använd ej" /> Fjärde kommunen som satsar på "fallucka" - Entreprenadaktuellt

Fjärde kommunen som satsar på "fallucka"

Västerås kommer under sommaren att installera Actibump, en fallucka som ska förhindra fortkörning. Västerås är den fjärde kommunen i landet som satsar på den här typen av farthinder.

 

 

Västerås blir den fjärde staden i Sverige som satsar på det dynamiska farthindret Actibump, där en falllucka öppnas om bilister passerar hindret i för hög hastighet. Foto: Edeva

Actibump är ett dynamiskt farthinder där en lucka fälls ner i vägbanan och exponerar en kant, om man kör för fort. Resten, de som kör i tillåten hastighet, passerar på plan väg.

På den valda sträckan i Västerås där Actibump nu installeras är fortkörning ett stort problem. Närmare fyra av tio bilister som passerar platsen kör fortare än den tillåtna hastighetsgränsen, som idag är 50 kilometer i timmen. I samband med installationen ska hastighetsgränsen sänkas till 30 km/h.

– Det passerar cirka 1 000 gående och cyklister över gatan på den här platsen en vanlig dag. Det är en skolväg och för barnens skull är det mycket viktigt att trafiken håller sig till hastighetsgränsen, säger Charlotte Edberg, trafikplanerare på Västerås Stad.

Effekterna har varit väldigt bra på alla platser där Actibump installerats. I Linköping gjorde man en sänkning av hastighetsgränsen från 50 km/h till 40 km/h och installerade Actibump. Istället för att få en sänkning av hastigheten på 2-3 km/h, som man brukar få när man sänker hastighetsgränsen, fick man en sänkning på 10 km/h på platsen. Även i Uppsala har man fått mycket goda resultat:

– Vi har varit i Uppsala och tittat på deras anläggning, både för att se hur de ser på resultatet och för att höra hur driften fungerar, berättar Charlotte. Vi fick en positiv bild därifrån vilket gjorde att vi vågade satsa på Actibump.

Man lär sig att hålla farten.

– Det känns i bilen när man kör på kanten som blir när luckan fälls ner. Man vill inte göra det igen. Det är så vi får effekt, förklarar David Eskilsson, vd på företaget Edeva, som tillverkar Actibump. När det är mycket trafik, som på Björnövägen, gör de som håller rätt hastighet att resten också måste sköta sig för att inte köra på någon bakifrån. På så vis får man ett jämnt trafikflöde i rätt hastighet, fortsätter David. Man vill inte att folk ska behöva köra jättesakta men om alla håller rätt hastighet får man både få en god trafiksäkerhet och god framkomlighet, avslutar han.

Den första Actibumpinstallationen har varit igång sedan 2010. Den, och två till, finns i Linköping. Även Malmö stad har tre installationer. Öresundsbron har Actibump i fyra av banorna i tullstationen i riktning mot Danmark men ska under året fylla på med Actibump i alla filerna. Uppsala har haft sitt Actibump på Dag Hammarskjölds väg sedan 2014.

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades söndag den 17 juli 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste