Föreslår billigare bilkörning på landsbygden

Det borde bli billigare att köra bil på landsbygden och dyrare i städerna. Det föreslår bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers i en ny forskningsrapport.

 

Med en GPS-dosa i varje bil skulle det bli möjligt att avläsa hur långt bilarna kör för att sedan ta ut en kilometerskatt. Foto: Carolina Wahlberg


I forskningsrapporten föreslår bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers att det borde införas en kilometerskatt på bilkörande vilket relativt sett skulle göra det billigare att köra bil på landsbygden och dyrare i städerna. Det skriver IVL, Svenska Miljöinstitutet i ett pressmeddelande.

– I dag beskattas alla fordon med samma drivmedelsskatter och i stort sett samma fordonsskatt oberoende av var i landet som transporterna sker. Samtidigt finns det stora geografiska skillnader i hur mycket trafiken kostar samhället – i större städer kostar trafiken mer, på landsbygd mindre. Dagens drivmedelsbeskattning skapar ett ineffektivt utnyttjande av vägar som bidrar till för mycket trängsel i städer. Dessutom gynnar beskattningen bilägare i storstäder, på bekostnad av bilägare i mindre städer och på landsbygd, säger Magnus Hennlock på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Täcka skatteintäkter

Enligt rapporten kommer en kilometerskatt behöva införas för att på sikt täcka skatteintäkterna som i dag kommer från bensin- och dieselförsäljningen, men som väntas minska i takt med att antalet elbilar och laddhybrider ökar.

Den nya kilometerskatten skulle innebära att bilister får betala för varje körd kilometer och att skatten på bensin och diesel samtidigt skulle sänkas.

I en intervju med Ekot föreslår Anders Roth från IVL att skatten ska införas på tre olika nivåer.

– Vi föreslår en geografiskt differentierad skatt utifrån tre områden. En nivå är de större städerna. Där föreslår vi en skatt på drygt fem kronor per mil. Nästa område är mindre städer och större vägar och där föreslår vi en skatt på en krona per mil. Sedan har vi ren landsbygd där vi inte föreslår någon skatt alls, utan just en mindre drivmedelsskatt, säger han.

Kan använda GPS-system

Forskarna föreslår att det ska användas ett GPS-system, där en dosa installeras i varje bil, som läser av hur långa sträckor som körs. Men enligt Anders finns det även andra alternativa system som går att använda. I exempelvis Singapore betalar bilisterna in pengar i förväg på ett kort, vilket gör att myndigheterna aldrig ser exakt vilken sträcka man kört.

Enligt tidigare rapporter som Ekot berättat om tror en del experter att ett kilometersystem kommer införas i Sverige inom tio år. Men enligt den senaste rapporten finns det flera utmaningar att lösa innan förslaget kan bli verklighet. Själva integritetsfrågan är något som behöver utredas noggrant innan en skatt kan införas och om GPS-dosor ska installeras i bilarna skulle det innebära en extra kostnad. Det skulle även göra det dyrare att köra med elbil.

– Det kommer bli dyrare än nu. Men det kommer alltid vara billigare att köra elbil än bensin- och dieselbil, säger Anders.
 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 019-16 64 60
E-post: madeleine@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 19 februari 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste