Vägbygget klådde både tiden och budgeten

Knappt tre mil väg på två år. Här är vägbygget som blev 1,5 miljarder kronor billigare och klart tre månader tidigare än planerat!

 

Ombyggnaden av Riksväg 3 norr om Oslo innebar att flera vägsträckort och åtskilliga korsningar ersattes av en enda ny vägsträcka (markerad i rött) med planskilda korsningar. Skiss av Statens Vegvesen


Den 6 juni 2018 sattes spaden i jorden för 27 kilometer vägbygge mellan Løten och Elverum, dryga tio mil norr om Oslo. Vägprojektet var en  privat och offentlig samverkan där ansvaret delats mellan Statens Vegvesen och företaget Hedmarksvegen A/S. Själva byggnadsarbetet har utförts av Skanska Norge och enligt avtalet sköter Hedmarksvegen A/S driften av den nya vägsträckan under 20 år.

Överst: bygget av ny sträckning förbi samhället Løten samt trafikplats. Nederst: Riksväg 3:s gamla sträckning. Bilder från Statens Vegvesens videofilmer

Vägbygget omfattar riksväg 3 mellan samhällena Løten och Elverum. Riksväg 3 är en viktig pulsåder för trafik mellan Oslo och Trondheim, där många väljer Riksväg 3 i stället för E6, vilken är cirka 4 mil längre.

Riksväg 3 mellan Løten och Elverum var innan vägbygget en konventionell väg med två körfält med åtskilliga plankorsningar och flera rondeller. Byggprojektet innebär att hela vägsträckan blir en samman­hållen mitträckes­separerad väg med omväxlande två respektive fyra körfält med tre planskilda trafikplatser samt en rondell.

Den 30 juli stod det 27 kilometer långa vägbygget färdigt och öppnades för trafik. Det var tre månader tidigare än planerat och 1,5 miljarder norska kronor (NOK) billigare än den fastställda budgeten på totalt 5,5 miljarder NOK. Det innebär att vägbygget tog totalt 26 månader att genomföra, vilket enligt Statens Vegvesen är rekord.

– Vi får ökad trafiksäkerhet, och hela vägsträckan har mitträcke och en säkerhetsnivå som har potential att minska antalet allvarliga olyckor med 80 procent, sade projektledaren på Statens Vegvesen, Taale Stensbye, till tidningen Ostlendingen tidigare i sommar.

 

Vägprojektet omfattade

  • 15,2 km fyrfältsväg
  • 10,4 km 2+1-väg
  • 10 broar och 18 över- respektive undergångar

 

Pierre Kjellin
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktion@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 07 september 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste