Insane! Gröna Lunds senaste attraktion är kittlande hög

Bygget av berg- och dalbanan Insane på Gröna Lund är i full fart. På en 800 kvadratmeter stor yta har som mest sex skylifts, ett 30-tal arbetare och tre mobilkranar på 250, 80 och 35 ton samsats om utrymmet. – Det här är det häftigaste vi gjort sedan Fritt Fall, säger Peter Osbeck, attraktionschef på Gröna Lund.

När Gröna Lund slår upp portarna för årets säsong den 25 april blir det med en ny attraktion, berg- och dalbanan Insane. En berg- och dalbana som är den första i sitt slag i Sverige.
Insane är 250 meter lång och 35,5 meter hög och går i två dimensioner mot vanliga fyra.
Den stora skillnaden mellan Insane och en traditionell berg- och dalbana är att man med Insane hänger fritt med benen, och vagnen som man sitter i kan rotera runt sin egen axel. Den gungar och rör sig och på vissa ställen under åkturen slår den runt.
– Det finns bara två tidigare berg- och dalbanor av den här typen, ”Zac-Spin”, i världen och den här kommer bli den största i sitt slag, säger Peter Osbeck, attraktionschef på Gröna Lund.
I projektet ”Insane” är runt ett fyrtiotal personer
involverade. Det tyska företaget RCS är de som
ansvarar för monteringen av berg- och dalbanans
sektioner. Uppe i berg- och dalbanan är det upp till 
tolv personer som jobbar samtidigt.
Foto: Micaela Nordberg

Investeringen av Insane kostar 50 miljoner kronor varav 38 miljoner är för själva attraktionen. Och trots att Gröna Lund idag redan har fyra berg- och dalbanor är Peter inte orolig för att satsa på ytterligare en.
– Jag var nämligen på Disney i Paris en gång och det var nästintill folktomt. Men när jag sedan kom till berg- och dalbanan var det kö. Det är nöjesparkernas motor, säger Peter Osbeck.
Maskin tinade upp marken
Anläggningsarbetet för Insane utfördes i början av november 2008 och 746 Entreprenad var entreprenör för anläggningsjobbet. Till sin hjälp hade de sina trogna samarbetspartner Wadelids schakt, Gnistan Bygg och Besab.
– Arbetet var väldigt tidspressat och det tog cirka tio veckor. Vi var i snitt åtta personer på plats med arbete under julledigheten men har vi sagt att det skall vara klart i tid så brukar det bli så, säger Pär Sarhus, ägare till 746 Entreprenad.
Är det första gången du har Gröna Lund som arbetsplats?
– Ja, det är det och det har varit väldigt kul. Det är en rolig miljö att jobba i och när man pratar om var man jobbar för tillfället känner alla till platsen, säger Pär.
Insane sitter fast i fyra fundament som i sin tur är förankrade med vardera sex titanstag i berget.
– Sedan provdrogs varje titanstag med 80 ton, berättar Peter. Fundamenten tillsammans har en förankringskraft på 480 ton.
 
Störst på plats
Tivolits höjdare är företaget Binsells 250-tonnare Liebherr LTM 1250, utrustad med en 72 meter teleskopbom. Bommen kan även utökas med en fackverksbom och blir då 100 meter.
Peter Höltzerman beräknar att arbetet med
att lyfta upp sektionerna tar runt tre dagar.
Men han hade inte haft något emot att stanna
lite längre.
– Det är ett omväxlande arbete och så är det
roligt att man träffar så mycket nytt folk, säger Peter
.

Peter Höltzerman, anställd på företaget, är förare. Och det är inte första gången han jobbar på tivoliområdet.
– Jag var även med när Uppskjutet och Thriller byggdes, berättar han. Men detta är annorlunda. Det är ju inte varje dag som man monterar en berg- och dalbana.
Mobilkranen LTM 1250 har fraktats hit med hjälp av fyra trailers. Kranens transportvikt på väg är 73 ton. Motvikten är på 97 ton. Då området är trångt och man tar till vara på varje plats har kranen hissats en halv meter upp från marken för att motvikten ska kunna svänga över Lustiga huset.  

En by mitt bland karusellerna
Det företag som designat och konstruerat Insane heter Intamin och ligger i Lichtenstein. För att frakta alla delar till Stockholm har man använt 30 långtradare och väl på plats tog tyska RCS, nischade på montering av berg- och dalbanor i världen över.
Mitt bland Fritt Fall och Kvasten har de byggt upp en mindre by med allt material de behöver såsom en mindre mekanisk verkstad, förråd med allt som rör lyftdon samt ett bult- och skruvförråd. De har till och med en egen kock som lagar tyskinspirerad mat och som de därefter får äta i ett stort uppvärmt tält.
Är Insane svår att bygga?
– Det som gör det lite krångligt är att det inte finns så mycket plats runt omkring, säger Max Eberhart, ägare till RCS. Men eftersom det var vi som byggde de mindre ”Zac-Spin” i Spanien och Finland så har själva monteringsarbetet inte varit så svårt. Det är ungefär likadant trots skillnaden i storlek.
Attraktionschef på Gröna Lund,
Peter Osbeck har sedan sex års
ålder älskat maskiner.
– Jag provkör hellre en mobilkran
än en Ferrari, säger han.

Vem kommer då att provåka Insane först? Jo, bland annat Gröna Lunds attraktionschef Peter Osbeck.
– Det ska bli fantastiskt att provåka en bana som ingen annan tidigare åkt. Jag tror att det kommer att bli en jättehäftig upplevelse. Och eftersom den ligger vid vattnet blir det extra spännande.
  
Fakta Insane 
 
Bantyp: Zac-Spin, en berg- och dalbana där sätena är placerade på sidan av rälsen och roterar kring sin egen axel beroende på belastning.
G-kraft: Cirka 3,5 G
Hastighet: 60 km/h
Åktid: 75 sekunder
Banans längd: 250 m
Banans högsta punkt: 35,5 m
Antal ton stål: Cirka 300
Antal bultar i banan: Cirka 2400
                                                                          
Tillverkare: Intamin, en av världens främsta berg- och dalbanetillverkare.
Har även byggt Fritt Fall och Fritt Fall Tilt.
Konstruktör: Werner Stengel, mannen som har konstruerat fler än 500 berg- och dalbanor.
250-tonnaren Liebherr LTM 1250
från företaget Binsell är utrustad
med en 72 meter teleskopbom.
Motvikten är på 97 ton.
För att motvikten inte ska slå i
Lustiga huset har man fått höja
kranen en halv meter
Drivsystem: Hydrauliskt
Investering: 50 miljoner kr
 
Micaela Nordberg
micaela@entreprenadaktuellt.se
019-16 64 65
 
 

 

Artikeln publicerades tisdag den 31 mars 2009

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste