”Man kan inte tänka som när man kör vanlig grävmaskin – det här är något helt annat”

Av en slump hittade Henrik Götesson och hans pappa en annons på en Menzi Muck M545 som bara gått drygt 700 timmar. De bestämde sig för att slå till och idag, fyra år senare, har de inte varit utan jobb en enda dag. 

 

En och annan bilist brukar reagera och titta lite extra på spindelgrävaren som rör sig längs E4:an mellan Ödeshög och Gränna. Den tillhör Björkfors gräv och markservice, som jobbar med att byta ut viltstängsel på sträckan. Foto: Ann-Louise Larsson


– Det är en och annan bilist som vänder på huvudet och tittar lite extra när de kör förbi på E4:an, berättar Henrik Götesson på Björkfors Gräv och Markservice. När Entreprenadaktuellt träffar honom har han precis inlett en ny etapp av viltstängselbyte längs E4:an, mellan Ödeshög och Gränna. 

– Det här är ett bra projekt för att visa fördelarna med den här maskinen. Skulle man ha gjort det med en vanlig grävare, med lång­sticka, hade man varit tvungen att stänga av betydligt mer av E4:an och haft flera TMA-fordon. Eftersom jag kan gå i slänten så påverkas knappt trafiken alls, berättar han. 

Uppgiften är bland annat att med hjälp av ett egetkonstruerat redskap rulla upp det gamla stängselnätet och hjälpa till att rulla ut det nya. 

Räckvidd med fullt utskjut kan bli upp till 6,5 meter. 

Mycket röjning

– Vi har gjort ett par etapper tidigare, förra hösten och i våras. Annars håller vi på mycket med buskröjning. Vi har ett Slagkraft-aggregat och en fräs som vi använder med maskinen och det har fungerat väldigt bra, berättar Henrik Götesson. 

– Vi har alltid hållit på mycket med röjning och hade en äldre skogsmaskin tidigare, innan vi köpte Menzi Mucken. Visst var det en del funderingar på om vi skulle lyckas hitta jobb med en så speciell maskin, men det har gått väldigt bra och vi har aldrig stått utan jobb på de här åren, berättar han. 

Nu vill han aldrig köra någon annan maskin och när det är dags att byta maskin hoppas han att företaget återigen ska satsa på den schweiziska alpmaskinen. 

– Det tar några hundra timmar innan man kommer in i det ordentligt och det är nog bra om man har lite maskinvana sedan innan. Men nu skulle jag inte vilja gå tillbaka och köra vanlig hjulgrävare igen, säger Henrik. 

Modellen M545 som Björkfors gräv har finns det bara två stycken av i Sverige, men om man räknar in äldre modeller från samma tillverkare finns det ett tiotal maskiner i landet. 

I hytten vaktar tvååriga Hugo, som håller husse sällskap om dagarna. Foto:XXX

Slipper ligga ute 

– Den andra maskinen finns uppe i Östersund så den utgör ingen konkurrens mot oss. Vi var beredda på att vi skulle få ligga ute mycket på jobb, men vi har faktiskt lyckats hålla oss sysselsatta mycket på hemma­plan. Det här är ”långt borta” för oss, säger Henrik Götesson och syftar på projektet utanför Ödeshög. Företaget är baserat i Kisa, fem mil söder om Linköping. 

Hytten är rymlig sett till storleken på maskinen och det finns ingenting som Henrik direkt saknar. 

Bättre kapacitet

– Vi har inget grävsystem eller så, men det är ingenting som jag saknar. Vi gräver så lite med maskinen så det är inget som vi behöver men skulle man vilja ha det så är jag säker på att det skulle gå att hänga på. 

– Det som man främst behöver tänka på när man kör är att styra varje ben individuellt, det har jag knappar för i spaken. Men å andra sidan behöver man inte fundera på framkomlighet. Man kan inte tänka som man gör när man kör vanlig grävmaskin, det här är något helt annat, säger han. 

Räckvidden kan bli upp till 6,5 meter med fullt utskjut. Maskinen väger 13 ton, men har kapacitet som en större maskin. 

– Vi har samma skopstorlek på den här som på vår 16-tonnare, säger Henrik Götesson.
 

Henrik Götesson trivs bra i sin Menzi Muck M545 och vill inte gå tillbaka och köra vanlig hjulgrävare. Foto:XXX

 

”Man kan inte tänka som man gör när man kör en vanlig maskin”, säger Henrik Götesson. 

 

Instrumenteringen är lätt att förstå sig på och sitter samlad på högersidan i hytten. 

 

Med knappar i spakarna styr Henrik varje ben individuellt på maskinen. 

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 16 september 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Digitalt, självkörande och klimatsmart – så tror Bomag om framtiden

Under två dagar har Bomag bjudit in kunder och press till ”Innovations Days” vid fabriken och huvudkontoret i Boppard, en timmas bilresa norrut från Frankfurt. Den röda tråden genom dagarna har varit de tre ledorden; digitalisering, automatisering och minskade utsläpp. Bland annat har den självkörande välten Robomag  BW154 visats, som man kunnat se för första gången på Bauma tidigare i år.

 

Kommentera