Swerock testar eldrivna transporter
En eldriven betongbil och en eldriven lastväxlare från Volvo Lastvagnar kommer under kommande två år rulla i Peabs dotterbolag Swerocks dagliga verksamhet. Detta då företagen nu startar upp ett samarbete kring testkörning av elektriska transportlösningar för byggbranschen.
– För vår del är detta ett viktigt led i resan mot morgondagens lastbilar och därmed minskat fossilutsläpp. Vi har 15 hybridlastbilar sedan tidigare och genom detta projekt provkör vi nu helt eldrivna fordon, säger Hans Orest, avdelningschef för Peabs dotterbolag Swerock, i ett pressmeddelande.
Viktigt med fälttester
Testkörningen kommer att ha Kålleruds bergtäkt som utgångspunkt. Betongbilen kommer användas för att bland annat leverera Swerocks ECO-Betong till kunder i Göteborgsområdet. Lastväxlaren kommer främst användas för interntransport i bergtäkten samt till större infrastrukturprojekt i närområdet. Enligt Jonas Odermalm, Vice President Electromobility vid Volvo Lastvagnar, är fälttester och kundsamarbeten viktiga delar av utvecklingsprocessen.
– Lastbilar i anläggningssegmentet kräver oftast mer effekt och robusthet än i många andra segment och eldrivna lastbilar är inget undantag. Våra kommersiella lösningar måste uppfylla kraven på hög produktivitet och tillgänglighet, samtidigt som den helt elektriska drivlinan ger fördelar i form av minskade utsläpp och mindre buller.
Minskade utsläpp
Enligt Peab minskar koldioxidutsläppen med drygt 800 ton årligen, räknat på 8 300 körda mil per år, vid användning av Volvos ellastbilar. De nya ellastbilarna ska inte heller ge några avgasutsläpp av kväveoxider eller partiklar.
– Den här satsningen är ett viktigt steg för att uppnå klimatneutrala transporter och ligger helt i linje med våra miljömål. Eftersom inrikestransporter står för ungefär en tredjedel av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige, kan införandet av eldrivna lastbilar ha en betydande positiv påverkan, säger Elisabet Stadler, miljöchef för Peabkoncernen.