Ett skepp kommer lastat med en guldbro

I det nya Slussen-bygget ingår en 140 meter lång guldbro, som ska förbinda Gamla Stan med Slussen och Södermalm. Efter en lång båtfärd, är den nya bron äntligen i Sverige.

 

Den långa transporten av bron har fått kritik, enligt flera medier, eftersom den medför lika mycket utsläpp som att köra en medelstor bil genom Sverige 3 500 gånger eller flyga mellan Stockholm och New York 3 000 gånger.
Foto: Skanska


Den 10 mars skymtades den nya guldbron för första gången på svenskt vatten, på sin väg mellan Kina, där den tillverkades, till Gamla Stan i Stockholm, där den ska utgöra en del i den nya Slussen.
 

Bron är tillverkad i Kina utav CRSBG (China Railway Shanhaiguan Brigde Group), som är en av världens största brotillverkare. Skanska, som fått uppdraget att ta fram en bro till Slussenprojektet, valde att få den tillverkad i Kina och sedan transportera den till Stockholm med fartyg, för att kunna möta den tighta tidsplanen.Foto: Skanska

Besvärlig leverans

Guldbrons resa från Kina till Sverige har varit allt annat än enkel. Från början var det tänkt att bron skulle anlända till Stockholm redan den 8 februari, men leveransdatumet fick lov att skjutas fram flera gånger på grund av ogynnsamt väder till havs.

Den 8 februari hade bron kommit halvvägs och befanns sig i Medelhavet utanför Egyptens kust. Men på väg mot Gibraltar, vid Medelhavets mynning mot Atlanten, hamnade bron i blåsväder och tvingades svänga tillbaka in mot Medelhavet igen. Där placerade man sig utanför staden Marbella i väntan på bättre väder. Redan vid den här tidpunkten meddelade Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen, att det var osäkert om tidsplanen skulle hålla trots att men räknat med eventuella väderförseningar. 
 

I samband med monteringen av bron vid Slussen i Stockholm, kommer det speciella fartyget att sänkas ner i vattnet och den 140 meter långa bron kommer tillfälligt att vila på pontoner. Foto: Skanska

Hindrande stormar

De hårda vindarna i Atlanten, framförallt utanför Biscayabukten, höll i sig under flera dagar och fem dagar senare låg fartyget fortfarande och väntade utanför Spaniens kust. Under våren har stormarna över Atlanten löst av varandra och i väntan på bättre väder hann även stormen Dennis slå till. Den oberäkneliga stormen med dess hårda vindar, gjorde att brons avfärd från Medelhavet fick skjutas upp ytterligare. 

Enligt Maria Lindström, kommunikatör på Skanska, är fartygets konstruerat på ett sätt som kan göra det lite mer känsligt för väder och vind än andra fartyg. Själva bron vilar på pontoner på fartygets däck och pontonerna sticker ut på sidorna av fartyget.  

– Men det är ett fartyg som är speciellt framtaget för att köra stora delar, främst till oljeplattformar, sa Maria Lindström till tidningen Mitt i Södermalm. 

Hela två veckor tvingades fartyget stanna på Medelhavet innan det kunde fortsätta färden. Efter att ha försökt sig på att kryssat sig fram genom Atlanten för att stå emot höga vågor tvingas fartyget tillfälligt vända och blev återigen liggandes, fast denna gång utanför Portugal. Vid det här laget var fartyget en månad försenat. 
 

Förutom stormar fanns det även en rädsla för att bron skulle angripas av pirater. Rederiet och tillverkaren i Kina menade att det kunde finnas en hotbild mot fartyget utanför Somalias kust och valde därför att hyra in beväpnade vakter som bevakade bron och dess fraktfartyg en bit på vägen. Foto: Skanska

Bredaste någonsin

Slutligen kom fartyget vidare och kunde lägga de svåraste passagerna bakom sig. Den 12 mars, två dagar efter att fartyget siktades i Öresund, väntades fartyget slutligen anlända till Stockholms hamn, men trots alla förseningar på vägen kommer själva monteringen inte att ske direkt. Den väntas ske minst en vecka efter fartygets ankomst, eftersom arbetet innebär att man samtidigt måste stänga av Stadsgården i Stockholm, vilket hindrar både biltrafik, bussar, cyklister och gående att komma fram. I väntan på monteringen kommer guldbron ligga vid kaj och guppa på pontoner i över en vecka.

På väg in mot Slussen i Stockholm kommer fartyget få hjälp att navigera sig fram med hjälp av två lotsar för att ta sig fram mellan alla kobbar och skär. Fartyget som transporterar bron är det bredaste fartyg som någonsin kört in i Stockholms skärgård. 

Planen är att bron ska öppnas för trafik den 24 augusti, och att den ska rymma både bilar, bussar, cyklister och gående. 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 019-16 64 60
E-post: madeleine@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 17 mars 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste