återförsäljare som kunde förmedla företagets budskap och produkter effektivt. Därmed kontrakterade man fyra återförsäljare och de första modellerna som började säljas hette 3020 och 4020, 510 och 710.

Den enda av dessa som fortfarande säljer John Deere i dag är Värm-Dal & Traktorservice i Karlstad, som grundades 1945 av John Olsson. Den första John Deere traktorn i Värmland såldes 1965 och var en John Deere 4020.

– Den gick till Långs säteri i Grums, berättar Sven Johansson, som var vd för företaget 1987-1998. 

På den tiden hade Värm-Dal en mängd olika märken, till exempel var de stora på David Brown, som senare blev Case IH.

– 1967 kom det tre nya modeller; 1020, 1120 och 2020. De var revolutionerade för Svenska John Deere och marknadsandelarna ökade, berättar Roland.

Under 70-talet gick John Deere från en marknadsandel på två till tio procent. På 80-talet ökade man sedan upp till 20 procent av marknadsandelarna. Men i början av 90-talet blev det maskinkris.

– Det var en sanering i maskinbranschen. Den som klarade av krisen gick sedan ut starka. Totalmarknaden 1982 var 14 000 traktorer och 1992 var den siffran 1 400 traktorer. Så marknaden sjönk dramatiskt, men nu har den återhämtat sig, säger Roland.

FOKUS PÅ GRÖNT

John Deere har gått från att ha ett 40-tal små återförsäljare i slutet av 80-talet till dagens färre men större återförsäljare. År 2000 hade Värm-Dal ett flertal olika traktormärken. Men John Deere ville att deras återförsäljare skulle bli specialister på just deras märke, så då valde man att helt fokusera på de gröna maskinerna.

2008 fanns det 22 återförsäljare av John Deere i Sverige och det var då som Robert Eriksson kom in i bilden som huvudägare av Värm-Dal. För att möta John Deeres önskan om att det skulle bli färre men större och bättre försäljningsställen gick Värm-Dal ihop med Kumla Traktorservice och blev Värm-dal & Traktorservice år 2011. I dag finns firman både i Karlstad och i Kumla. Förutom huvudägaren Robert Eriksson är Mikael Eriksson och Anders Johansson delägare och arbetar i Kumla.

Vad är bäst med John Deere?

– De ligger i framkant inom utvecklingen och det finns ingen bättre traktor att sälja. Vi är hela tiden bäst, säger Robert Eriksson.

– John Deere är ett företag som kunderna kan lita på. Det måste betyda mycket för folk, då de vet var de ska vända sig, fortsätter han. Han nämner även bra möjlighet till service och reservdelar som fördelar.

– På 50 år har John Deere gått från 0 till strax under 25 procents marknadsandelar. Men vi kommer inte vänta 50 år till innan det blir total dominans, säger Bertil Pettersson, marknadschef på Värm-Dal & Traktorservice, med ett leende.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades onsdag den 29 oktober 2014

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste