använd ej" /> Från fotbollsplan till supercrossbana – på fem dagar - Entreprenadaktuellt

Från fotbollsplan till supercrossbana – på fem dagar

Att förvandla fotbollsarenan Tele2 Arena i Stockholm till en supercrossbana är inget man gör i en handvändning. Just nu pågår det intensiva arbetet med att frakta in 6 000 ton massor på arenan, som på lördag ska stå klar för en av världens tuffaste supercross-tävlingar.

Tele2-arena ska förvandlas till supercrossbana. Just nu håller man på att köra in 6 000 lerblandat grus som ligger till grund för banan. På lördag går starten, då måste banan vara tipptopp. Foto: Ann-Louise Larsson

– Vi har tio lastbilar som går i skytteltrafik nio timmar om dagen, berättar Per Björklund, åkerichef på Bellmans, som har fått det ärofyllda uppdraget att sköta transporterna av material till och från banbygget. Varje lastbil rymmer ungefär drygt 30 ton, vilket innebär ungefär 200 lastbilslass som ska fraktas från anläggningen i Jordbro där man lagrat materialet och in på arenan.


Det praktiska arbetet med att bygga banan startade i går morse, när Entreprenadaktuellt hälsar idag på morgonen har man fått in ungefär hälften av materialet och det första hoppet börjar ta form så smått. Två amerikanska banbyggare har anlitats och det är de som gör det mesta arbetet när allt material väl finns på plats.
– Med svenska mått mätt blir det en riktigt tuff bana. Den innehåller tre hopp, upp till 30 meter långa och där förarna flyger upp till 10 meter upp i luften, berättar Staffan Bergman, projektledare för tävlingen.

Staffan Bergman och Per Björklund ser till att logistiken funkar under tiden banan byggs på Tele2-arena. Foto: Ann-Louise Larsson

Om hoppen inte blir exakt som det är tänkt kan det få ödesdigra konsekvenser för förarna.
– De måste kunna lita på att de kan landa som det är meningen. En fellandning kan skada dem för livet, fortsätter Staffan Bergman.

Ovanpå konstgräset har man först lagt ut ett lager plastskivor, därefter markduk och sedan ett lager träskivor. Ovanpå det läggs sedan 25-35 centimeter lerblandat grus.

– Vi använder en speciell blandning av lera och grus. Det är väldigt noga med materialet, det ska bli lagom hårt och ge optimalt grepp, berättar Staffan Bergman. En del av de drygt 6 000 ton massor som används är faktiskt till och med lagrat sedan förra tävlingen på Tele2-arena för två år sedan.

– Men efter det här ska vi köra iväg allt material till en crossbana i Nynäshamn som ska bygga om banan, berättar Per Björklund, åkerichef på Bellmans som har hand om transporterna.

– En av utmaningarna för oss har varit att kunna säkerställa att vi har kunnat få bilar och maskiner tillgängliga under de här dagarna. Det pågår väldigt mycket arbete i området nu och det är brist på maskiner, fortsätter han.

Tre hjullastare och två skidsteers används för att bygga banan. Skidsteer-maskinerna kommer även att användas för underhåll av banan under tävlingen och när återställningen börjar på söndag kommer även tre grävmaskiner in för att hjälpa till.

– Då börjar den stora utmaningen. Maskinisterna måste vara väldigt skickliga för att inte skada underlaget på arenan, säger Staffan Bergman.

Under dagarna fram till tävlingen arbetar man 13 timmar om dagen för att hinna få klart allt i tid. Planeringen inför tävlingen startade redan för åtta månader sedan och banan är ritad i samråd med amerikanska banbyggarna.

– Det måste bli rätt från början när vi bygger banan, det finns inte tid att göra om något. Jag är glad att vi har professionella banbyggare med oss. De har gjort det här i 25 år så de vet vad de gör, fortsätter Staffan Bergman.

Så här är det tänkt att det färdiga resultatet ska se ut. Bild: supercross.se

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 04 oktober 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste