Flygplats förbereds för banracing i toppklass

Skövdes flygplats håller på att förvandlas till en racingbana av internationella mått. Peab, i samarbete med Swecon, anpassar befintliga asfaltsytor för banracing och anlägger samtidigt en rallycrossbana från grunden.

Peab, i samarbete med Swecon, förvandlar Skövde flygplats till en permanent racingbana för STCC och rallycross. Foto: Klara Sinnerstad
Arbetet har pågått sedan veckan efter påsk och ännu återstår ett par veckors arbete innan den svenska racingeliten står redo på startlinjen.

– Just nu håller vi på med slutfinishen, vi gör det sista på förstärkningslagret och ska börja lägga ut slitlager. Där använder vi en 0,18-fraktion som vattnas, saltas och slås med vält, berättar Henrik Siewertz, biträdande arbetschef på Peab anläggning.

Alexander Larsson, arbetsledare, Peab Anläggning.
– Den största utmaningen för oss att få till en tillräckligt hård yta på relativt kort tid. Man brukar säga att det tar upp till två år innan banan är optimal så vi får väl hoppas att det här blir ett återkommande evenemang så får förarna en bana som blir bättre och bättre, inflikar Alexander Larsson, arbetsledare på Peab Anläggning.

För honom är Skövde flygplats en tämligen enkel utmaning. Han har varit med och byggt om Solvalla till racingbana de senaste två åren, ett uppdrag som ställt betydligt högre krav än Skövde flygplats.

– Där skulle vi göra samma jobb på mindre än två dygn, dessutom i stekhet sol. Det förde med sig en hel del tekniska problem framförallt när det gäller asfalteringen.

– Här har vi otroligt mycket bättre förutsättningar.

Henrik Siewertz, biträdande arbetschef, Peab Anläggning.
Racingbanan blir totalt 2 146 meter lång och använder till största delen befintliga landningsbanor och taxibanor.

– Vi breddar taxi­banorna med 2,5 meter och har haft turen att få stänga av taxibanorna helt och hållet medan vi arbetar. Det gör att vi kan arbeta ganska ostört samtidigt som flyg­trafiken inte heller störs av oss, fortsätter Alexander Larsson. Totalt breddas 1 000 kvadratmeter.

Att jobba på en flygplats innebär förutom ett extra säkerhetstänk även att arbetet måste anpassas efter flygens tidtabell.

– Vi har turen att Skövde flygplats inte är så vältrafikerad, så det innebär inga större anpassningar av vårt arbete, säger Alexander Larsson.

Sammanlagt 1 300 kubikmeter jord har flyttats och en stor del av dessa har kunnat återanvändas.

Parallellt med breddningen av taxibanorna anläggs även en rallycrossbana på ”innergården”. Rallycrossbanan är en dryg kilometer lång och består av både grus och asfalt.

– Jag tror att personalen på flygplatsen är nöjda med en permanent rallycrossbana på området. De kommer att kunna nyttja den som transportväg och slipper då slita på landningsbanan.

Swecon tillhandahåller maskiner och maskinförare. Bland annat används en L120G hjullastare.

Peab står för projektledning medan Swecon bidrar med maskiner och maskinförare. I arbetet deltar hjullastarna L70 och L120 G, hjulgrävarna 220D och 160 D samt en vält; SD75. Asfaltsarbetet görs av Peabs personal men med Volvos maskiner; läggaren P6870C samt vältarna DD95 och DD38.

 

– Det är självklart att vi vill visa upp Volvo Construction Equipments maskiner i ett projekt som tar oss genom i stort sett hela Volvos modellprogram, och samtidigt få visa upp den kompetens vi besitter tillsammans med Peab, säger Fredrik Rigö, marknadskommunikationschef hos Swecon.

Racingtävlingen i Skövde hålls den 8-9 maj. Då står förstås teamet från Volvo Polestar Racing, Swecons partner i motorsport på startlinjen. Volvo Polestar Racing har under de två senaste säsongerna tagit hem både team- och förarmästerskapet. Med regerande mästaren Thed Björk och kollegorna Fredrik Ekblom och Prins Carl Philip i teamets tre Volvo S60-bilar, hoppas man kunna göra det ännu en gång.

STCC 2015

STCC 2015 avgörs under sju helger under säsongen och besöker förutom Skövde även Anderstorp, Mantorp, Falkenberg, Solvalla, Karlskoga innan finalen körs på Ring Knutstorp den 26 september. Under premiären i Skövde på lördagen tävlar även supportklasserna; V8 Thunder Cars, Formel Renault 1.6, Porsche Carrera Cup och Renault Clio Cup. På söndagen körs det RallyX Supercar, Supercar Lites och Klass 2.

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades tisdag den 05 maj 2015

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste