Nya Defender är kontoret på hjul

Efter 67 år och över två miljoner tillverkade bilar lades produktionen ned i januari 2016. Nu kommer efterträdaren som ska bära det stolta arvet efter ur-Land Rovern vidare.

 

Nya Land Rover Defender 110. Senare i år lanseras en kortare 3-dörrars version – Defender 90, som går att få med en lägre utrustningsnivå än Defender 110.  
Foto: Pierre Kjellin


Den kallades Series 1 och lanserades ursprungligen i april 1948 på Amsterdam Motor Show. Den robusta fyrhjulsdrivna och delvis öppna terrängbilen var också Land Rovers första serietillverkade modell och som klippt och skuren för den brittiska militärens behov.

Ur-Land Rovern, som fick en ansiktslyftning och modernisering på 1980-talet, var så populär att tillverkningen lades ned först 2016.
 

Caption

Hjälpsamma kameror

Nu har tillverkaren Jaguar Land Rover presenterat ersättaren. Luftfjädring, möjligheten att höja upp karossen, hög- och lågväxellåda och ett maximalt vadningsdjup på 90 centimeter är några exempel på det som gör att nya Land Rover Defender är extremt bra på att ta sig fram i oländig terräng, precis som sin föregångare. Samtidigt som den erbjuder komfort och utrustning i nivå med vilken annan suv som helst, och oceaner av utrymmen jämfört med sin trånga och hopplöst obekväma anförvant.

Den breda svarta listen vid vänster A-stolpe är ”snorkeln” som förser bilen med friskluft om man kör i högt vatten.

Bekväm bergsget

Med en tomvikt på dryga 2,3 ton och en längd på fem meter så är Land Rovers nya bergsget väl betjänt av en bred uppsättning kameror som hos Defender även kan visa föraren hur terrängen under bilen ser ut – vilket kan vara synnerligen praktiskt utanför vägen om man till exempel misstänker att bilen gränslat en för hög sten. Kameratekniken, som Land Rover döpt till ”Clear Sight Ground View” ser också till så att den yta som döljs av motorhuven direkt framför framhjulen visas på infotainmentskärmen.

Land Rover har försökt ge Defender en sittkomfort som anstår en vanlig personbil och som samtidigt har oömma ­material som tål smuts, skrap och stötar utan att nötas sönder. Bilens infotainmentsystem nås från en 10-tums pekskärm och här justeras allt från klimatanläggningen och bilens olika körprogram till antislirfunktioner, aktivering av bilens olika kameror och utfällning av dragkroken.

De flesta Defender i Sverige lär säljas med en dieselmotor under huven och som val finns Jaguar Land Rovers egen raka fyrcylindriga två liter stora turbodiesel på antingen 197 eller 237 hästkrafter. Vårt provexemplar hade den starkaste versionen – en dieselmotor som trots effektuttaget ger ett vridmoment på beskedliga 430 newtonmeter, vilket dock med hjälp av automatlådans utväxling ska vara fullt tillräckligt – och kändes potent under vår provtur.
 

Den kantiga karossen ger nya Land Rover Defender riktigt goda innerutrymmen och stort bagageutrymme.

Hygglig bränsleförbrukning

Efter cirka 50 mils körning på mestadels asfaltsvägar samt någon mil i lättare terräng – lerig traktorväg och dåligt underhållen skogsbilväg – uppmätte vi en bränsleförbrukning på drygt 8,5 deciliter per mil. Det får anses som ganska hyggligt för en tung och stor pjäs som Land Rover Defender.

Med ett listpris som börjar på en bit över 500 000 kronor för den billigaste versionen med den svagare dieselmotorn blir nya Defender kanske en investering som är svår att försvara om den ska användas som en ren transportbil. Om man istället betraktar den som ett potentiellt rullande kontor, transport- och arbetsfordon samt reklampelare för företaget blir den måhända lättare att motivera. Bilen får trots allt dra 3,5 ton och tar dig och ditt kontor – inklusive kunder eller verktygsutrustning – upp till Åreskutans topp torrskodd om du vill.

 

Land Rover Defender 110

Motor: 4-cyl, 1999 cm3, 197 hk vid 4 000 rpm och 430 Nm vid 1 400 rpm

Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift och diffspärr mellan bak/framaxeln samt på bakaxeln.

Transmission: 8-stegad automatlåda och 2-stegad lågväxellåda.

Toppfart: ca 188 km/h

Längd x bredd x höjd (mm): 5 018 x 2 008 x 1 967

Tomvikt: 2 323 kg, max dragvikt: 3 500 kg, maxlast: 827 kg

Markfrigång (mm): 218 (293 i upphöjt offroadläge)

Vadningsdjup: 800 mm (900 mm vid maximalt förhöjd markfrigång)

 

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 03 september 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste