Åkerierna har mycket att göra trots – eller tack vare – pandemin

Coronapandemin har påverkat privatpersoners handelsvanor, vilket har fått positiva följder för transportföretagen. Paketvolymerna ökade med 15 procent årets andra kvartal jämfört med samma period förra året, enligt PostNord. Vi har kollat läget med tre åkerier i olika delar av landet och samtliga har klarat sig relativt bra genom pandemins första halvår. 

Lars Westergren, vd och grundare, Frakttjänst i Umeå. 
Foto: Frakttjänst i Umeå AB

”Vi har jobbat proaktivt och jagat fram nya möjligheter”

Frakttjänst i Umeå AB har sedan starten 2004 utvecklats till ett brett åkeri med container-, trailer- och specialtransporter. Företaget har en blandad kundkrets och kör främst partier, gods från tillverkningsindustri på export och även importerat gods till kunder. Främst går transporterna i Norrland, men ibland även i Norge och i södra Sverige. Idag finns nio egna fordon och tolv anställda i företaget. 

Hur har ert år varit så här långt?

− På det stora hela har det inte varit så farligt faktiskt. Den största skillnaden märktes när marknader i USA och Asien stängde ner vilket minskade utflödet på exporten. Vissa av våra kunder stängde ner under några veckor på grund av minskad orderingång och det märktes ju så klart även för vår del, säger Lars Westergren, grundare, ägare och vd.

Hur stor minskning handlade det om för er del?

− Jättesvårt att säga men jag skulle dra till med sex, sju procent. Vi har inte behövt permittera någon. Ett exempel på minskningen är ett lokalt företag här uppe som tillverkar mycket åt IKEA som fick en betydande minskning i orderingång. Det roliga är att de nu är ikapp och går för fullt igen. I övrigt har det ­rullat på ungefär som vanligt för oss. Det mesta i år har kretsat kring corona men sätter man sig ner och kollar rapporter och annat kan man konstatera att det ändå inte är så illa som man kanske fått känslan av när man läser tidningen. Inte för vår del i alla fall. 

Hur ser du på framtiden för företaget?

− Det är en föränderlig värld och bransch, men jag ser inga större orosmoln vid horisonten för vår del. En del i vår hantering av det hela, i stället för att sitta tyst och lugnt och vänta ut allt, var att vi i våras skaffade fler specialtrailers för att bli lite bredare mot marknaden. Vi har jobbat proaktivt och jagat fram nya möjligheter och det kommer vi att fortsätta med i höst. Det känns roligt att vi kommer fram även i det segmentet för det har vi inte jobbat så mycket med tidigare. 
 

Att e-handeln och paketvolymerna har ökat under 2020 har gett en ökning på privatsidan enligt Falkenklev Logistik AB. Foto: Falkenklev Logistik AB

”Vi hoppas att ökningen på privatsidan håller i sig”

Falkenklev Logistik AB, som utgår från Malmö och Helsingborg, transporterar gods för DHL i södra och nordvästra Skåne. Företaget erbjuder också bland annat uthyrning av olika lastfordon, plats i lagerhotell och uthyrning av lagerpersonal. Drygt 200 personer är anställda i företaget.

Hur har ert år varit så här långt?

− Det har varit ungefär som tidigare, plus minus en procent, så vi är väldigt tacksamma. Bland storkunderna har det minskat något samtidigt som det har ökat på privatsidan, så allt som allt har det varit ungefär som ett vanligt år, säger vd Victor Falkenklev. 

Har ni behövt anpassa er inom företaget, till exempel med personalfördelning, under året?

− Vi har flexibla chaufförer som enligt oss är världens bästa så det har gått bra. De har ställt upp och kört vad som behövts. Vi var oroliga för att sjukfrånvaron skulle skjuta i höjden men det har inte varit någon större ökning. 

Tror du att förändringarna under året kommer att hålla i sig?

− Vi hoppas att ökningen på privatsidan kommer att hålla i sig och att våra större kunder också kommer igång. 2019 investerade vi i sju nya kranbilar för distribution av byggvaror och där ser vi också en ökning. Det känns som att väldigt många har lite hemmaprojekt på gång, så det är verkligen skoj.

Tommi Pettersson, vd Wiklunds Åkeri.
 Foto: Wiklunds Åkeri AB

”Företaget har haft ett fint första halvår”

Wiklunds Åkeri AB i Järfälla arbetar inom affärsområdena bygglogistik, kranbilar och avfallshantering. Företaget riktar sig mot byggindustrin, verkar främst i Stockholm-Uppsala-regionen, har 140 tunga lastbilar och omkring 230 anställda. 

Hur har ert år varit så här långt?

− Vi har påverkats i den mån att vi har haft väldigt hög sjukfrånvaro under våren, mest i slutet av mars. Men den biten stabiliserades och efter det har det varit tvärtom. Vi har haft väldigt bra att göra under hela våren. Vi lever mycket på trafiksituationen i Stockholm och där ökade produktiviteten enormt under de månader när det var väldigt mycket hemmajobbande. Vi har klarat oss väldigt bra, företaget har haft ett fint första halvår, säger Tommi Pettersson, vd.

Har ni anpassat er på personalsidan på något sätt?

− Vi har vidtagit en del åtgärder av trygghets- och smittspridningsskäl. Det handlar om enkla saker som att alla har tillgång till handsprit, att vi inte har några större gemensamma möten, att vi har stängt tillträde för andra än vår egen personal i våra gemensamma utrymmen – saker som egentligen handlar om enkel logik. Det är mycket ensamarbete i vår bransch och just i år är det en stor fördel. 

Hur ser du på framtiden för branschen och företaget?

− Tidigare år har det aldrig varit speciellt svårt att prognostisera den närmaste framtiden men nu vet vi ju faktiskt inte. Rent logiskt tror vi att man skjuter på många fastighetsinvesteringar. Det brukar bli en konsekvens när det inträffar svåra saker, exempelvis en finanskris eller som nu, en pandemi. Det brukar ta ett år innan det märks. Byggindustrin är trögrörlig och man fullföljer ofta pågående projekt, men jag är orolig för att man kanske försenar fastighetsinvesteringar. Samtidigt är orderböckerna ganska fulla hos de stora byggbolagen, så det finns en del som tyder på att man inte kommer att skjuta på kommande projekt. Just nu är vår strategi att bara avvakta. Vi vågar inte bromsa ner i verksamheten och inte öka på, utan avvaktar och försöker vara snabbfotade och anpassa oss efter vad som händer.   
 

Pär Andersson
Frilans

 

Artikeln publicerades torsdag den 24 september 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste