Maskintest: ”Följsam och rapp”

Hitachis hjullastare ZW250-6 får beröm för mycket bra hydraulik. 
– Den gör precis så som man vill att den ska göra i alla rörelser, konstaterar testförare Martin Elliot. 

 

Körupplevelsen imponerar, följsamhet och rapphet i hydrauliken samt stabilitet gör maskinen lättkörd och trevlig att köra.
Foto:Ann-Louise Larsson

Arbetsmiljö:

Knappar och reglage sitter utspridda. Testförarna önskar en mer samlad placering. 

På det hela taget får arbetsmiljön i hytten goda betyg. Stolen har många inställningsmöjligheter och är bekväm att sitta i. Även armstöden, som i testmaskinen var i standardutförande, går att justera och rattstången är teleskopisk, vilket ger pluspoäng. 

– Överlag kändes hytten väldigt rymlig. Det fanns gott om utrymme bakom stolen om man vill ha med sig en kylbox eller en större väska och även kring benen och vid sidorna fanns det plats, konstaterar Martin Elliot. 

– Dock kan jag tycka att dörröppningen kändes lite smal, säger Sebastian Alm. 

Upp till hytten finns en vinklad trappa med rejäla fotsteg som är lätta att kliva upp för, vilket gillades av testförarna. 

Martin och Sebastian tycker att knappar och reglage kunde sitta mer samlade och att spakarna i konsolen kunde ha en annan vinkel, vara mindre och sitta tätare. 

– Det sitter knappar lite här och var, några vid radion i taket, andra vid höger knä och några till vänster om ratten. Man skulle kunna ha grupperat dem och samlat dem lite bättre, menar Martin Elliot. 

– Man får sitta med handen i en onaturlig vinkel. Det är möjligt att det skulle göra skillnad om man hade andra vinklingsbara armstöd, men så som det var nu skulle det bli påfrestande för handleden i längden, fortsätter han. 

– Dock kunde man ju välja mellan enspak- och flerspakstyrning, vilket jag tycker är positivt att den möjligheten finns, säger Sebastian Alm. 

Hytten generellt beskrivs som ”basic” och sticker inte ut på något sätt. 

– Den var inte dålig, men det var ingen wow-känsla heller, säger Sebastian Alm. 

Sikten får på det hela taget godkänt, men konstruktionen av framrutan lämnar en del att önska menar Martin och Sebastian. Rutan består av en stor framruta med två mindre rutor på ömse sidor, ihopsatta i en ”kantig” konstruktion. 

– Vindrutetorkaren tar ingenting på sidopartierna och det begränsar sikten ganska rejält en regnig eller slaskig dag. Ska man kunna tvätta rutan behöver man ha tillgång till en vattenslang eller en teleskopisk borste eftersom det inte heller finns någon plattform att stå på för att komma åt att rengöra, konstaterar Sebastian Alm och Martin Elliot. 

Bakåt däremot tycker både Sebastian och Martin att sikten ut genom rutan är bra. Backkamera finns men lämnar även den en del att önska. Placeringen i displayen är långt ifrån optimal menar testförarna, även om man förvisso slipper en extra skärm med den här lösningen. 

– Vi har kört en annan maskin som hade backkamerans display i ögonhöjd i högerstolpen. Det var den optimala placeringen tycker jag, säger Martin Elliot. 

Menysystemet är enkelt att förstå sig på och det går snabbt att navigera sig fram till de inställningar som man önskar. 
 

Komforten får höga betyg av testförarna. Stolen är bekväm och både stol, armstöd och ratt går att ställa in som man önskar. 

Körupplevelse: 

När det gäller körupplevelse har Martin och Sebastian inte ett enda ont ord att säga om maskinen. De hyllar framförallt följsamheten och den fina känslan i hydrauliken. 

– Maskinen svarar direkt på minsta rörelse och följer med precis så som man önskar. Dessutom är den snabb och rapp, både när man går in i högen men även när man svänger tillbaka ut med full skopa och i transport, säger Martin Elliot. 

Maskinen upplevs som stark och klarar även en brantare uppförslutning med full skopa utan att sacka efter och den kommer snabbt upp i önskad hastighet. 

– Det var nästintill omöjligt att få den att slira. Jag tycker att den har väldigt bra framdrift, säger Sebastian.

Automatisk lock-up-funktion är en detalj som uppskattas och avlastar föraren. 

– Stort plus att det är standard och på flera växlar. Lockupen gör ju att effekten går rakt igenom växellådan och det är mycket det tror jag som gör att maskinen upplevs så pass stark, säger Sebastian Alm. 

Lastarmsfjädringen ger en mjuk och behaglig gång även på ojämnt underlag och föraren kan själv enkelt ställa in vid vilken hastighet lastarmsfjädringen ska gå i. 

– Man behövde inte tänka så mycket på hur man körde, det gick fint att gå in i högen, lasta och svänga ut med fullt rattutslag utan att det kändes ostabilt. Väldigt lättkörd och trevlig att köra. Det är en maskin man kan jobba länge i, säger Martin Elliot. 

– Allt harmonierar och känns proportionerligt. Det finns ingenting att klaga på, fortsätter han.  

Motviktens utformning ger också pluspoäng, eftersom den inte tar i ens om man kör i rejält branta sluttningar. 

– För mig var det en körupplevelse som var betydligt mycket bättre än väntat. Jag skulle säga att den sticker ut från flera konkurrenter till det positiva just för att den är så distinkt och rapp i sina rörelser, säger Sebastian. 
 

Backkamerans placering i displayen är inte optimal, anser testförarna. 

Service och underhåll

Även när det kommer till service och underhåll lämnar maskinen inte mycket att önska. Servicepunkterna sitter framdragna och lättåtkomliga från marknivå. 

– Det enda att anmärka på är väl rengöringen av framrutan, säger Sebastian Alm. 

 

Plus

  • Komfort; rymlighet, bekväm stol med många inställningsmöjligheter
  • Lock-up på flera växlar som standard
  • Följsam och snabb i hydrauliken

Minus

  • Utspridda knappar och reglage
  • Placering backkamera
  • Sikten framåt, begränsade möjligheter att göra rent sidopartierna på framrutan. 

 

Hitachi ZW250-6

Nominell motoreffekt: 186 kW/249 hk

Arbetsvikt: 20 460 – 20 920 kg

Skopkapacitet: 2,8-3,8 kubikmeter

Maximalt vridmoment: 990 Nm vid 1500 rpm

Drivlina: Fyrhjulsdrift 

 

Framrutans konstruktion gör att sidopartierna inte kan göras rent med vindrutetorkarna och begränsar sikten rejält en regnig eller slaskig dag. 

 

Maskinen upplevs stark och klarar en full X-kubiksskopa utan problem. Motviktens utformning är bra, den tar inte i ens i kraftigare lutningar. 

 

Vredet till de bakre torkarna sitter lite otillgängligt placerat. 

 

Fläktens utblås sitter bra placerade och täcker de områden som man önskar, anser testförarna. 

 

Körupplevelsen sticker ut till det positiva på grund av att maskinen är så rapp och distinkt i sina rörelser. 

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 22 januari 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste