Metsjö sätter lasten i centrum

Hos den svenska maskintillverkaren Ivarssons i Metsjö ser man inga hinder, utan vill kunden anpassa sin vagn efter gårdens förutsättningar så löser man det. Med 75 anställda ligger familjeföretagets tillverkning i dag runt 300 vagnar årligen.

En av Metsjös senaste produkter är pickup-vagnen Metsjö 1460 ROC, som tillverkas som ett samarbete mellan Metsjö och det italienska företaget ROC. I grunden utgår vagnslösningen från Metsjös modulsystem.
Den familjeägda maskintillverkaren Ivarssons i Metsjös verksamhet startade i samband med att man under 50-talet var i behov av en ny vagn till det egna lantbruket utanför Linköping i Östergötland. Efter att bröderna Ivarsson hade konstruerat en egen vagn, baserad på ett lastbilschassi, började grannar och bekanta snart höra av sig.

All produktion sker i Metsjös anläggning på familjens gård utanför Linköping i Östergötland. Här tillverkar företaget större delen av maskinkomponenterna från grunden.
I dag, cirka 60 år senare, drivs företaget av andra generationen och i spetsen står nu kusinerna Per och Anders Ivarsson. Nyligen har även tredje generationen tagit ett steg in i företaget, vilket bland annat innebär att Anders son Loa Ivarsson arbetar mer och mer. Företagets verksamhet är indelat i de tre delarna lantbruksvagnar, mobila förråd för gas och kemikalier, samt maskinhallar avsedda för jordbruk och industri. Den största av de tre delarna är vagnarna. Sedan 50-talet har man även gått ifrån att köpa in lastbilschassin, till att istället tillverka en stor del av komponenterna till vagnarna på egen hand.

– Vi är smeder i botten och ser därmed en fördel i att tillverka det mesta i egen regi från grunden. I dag tillverkar vi närmare 300 vagnar om året och för att möjliggöra kundanpassning av varje vagn, byggs samtliga efter order, säger Anders Ivarsson.

På Ivarssons i Metsjö tillverkar man vagnar med fokus på kvalitet och flexibilitet. På bilden syns Loa Ivarsson, som är tredje generationen i familjeföretaget, framför en MetaQ-vagn. Foto: Carolina Wahlberg
Ivarssons i Metsjö AB utgår från familjens gård i Metsjö, strax norr om Linköping. På gården, som ännu drivs av familjen Ivarsson, bedrivs hela företagets produktion och verksamhet. Att även bedriva lantbruk ser Anders som en fördel, då man får en ökad förståelse för kundernas verksamhet samt möjlighet att själva identifiera behov och lösningar. I dag har företaget 75 medarbetare och ett omfattande produktprogram. Metsjös filosofi grundar sig i att man säljer och tillverkar vagnar utifrån ett modulsystem, som därmed kan byggas och anpassas efter kundens efterfrågan.

– Vi vill inte ha ett färdigt låst sortiment, utan vi vill vara flexibla så att vi kan möta behovet från alla kunder. Genom att ha ett modulsystem har kunden även möjlighet att anpassa sin vagn så att den kan passa till flera ändamål under året, säger Anders.

Anders Ivarsson äger och driver företaget tillsammans med sin kusin Per Ivarsson.
Precis som för övriga lantbruksmaskintillverkare har även Metsjö möts av en sänkt orderingång under det senaste året. Framförallt märks detta av på företagets exportmarknader.

– När marknaden är på topp levererar vi ungefär hälften av det vi producerar till utlandet. I år har denna andel sjunkit, säger Anders.

– Den senaste  utmaningen som vi har arbetat med är att få in SSAB:s höghållfasthetsplåt Hardox i vår produktion. Vi har bland annat satsat på en ny bockmaskin som gör att vi kan bocka plåten och forma den för att bygga lätta konstruktioner. Fokus för oss framöver är att fortsätta bygga smidiga vagnar som man kan lasta en hög nyttolast på, förklarar Anders.

Något Metsjö ser som en möjlighet är även de svenska diskussionerna som pågår kring att höja hastighetsbegränsningen för traktorer på väg till 50 kilometer i timmen.

– Det är en liten kick för oss som sysslar med det som ska hänga bakom traktorn. Går traktorn plötsligt i 50 kilometer i timmen, kan man köra på motortrafikled och därmed ta upp konkurrensen med lastbilen. Samtidigt utrustas traktorerna alltmer med luftfjädring och en komfortnivå som är blir mer och mer likvärdig med en lastbil, säger Anders, och tillägger:

– En hastighetsgräns på 50 kilometer i timmen skulle innebära flera nya möjligheter för oss som vagnstillverkare.           

Text
Vilhelm Ektander
vilhelm@entreprenadaktuellt.se • 070-092 20 02

Foto
Carolina Wahlberg
carolina@entreprenadaktuellt.se • 019-16 61 35

Artikeln publicerades fredag den 16 oktober 2015

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste