Öresundsbron firade 20 år i nytt ljus
Den 1 juli i år var det 20 år sedan Öresundsbron invigdes – 15,9 kilometer stål och betong som kommit att binda ihop Sverige och Danmark. Dagen firades med att ge bron en helt ny belysning.
Sedan bron mellan Malmö och Köpenhamn öppnade 1 juli år 2000 har 114 miljoner fordon passerat över Öresund. Nu har förbindelsen fyllt 20 år och med det fick den också nytt ljus.
Sparar energi
Den nya pylonbelysningen på Öresundsbron tändes på jubileumsdagen den 1 juli klockan 23.15. Det är en specialdesignad dynamisk lösning, där både energieffektivisering och estetik har prioriterats, enligt Afrys belysningssektion Light Bureau som ligger bakom projektet.
– Vår lösning handlar inte bara om energieffektivisering, effekt och funktion. Vi har lagt kraft på det estetiska uttrycket av ljusdesignen på pylonerna. Vi har jobbat tvärs över landsgränsen, med speciella omständigheter under coronapandemin, och genom samarbetet har vi skapat en speciallösning på rekordtid, som jag är väldigt stolt över, säger projektets designansvariga seniora ljusdesigner hos Light Bureau, Frederik Waneck Borello, i ett pressmeddelande.
Belysningen som kommer kunna styras och dämpas efter behov och kommer kunna ge en energieffektivisering på uppemot 80 procent jämfört med den tidigare belysningen.
Ett pussel i tre
När Öresundsbron byggdes beskrevs den som ett stort pussel och i dag består den av tre delar – två anslutningsbroar och en högbro som byggdes i två våningar, en vägbana och en undervåning för järnvägen.
Konsortiet Sundlink Contractors som stod bakom bygget bestod av de fyra företagen Skanska, Hochtief, Høgaard & Schults och Monberg & Thorsen. Uppdraget gavs till byggkonsortiet 1995 av Öresundskonsortiet.