använd ej" /> Aitiks nya ”monster-grävare” står pall för det mesta - Entreprenadaktuellt

Aitiks nya ”monster-grävare” står pall för det mesta

1 600 ton, 18 meter hög och med ett maskinrum som påminner om ett fartygs. Det är inte många likheter mellan en vanlig hydraulgrävare och Bolidens nya eldrivna lingrävare, den största i Europa, som nyligen tagits i produktion i Aitik-gruvan utanför Gällivare.

I Aitikgruvan i Gällivare finns Europas största grävmaskin, en
P & H 4100 XPC. Maskinen har varit i produktion i en månad och ska ersätta två äldre maskiner.
FOTO: ANN-LOUISE LARSSON

– Egentligen är det väl mer en fabrik än en grävmaskin, säger Daniel Bergius, produktionsansvarig på Boliden i Aitik när han beskriver den nya grävmaskinen P &H 4100 XPC, som sedan i mitten av december förra året är i produktion i ”satellitgruvan” Salmijärvi. Att driftsätta en maskin av denna rang tar sin tid. Maskinen är tillverkad i USA och kom till hamnen i Luleå med båtfrakt tidigt i höstas. Därifrån har de drygt 200 olika kollina transporterats på lastbil av BDX– den tyngsta delen var 26 meter lång, 5 meter bred, 4,9 meter hög och vägde 160 ton.
 

Magnus Keskitalo tycker att det har gått snabbt att komma in i jobbet med den nya maskinen.

– I omgångar fick man spärra av E10:an för att kunna komma fram, det krävdes en ganska omfattande logistik för att få allt att flyta, berättar Daniel Bergius.
Maskinen är en 4100 XPC och ska ersätta två äldre maskiner. Tack vare att den använder likström, DC, är den betydligt snabbare att använda än de tidigare modellerna som drivs av växelström, AC.

– Du får en helt annan utväxling i den här maskinen, det gör att man kan arbeta betydligt snabbare med den här, berättar Daniel Bergius.

Maskinen kan komma upp i en produktionstakt på 9 000 ton i timmen med den största skopan. Boliden har dock valt att använda skopan från den tidigare modellen och kan med den hålla en produktionstakt på mellan 6 000 – 7 000 ton i timmen.

– Jag är nöjd, det har varit lite små problem men så är det ju alltid med en maskin i början. Tillverkaren har varit väldigt tillmötesgående och vi har ett bra samarbete, fortsätter Daniel Bergius.

Magnus Keskitalo kör jättemaskinen det här skiftet, totalt är man tre maskinförare per skift som turas om att köra monstermaskinen respektive den ”lilla” renstraktorn Cat980. Han tycker att det har gått fort att komma in i arbetet och är nöjd med sitt nya arbetsredskap.
– Det går betydligt fortare med den här, den svarar snabbt även när man både larvar och gräver. Jag tycker den är riktigt snabb i larvning, man kan komma upp i 2 kilometer i timmen, säger han.

– Det går nästan inte att jämföra hur det är att köra den här maskinen jämfört med en hydraulgrävare, som ju är stel i sina rörelser. Den här maskinen har helt andra rörelser, förklarar han medan han tar en full skopa och på bara några minuter har han fyllt ett dumperflak till en av gruvans största truckar, en Caterpillar 795 som lastar drygt 320 ton med gråberg från gårdagskvällens sprängning. Två gånger i veckan spränger man i allmänhet i Aitik. Varje sprängning brukar generera mellan 300 000 och 1 miljon ton berg, så man förstår att det krävs en maskin i den här storleken för att hantera de enorma massorna.
Den nya 4100 kommer att köras ungefär 5 000- 6 000 timmar om året. Den används dygnet runt, året om, men som allra intensivast efter varje sprängning. Boliden har egen servicepersonal för maskinen som är specialutbildad av P & H.

– Vi har också ett eget litet reservdelslager här i Aitik för våra P & H-maskiner. Vi har fått en lista av tillverkaren med de vanligaste reservdelarna och dessa har vi ligger på lager, berättar Daniel Bergius.
 

Hur det är att köra ”monster­grävaren” går nästan inte att jämföra med att köra en vanlig hydraulgrävare.
– Det rör sig på ett helt annat sätt, säger maskinisten Magnus Keskitalo.

Förutom den nya monstergrävaren finns två andra P & H-grävmaskiner i Aitik. Bland de övriga grävaren finns också Bycurus 495 och två Komatsu hydraulgrävare.

Man räknar med att den nya 4100 kommer att ha en livslängd på 40 000-50 000 timmar innan den ska genomgå en ”rebuild”, där den plockas ner i dess beståndsdelar och sedan renoveras upp till nyskick. Maskinen är anpassad för att passa bergstyp och klimat i Aitik.
– Men det är ändå mycket som är standard på maskinen, om man nu kan prata om en standard för den här typen av maskiner. Vi kan inte ändra för mycket, för då tappar vi CE-märkningen. Vad jag vet finns det 5-10 sådana här maskiner i världen och det här är den enda jag känner till i Europa, säger Daniel Bergius.

Hur mycket Boliden investerat i den nya maskinen vill inte Daniel gå in på.
– Men man får ju ett antal 980 för samma summa, säger han och skrattar.

4100 XPC

Vikt utan motvikt: 1 532 235- 1 536 771 kg
Motvikt: 204 100 kg
Höjd: 22 meter upp till nockhjulet, 14,7 meter till taket på hytten. Föraren sitter på 10,1 meters höjd
Svängradie: 9,8 meter
Marktryck: 434-379- kPa

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

Artikeln publicerades måndag den 29 februari 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste