använd ej" /> Vägslitageskatt stort hot - Entreprenadaktuellt

Vägslitageskatt stort hot

Förslaget om vägslitageskatt som lades fram i början av sommaren har väckt starka känslor. Risken är mycket stor att den ökade transportkostnaden kommer innebära att många åkerier tvingas lägga ner – och att fler utländska åkerier kommer in i landet.

Regeringens vägslitageskatteutredning har föreslagit en skatt på 24 kronor milen för tunga lastbilar. Förslaget innebär att lastbilar med minst sju hjulaxlar, en vikt på över 50 ton samt med en Euro 5-motor ska betala 2,36 kronor per kilometer för körning på allmän väg. Utöver kan det tillkomma en-två kronor per mil för att finansiera ett omfattande kontrollsystem med kameror.

Förslaget som presenterades på en hearing den 14 juni har väckt starka känslor. Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB, är kritisk till förslaget som innebär att åkerier med sämre avtal med industrierna riskerar att gå under.

– De 24 kronorna kommer att minska konkurrenskraften för många svenska bolag. Vi som kör skogsprodukter kommer att drabbas och risken är att mindre åkerier kommer att slås ut om det läggs på transportkostnaden, säger han.

Andra åkerier har bättre avtal som innebär att prishöjningar som står utanför åkeriernas påverkan, till exempel pålagor från myndigheter, inte påverkar åkeriets ekonomi. I de fallen måste industrin ta kostnaden, men troligtvis ta igen den genom att höja priserna på de produkter man tillverkar.  

– Till syvende och sist blir det konsumenten som får betala. Någon måste göra det och åkerinäringen kan inte göra det, säger han.

– Det jag tycker är tråkigt är att man säger att man ska satsa på landsbygden, och så gör man så här. Det här kommer att slå ut landsbygden!

Förslaget som lades i juni är preliminärt och ett slutgiltigt förslag beräknas komma i december. Även om denna skatt diskuterats länge tror Henrik Gillisson att folk nu börjat uppmärksamma vad som händer lite mer.

– Åkerinäringen har så många lagar och regler som det är i dag. Man har inskränkt så mycket redan nu att det är svårt att få någon lönsamhet – och så kommer en sådan här sak dessutom. Jag är rädd för att om det blir en kilometerskatt så kommer det att öppna upp dörren för utländska åkerier och då blir frågan om beställaren verkligen vill ha den typen av transportföretag som kanske inte följer de kollektivavtal som de svenska åkerierna har som standard. Det försvårar ytterligare för svensk åkerinäring. De utländska åkarna betalar ju heller inte skatt i Sverige, så staten förlorar ju skatteintäkter på det viset.
 

Pia Gyllin
Pia Gyllin
Tel: 019-16 64 68
E-post: pia@entreprenadaktuellt.se

Bild: Photos.com

 

Artikeln publicerades onsdag den 17 augusti 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste