Lännen satsar på tillväxt

Finska LMCE Group omorganiserar och fortsätter sin satsning på att växa. Nytillträdd Sverige-chef för Lannen Tractors AB är Joakim Berglund, som tidigare har jobbat på Steelwrist och Holms Industri

Sonny Torsnäs, Joakim Berglund och Fredrik Åström ska öka Lännens marknadsandel i Sverige.
Foto: Ann-Louise Larsson

 

Smidighet och mångsidighet är det som Lannen Tracotrs svenska försäljningsorganisation trycker hårdast på för att marknadsföra sina produkter samtidigt som en ren, säker och väl fungerande miljösituation ligger i allas intressen för människornas välbefinnand.

– Därför försöker vi som koncern att möjliggöra detta så smart som möjligt. Vi tror att med vårt starka budskap kommer kommuner, entreprenörer och våra kunder, stora som små att tänka likadant. En bättre totalekonomi i maskinägandet, en hållbar miljöpåverkan är det som i slutänden är viktiga faktorer, säger Fredrik Åström, eftermarknadschef på Lannen Tractors AB.

– Du kan använda maskinerna till väldigt många arbetsuppgifter och det vill vi göra ännu tydligare, därför väljer vi att kommunicera att Lundbergaren är mer än en hjullastare och Lännen mer än en grävlastare, fortsätter  Fredrik Åström.

– Alla våra modeller har avtagbart grävaggregat och vi säljer även maskiner utan grävaggregatet. Det gör att maskinen blir ännu mer mångsidig. Du kan till exempel hänga av grävaggregatet och använda maskinen i snöröjning på vintern, säger Sonny Tornäs, försäljningschef på Lännen/Lundberg.

Att sälja nischade produkter, som i huvudsak än så länge går hem till största delen på den skandinaviska marknaden, gör att man som maskinleverantör måste jobba hårt för att hitta nya kunder – och för Lännen och Lundbergs del handlar det framförallt om att få fler kunder att förstå att nyttan med att en maskin kan göra flera maskiners jobb vilket leder till att en maskin kan ersätta flera andra maskiner och öka maskinutnyttjandet.

– Vi hoppas kunna nå bland annat maskinentreprenörer som idag har maskiner som står delar av året. Med en Lännen eller Lundberg kan de få ut fler timmar på sin maskin och få en bättre ekonomi, fortsätter Sonny Tornäs.

Lännen erbjuder tre olika modeller, som alla kan anpassas efter användningsområde, såsom linjebyggnad, järnväg eller service.

– Vi ser väldigt ljust på framtiden även om vi ser en avmattning på marknaden. Infrabranschen tycks fortsätta på högvarv och det finns ett stort antal järnvägsprojekt som ska igång under de närmaste åren där vi vill vara med med våra maskiner, säger Joakim Berglund, nytillträdd Sverigechef. Han kommer närmast från Holms Industri och dessförinnan Steelwrist och Stihl.

– När det gäller de mindre multimaskinerna från Lundberg har vi verkligen fått en rivstart med den nya modellen som lanserades tidigt i höstas. Vi har en enorm orderingång på de nya maskinerna, fortsätter Joakim Berglund.

Lundberg erbjuder fem olika modeller som kan utrustas med en mängd olika tillbehör för att kunna utföra flera arbetsmoment samtidigt.

Även om de flesta maskinerna anpassas efter kundens önskemål försöker man alltid att ha en eller ett par av de storsäljande modellerna i lager för att kunna erbjuda snabba leveranser.

– Vi har möjlighet att utrusta maskinerna efter kundernas önskemål här i vår verkstad i Jönköping, men vi försöker i möjligaste mån få så mycket som möjligt gjort från fabriken i Finland, säger Sonny Tornäs.

I dagsläget erbjuder man tre modeller; 8600 K, 8600 K Premium och 8800K. Fokus när det gäller produktutveckling ligger på, som för så många andra tillverkare just nu, att anpassa maskinerna till gällande och kommande miljökrav.

– Under nästa år och 2021 kommer vi att presentera en del nyheter, som vi inte kan säga så mycket om än. Vi försöker alltid att vara lyhörda för vad kunderna vill ha, säger Sonny Torsnäs.

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 17 januari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste