använd ej" /> Framgångsrikt fiberföretag hyllas för sin tillväxt - Entreprenadaktuellt

Framgångsrikt fiberföretag hyllas för sin tillväxt

Jim Rosenvang har grundat och driver JTD Fiber och köpte för ett år sedan Lagadalens Maskin för att kunna erbjuda en helhetslösning inom fiberentreprenad. När ”fiberexplosionen” kom satsade han på sitt företag som sedan dess har växt kraftigt. För det har han belönats med andra pris i Årets Unga Företagare.

 

Jim Rosenvang, grundare och ägare av JTD Fiber i Ljungby, vinner andra pris i Årets Unga Företagare. Utmärkelsen delas ut av organisationen Företagarna. Foto: JTD Fiber

På drygt tio år har Jim Rosenvang, 33, från småländska Ljungby, gått från att vara arbetslös elektriker till att äga två företag med totalt 17 anställda och en sammanlagd omsättning som 2019 var nära 100 miljoner. Förklaringen är ett driv utöver det vanliga och en nationell satsning på fiberutbyggnad på landsbygden.

− Det är roligt att få vara med om att bygga en ny infrastruktur som man vet kommer bestå och vara framtidens infrastruktur i många år framöver. Det är ett brett arbete med allt från kontakter med markägare och att bestämma hur jobbet ska göras till att beställa material och se till att allt flyter. Jag brinner för planering och logistik. Bra planering som håller personalen sysselsatt, det är nyckeln till bra resultat, säger Jim Rosenvang.
 

JTD Fiber, med åtta anställda inklusive ägaren, arbetar med fiberentreprenad till största del i ett område med en radie på tio mil runt Ljungby. 

Första milstolpen

2009 arbetade Jim som elektriker men blev arbetslös under lågkonjunkturen. Året därpå skaffade han F-skattsedel och började jobba i telebranschen med att bland annat felsöka och reparera teleledningar. Efter något år tog han in sin första anställda i företaget och fick allt fler uppdrag med att installera fiber till företag. När regeringen beslutade att satsa på fiberutbyggnad åt privatpersoner på landsbygden fick JTD Fiber allt mer att göra.

− Jag köpte ny fibersvets och annan utrustning som behövdes. Sedan dess har företaget växt med ett par personer om året, säger Jim.

En milstolpe i företagets historia kom 2012 när Jims företag fick i uppdrag av NCC att förlägga fiberkabel i samband med bygget av den så kallade Sydvästlänken. Syftet med Sydvästlänken var att öka överföringen av el till södra Sverige och stärka driftsäkerheten. NCC grävde ner kraftkabel åt Svenska Kraftnät och JTD Fiber drog fiberkabel.

− Ett gigantiskt jobb. I två år jobbade vi till 90 procent bara med det uppdraget, säger Jim.

För ett år sedan köpte JTD Fiber Lagadalens Maskin och kan nu erbjuda en helhetslösning i fiberprojekt.

Ökad omsättning

För att kunna erbjuda en helhetslösning började han 2016 samarbeta med entreprenadfirman Lagadalens Maskin. Nu kunde JTD Fiber gå från rollen som underentreprenör till att utföra fiberprojekt från början till slut. Uppdragen blev fler och större. Omsättningen ökade från drygt elva miljoner till drygt 26 miljoner på ett år. 2019 omsatte JTD Fiber 63,5 miljoner kronor.

För ungefär ett år sedan köpte Jim Lagadalens Maskin. Anledningen var att dåvar­ande ägaren ville satsa mer på sitt lantbruk och erbjöd Jim att köpa firman.

− Vi hade många redan planerade jobb framför oss och hade fungerat bra ihop tidigare så jag ville inte bli av med det fina samarbetet. Vi kan inte erbjuda en helhetslösning utan grävdelen och nu är vår styrka att vi kan göra allt inom ett fiberprojekt utan att ta in underentreprenörer, säger Jim.

I snitt har minst 30 procent av hushållen i JTD Fibers projekt valt att inte ansluta sig till nätet, enligt Jim Rosenvang. Det innebär, menar han, att det kommer finnas stor efterfrågan på arbete även i framtiden för fiberentreprenörer.

Bransch med lycksökare

Tio anställda följde med i köpet av Lagadalens Maskin och i JTD Fiber arbetar, förutom Jim själv, sju personer. Hans företag har utvecklats kraftigt sedan starten 2010, men för Jim är det viktigt att samtidigt ha kontroll på expansionen.

− Jag vill inte tappa det familjära och alla anställda ska brinna för det de gör. Man ser ofta att företag som blir jättestora tappar känslan för sina kunder. Jag vill inte låta verksamheten bli så stor så att vi måste ta jobb i hela Sverige för att överleva. Storleksmässigt vill jag hålla företaget ungefär som det är nu. Kunderna vet vilka alla vi i företaget är, det tror jag avspeglar sig i jobben vi gör, säger han.

”Fiberexplosionen” blev startskottet för Jim som företagare, men det gick lite för snabbt, tycker han.

− Många lycksökare kom in i branschen och det finns mycket att städa upp efter de oseriösa firmorna. Ledningsägarna ville snabbt leverera fiber till folk, det fanns mer jobb än det fanns entreprenörer och det bjöd in till oseriösa firmor tyvärr.

Att jobben för fiberentreprenörer som JTD Fiber skulle ta slut, är inget han är orolig för.

− I projekten vi har gjort hittills är det i snitt 60–70 procent som har anslutit sig. Det betyder att minst 30 procent av hushållen i våra projekt inte har en uppkoppling och troligen kommer att beställa fiber någon gång. Det kommer att bli mycket arbete med efter­anslutningar. Fiberprojekten kommer absolut att minska men service och underhåll kommer att öka, så jag är inte orolig för att vi inte ska få något att göra, säger Jim Rosenvang.

Pär Andersson
Frilans

Artikeln publicerades tisdag den 01 december 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste