använd ej" /> Svag uppgång för maskinförsäljningen - Entreprenadaktuellt

Svag uppgång för maskinförsäljningen

Maskinförsäljningen har inte fått den ökning som man hoppats på under 2014. Totalt såldes 2 484 entreprenadmaskiner i Sverige under året, sju procent fler än föregående år.

Maskinförsäljningen av nya entreprenadmaskiner i Sverige pekar svagt uppåt med sju procent under förra året. Totalt såldes 2 484 maskiner. Under 2015 hoppas Maskinleverantörerna på minst 10 procents försäljningsökning. Grafik: Malin Strandli
2014 sticker inte ut som vare sig bra eller dåligt försäljningsmässigt när det gäller entreprenadmaskiner. Eftersom många maskintillverkare började leverera sina steg 4-motorer först i slutet av året så gick första halvåret lite på tomgång och backade då till och med ett par procent. Försäljningen tog sedan lite mer fart under årets sista månader och det gör att året som helhet landar på en ”normal-nivå”, vilket är cirka 2 500 maskiner. Med det gynnsamma ränteläget och bra med jobb för många entreprenörer hade dock Björn Bäckström, vd på Maskinleverantörerna, hoppats på ett lite större uppsving.

– De första tre kvartalen var långt under förväntan och vi förstår inte riktigt varför. Det finns kapital att låna, gott om jobb som vi förstått det, vilket borde gör att försäljningen borde ökat mer än vad vi har sett, kommenterar Björn Bäckström.

– Det var först det sista kvartalet som vi såg en liten ökning som drog upp siffrorna så att vi hamnade kring normalnivå i en årsperspektiv. Det är svårt att ge någon prognos för 2015 men jag håller tummarna för en 10 procentig ökning och att vi 2016 ska närma oss försäljningen för ett högkonjunkturår som brukar ligga på ungefär 3 200 sålda maskiner.

Inte heller ute i Europa går 2014 till historien som något rekordår. Många maskintillverkare sätter dock stort hopp till 2015.

Antonio Strati på Case New Holland, CNH, tycker att marknaden i Europa är ganska stabil för tillfället men ser potential för att växa.

– Vi har haft ett bra år 2014 och ser fram emot 2015 där vi kommer att fortsätta vår utveckling i Europa. Förhoppningen är att året blir minst lika bra som 2015, säger han.

Christopher Savoyet på Liebherr i Frankrike tycker att det ser ut som om marknaden stabiliserat sig något.

– För oss i Frankrike ser det ut att bli ännu ett tufft år eftersom inga större projekt är på gång att starta just i vår region. Men jag bedömer ändå att vi kan behålla vår del av marknaden och att vi kan fortsätta att visa oss som den starka aktör vi är, säger han.

Även Kobelco har tilltro till den europeiska marknaden. Expansionen i Europa fortsätter, i slutet förra året etablerade man sig i Polen och har under de senaste två åren gjort stor succé i Sverige med Beck Maskin som generalagent.

– Jag ser hoppfullt på 2015. Året har ju bara börjat men det finns alla förutsättningar för att 2015 ska kunna bli ett bra år. Intermat är en viktig mässa för oss och jag hoppas på många möten med både befintliga och potentiella kunder, säger Peter Stuijt, Product Marketing Manager.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades måndag den 02 mars 2015

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste