Bästa tiden för effektivisering är nu

Just nu, ja precis just idag är förståelsen för att företag måste förbättra och effektivisera extremt stor. Alla företag är inte särskilt drabbade av krisen än. Några få är till och med gynnade. Men även de som inte är drabbade har ett unikt bra tillfälle för förändring. 

Det går att skriva spaltkilometer med negativiteter om coranakrisen/Covid -19. Men det ändrar inte läget. Låt oss för en stund fokusera på möjligheterna och förbättringarna vi kan göra för att stå starkare på andra sidan sommaren. 

Jag tror inte den företagare eller chef finns som inte vet om någon potentiell förbättring av verksamheten. I vardagens hets är det lätt hänt att åtgärden inte blir gjord. Ofta på grund av tidsbrist, men ibland även för att förståelsen för åtgärden inte är så stor, varken internt eller extern, när hjulen snurrar som de ska. Nu är förståelsen hög och effektiviseringar tas emot bättre. 

Tveklöst kommer nästan alla branscher att långsiktigt lida av effekterna av den kraftiga recession vi nu är inne i. Det är osedvanligt ovisst under vilka förutsättningar vi kommer att driva företag de närmaste åren:

  • Hur mycket entreprenadjobb kommer det att finnas när uppstarten av nya bostads-, kontors- och logistikhus snabbt minskar? 
  • Hur mycket vågar regeringen gasa de offentligfinansierade projekten? 
  • Kommer räntan förbli jättelåg när Riksbanken vill stimulera ekonomin eller kommer den skena när Riksbanken skapar hög inflation i spåren av missbruk av sedelpressarna? 
  • Kommer lönerna gå ner när arbetslösheten stiger eller kommer regeringen fortsätta att öka bidragen så att folk i mindre grad tar nya jobb med lägre lön än de hade? 
  • Kommer de extremt ökade offentliga utgifterna att finansieras med sedelpressen eller kommer regeringen att bli än mer kreativa i att öka beskattningen av de som jobbar och driver företag?

Frågorna är många och jag ger mig inte ens in på att försöka gissa idag. Men det vi vet säkert är att vi alla har effektiviseringar som väntat på att genomföras. Det blir inte bättre läge än såhär. Den som får tummen ur idag, är den som har bäst konkurrens imorgon. 

Stefan Ljungdahl

 

Artikeln publicerades torsdag den 21 maj 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste