Traktor Nord investerar i framtidstro…

… och slog nyligen upp dörrarna till den nya anläggningen i Nykvarn. Med en dynamisk marknad och täckta säsonger spår de en ljus framtid.  

 

– När vi tog över på 90-talet var det bråkiga tider för maskinhandeln och tufft för lantbruket så jag har varit med i värsta tänkbara motgångar och numera i en dynamisk och kul marknad, säger Thomas Walfridsson, vd på Traktor Nord, som jobbat inom företaget sedan 1986, tre år efter att verksamheten startade i Uppsala.


När Entreprenadaktuellt besöker Traktor Nords nya anläggning i Nykvarn är det invigning av de 3 000 kvadratmetrarna, en utökning från de tidigare 450 som låg i Södertälje.

Arbetet mot den nya anläggningen har varit en jätteresa på många sätt, menar Thomas Walfridsson, vd för bolaget, som berättar att verksamheten växt från att omfatta Stockholms och Upplands län till att i dag täcka hela Sörmland, Gästrikland, Västmanland och Dalarna. För fem år sedan så bars agenturerna av en importör till Sverige. I dag jobbar Traktor Nord direkt med de stora tillverkarna till 90 procent. 

– Vi har ju fått möjligheten att växa och nu kröner vi med den här nya anläggningen som kan möta det behovet vi ser i regionen på både lantbruk och entreprenad. 

När Traktor Nord invigde sin nya anläggning i Nykvarn visades både maskiner och lokaler, och både leverantörer och kunder var på plats.  I dag finns Traktor Nords huvudanläggningar i Uppsala , i Västerås och nu i Nykvarn. Utöver det har bolaget även säljkontor och verkstad i Vingåker, Storvik, Falun och Forsbyboda. Foto: Towe Johnson

Vad kommer utökningen innebära för er och kunderna?

– För oss är det en investering i en framtidstro och på att utveckla både bolaget och våra agenturer vi jobbar med. Vi vill finnas där för kunderna både tio och femton framåt, säger Thomas och fortsätter: 

– Vi hoppas att få en tightare kontakt med kunderna, att vara ett nav för kunder att vända sig till, både i kunskap och resurser. 

Nykvarn kommer inneha fullserviceanläggning med reservdelar och kunskap för bland annat huvudagenturerna JCB och Case IH. I dag består personalstyrkan av 13 personer, något som inom de närmsta åren kommer utökas, hoppas Thomas. 

– Men vi vill inte stressa, det ska var duktigt folk som kommer hit. Vi har på de senaste fyra årstiderna nu fördubblat antalet anställda och omsättningen, trots den omstrukturering vi ser i branschen. 

– Jag tror att vi ska kunna växa lite mer nu med den här nya anläggningen. Vi har kämpat och tagit stegen vi har önskat och har en möjlig tillväxt för kommande fyra-fem år som det känns. Vi hoppas att vi har glada dagar, trivsel och kundmöjligheter framför oss, säger Thomas Walfridsson. 

Året runt

Konceptet med ett ben i varje segment kommer fortsätta utvecklas. Allt som sker i natur och miljö under en säsong hela året, menar Thomas, oavsett om det är snö, grävning eller lantbruk. 

– Vi behöver sälja alla timmar året om. Det är en hög lönenivå och kostnadsnivå att köpa både mark och maskiner. Runtom här i storstadsregionen är det många verksamheter med maskinella resurser för både entreprenad och lantbruk. Och vi vill gärna jobba med de kunder som jobbar med sin personal året runt.

Hur har marknaden varit under det gångna året?

– Vi har ett omsättningsrekord bakom oss 2019 och en stark orderportfölj med oss in 2020. Vi känner att vi vill framåt, och det vill vi tillsammans med personal, leverantörer och med våra kunder. Jag tror också att man som kund känner att ”där vill man lägga sina investeringar” när man ser att företaget återinvesterar i byggnader, utbildar personal och lagerhåller både maskiner och reservdelar.

Vad ser ni för trender nu inom entreprenad?

– Det har ju varit högkonjektur i flera år nu, vi har aldrig byggt så mycket som det sista fem åren. Vi har lagt ner fiber i marken och nu ska det ner elplintar för att ladda bilar och cyklar. Det rullar för fullt och de ökade kraven på miljön känns av i alla segment. Vi ser fler maskiner som drivs med el och det kommer mer sådana lösningar.

Vad händer framöver hos er?

– Närmast för oss är att vi går mot vårbruk, och den sandsopning- och entreprenadsäsong det innebär. Så det är ur askan in i elden numera när alla säsonger smäller igång och det känns som att vi är rustade för att ta våren bra här nere.

Totalt sett menar Thomas har maskinhandlarna i dag blivit större precis som många kunder, marknaden har konsoliderats och därmed också blivit roligare.  

– Det är ju många som spått både nedgång och nedläggning både av maskinhandlare och lantbruk, och den strukturförändringen har redan ägt rum nu sista åren och det har inte minskat. Men de företag som har livskraft och bra agenturer har samtidigt vuxit. 

Begagnat i balans 

Även handeln för begagnat rullar på i symbios enligt Thomas. 

– För tio – tjugo år sedan byttes maskiner frekvent och då var det mycket begagnat. När en trend går mot bara stora eller bara små så blir det ju överskottsmaskiner, ingen vill ha de där riktigt små eller riktigt stora.  Men det är en bra dynamik nu. Sedan har kronförsvagningen gjort att de nya maskinerna blivit lite dyrare men som också balanserar upp begagnatpriserna, och i dag går en hel del på export från Sverige.
 

1,9 tons bandgrävaren JCB 19C Etec är, förutom det faktum att den har en 48 volts drivlina och tre batteripack på 5 kwh, en kopia av 19C-modellen men tystare. Foto: Towe Johnson

Första elgrävaren rullar (tyst) i Sverige

Förutom de nygamla maskiner som provsitts och drar nyfikna blickar i hallarna hos Traktor Nord är JCB:s nya och första elmaskin, JCB 19C Etec, ett hett kort. Markus Möller, försäljningschef på JCB är på plats när den nya anläggningen invigs i Nykvarn.  

– Det är den första elmaskinen i den här storleken som tillverkas och säljs i världen. Vi släppte den första i augusti 2019 och har levererat över hundra stycken i Europa. Men i Sverige finns bara en ute än så länge, säger Markus.

Elgrävaren som går helt på el med litiumbatterier kan köras i sex till åtta timmar på en laddning och laddas upp på 2,5 timmar. 

– Den stora skillnaden från den tidigare 19C-modellen är att den är helt tyst. 

Fokuskunden för den är främst uthyrare och för kunder som jobbar i begränsade utrymmen och inomhus. Ofta kunder som jobbar med vatten och avlopp inne i städerna men även de större vattenföretagen som gör ingrävningar och fibergrävningar har stor nytta av den. 

Nästa steg på elgrävaren är en full hytt som kan värmas med hjälp av elsystem, hoppas Markus. 

Just elmaskiner kommer mer och mer enligt Markus som ser ett ökat intresse från både beställare och kunder med fokus på noll utsläpp. 

– Vi kommer fortsätta utveckla elmaskiner, till en viss storlek. För med den teknik vi har i dag så är runt fyra till fem ton max för en elmaskin. Sen kanske tekniken utvecklas framöver. 

I dag satsar JCB en stor del på dieselmotorerna för att få ner förbrukningen och att göra de så rena som möjligt, både vad det gäller adblue och partikelfilter, och Markus berättar om ecomaxmotorn. 

– Den är så pass nära noll utsläpp i dag så det är stor skillnad jämfört mot vad det var på de tidigare. Och vi behöver fortfarande dieselmotorerna för att klara behovet i dag. 
 

Många maskiner intresserade besökare på plats när Traktor Nord öppnade sin nya anläggning i Nykvarn.  


På vilket sätt jobbar JCB mer med miljö och hållbarhet? 

– Det kommer bli väldigt spännande säsong framöver dels för våra nya produkter och att vi fortsätter växa i Sverige. Och att se vad den här nya anläggningen kommer göra för försäljningen, säger Markus Möller, försäljningschef på JCB, framför JCB:s ny uppdaterade Hydradig.

– I allt vi gör så finns ju det med. Vi går mer och mer mot att tillverka egna komponenter istället för att köpa in från Kina. Vi försöker se över transporter då det är en stor kostnad för oss. Även fast det inte är lika inne i England att prata om vilket miljöarbete man gör som det är här, så är vi väldigt medvetna om att vi måste skära ner och ta hand om våra resurser som vi har, och det syns i maskinerna vi gör. 

Vad tror du om kommande säsong?

– Det kommer bli väldigt spännande dels för våra nya produkter och att vi fortsätter växa i Sverige. Det syns framförallt på lastmaskiner och hjullastare. Och att se vad den här nya anläggningen kommer göra för försäljningen. Att återförsäljare investerar, följer med och kan hålla nivån på service är jätteviktigt.

Towe Johnson
Towe Johnson
Tel: 073-925 05 41
E-post: towe@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 20 februari 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste