Ny teknik ökar säkerheten för brobyggare

Genom att använda prefabricerade brobalkar som samverkar med platsgjuten betong ökar säkerheten för Svevias brobyggare. Tekniken används nu för andra gången i Sverige och enligt platschef Niklas Höglund är det en metod som kommer användas en hel del framöver. 

 

Med den nya metoden kan arbetet utföras utan påverkan på tågtrafiken på södra stambanan. Den största fördelen med metoden är att den ökar säkerheten för yrkesarbetarna, som inte behöver resa formställning över spåret. Foto: Ann-Louise Larsson


Flera vägbroar över södra stambanan i utkanten av Norrköping är i mycket dåligt skick och har blivit utdömda vid inspektioner av Trafikverket. Under hösten revs en av dem och i november startade Svevia arbetet med att ersätta den med en ny bro. 

– Vi har använt den här metoden i ett liknande projekt i Härnösand en gång tidigare med mycket lyckat resultat. Jag tror definitivt att det här är en metod som vi kommer att få se mer av, säger Niklas Höglund, platschef på Svevia i Norrköping. 

Metoden går kort ut på att färdiga, prefabricerade betongbalkar lyfts upp på brofundamenten, istället för att man platsgjuter hela överbyggnaden. Balkarna gjuts sedan fast i överbyggnaden med en enklare platsgjutning som inte kräver en avancerad formställning. 

Den största fördelen är att man ökar säkerheten för arbetarna på plats i och med att man inte behöver bygga formställning över spåret. Det gör också att påverkan på tågtrafiken blir mindre och att man faktiskt ska klara hela projektet utan att behöva stänga av tågtrafiken en enda gång. 
 

Niklas Höglund, Svevia, platschef på brobygget i Norrköping, tror att den nya metoden kommer få spridning. 


– Vi kommer att lyfta dit brobalkarna under ett ordinarie tåguppehåll på tre timmar nattetid. Det kommer hit en 400 tons mobilkran som ska göra lyften, det arbetet har vi börjat planera sedan länge, säger Niklas Höglund. 

Arbetet är intensivt och kräver noggrann planering. Just nu är det vädret som kan ställa till det om man inte kan gjuta landfästena som planerat. 

– Vi håller noga koll på väderprognosen och just nu ser det bra ut, men det är lite extra känsligt med temperaturen eftersom vi ska gjuta på landfästena på en redan gjuten bottenplatta och det är viktigt att temperaturen blir rätt för att inte riskera sprickbildning, berättar Niklas Höglund. 

På västra sidan om bron finns ett naturreservat vilket också kräver lite extra planering och uppmärksamhet från maskinförarnas sida. 

– Det som påverkar mest är att vi har vissa hålltider för när vi får transportera och lägga upp material i det området. Och i och med att vi byggt en tillfällig bro och tillfartsväg till den är det mycket material som ska hanteras under projektet, säger Niklas Höglund. 

Man får inte heller parkera eller tanka maskiner i naturreservatsområdet. 

Utöver att bygga den nya bron omfattar Svevias uppdrag också att demontera den temporära bron som sattes upp för att tillfälligt lösa trafikflödet. Eftersom den är placerad inom området där den nya bron ska byggas måste de också montera en ny temporär bro på ett nytt ställe för att trafikflödet ska fungera under byggnadstiden för att sedan demontera den när den nya ordinarie bron är klar att börja använda.

 

På västra sidan om bron finns ett naturreservat, vilket kräver lite extra planering och uppmärksamhet från maskinförarna. 

 

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 24 januari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste