MASKINTEST: ”I hydrauliken känns den som en betydligt större maskin”

Den må vara liten till formatet men hydrauliken känns som på en betydligt större maskin, konstaterar testförarna Mattias Wallin och Sebastian Alm efter att ha tagit plats bakom spakarna i Hyundais 2,5-tons minigrävare R25Z-9AK. 

Det är inget lätt uppdrag som testförarna Mattias Wallin och Sebastian Alm har fått den här gången – minigrävare är av naturen trånga och mer avskalade än större maskiner, vilket gör att flera av de vanliga bedömningspunkterna blir irrelevanta eftersom de beror på maskinens storlek.

– Det är mycket som ska få plats på en liten yta, så är det bara. Jag tycker att man har lyckats väldigt bra både när det gäller hydraulik och servicevänlighet, säger Mattias Wallin. 

Arbetsmiljö

Framrutan går att fälla upp och fästa i taket på maskinen. 

Att bedöma arbetsmiljön i en minigrävare på bara 2,5 ton är en knivig uppgift. Det är trångt och inte lika mycket finess som på större maskiner av den enkla anledningen att maskinen är så liten till formatet.

– Jag satt skapligt, det skulle gå att sitta i maskinen en arbetsdag, men det skulle nog kännas i kroppen, konstaterar Sebastian, som är 180 centimeter lång och normalbyggd. 

– Jag tycker att jag satt bra sett till storleken på maskinen. Visst är det trångt, men på den här maskinstorleken får man vara tacksam över att det faktiskt finns en hytt, säger Mattias, som är något kortare med sina 170 centimetrar. 

Det är trångt i hytten, men så är det ju på alla maskiner i den här storleken, menar Mattias. 

Förarstolen går att justera framåt och bakåt samt i höjdled. Armstöden går att höja och sänka i flera olika lägen, men då krävs verktyg. Spakkonsolen går att justera men inte på så många sätt. Man får helt enkelt gilla läget och försöka göra det bästa av situationen när man sitter i sådan liten maskin. 

Att kliva i och ur hytten går enkelt, även om det inte är särskilt bred dörr eller någon större golvyta att tala om. Den vänstra konsolen kan fällas upp för att göra det lättare att kliva in i hytten. Normalbyggda personer har inga problem att sätta sig i maskinen och sitta någorlunda bekvämt, är man däremot lite mer storvuxen kan det bli lite svårare. 

När man väl sitter i maskinen och har börjat arbeta har man bra sikt åt alla håll. Eftersom

Golvyta och benutrymme är begränsat, men det är inga problem att få plats för en normalbyggd person. 

det är en zero-tail-maskin ser man bra ner bakom maskinen, men även framåt och åt sidorna får sikten ett bra betyg. 

– Vindrutetorkaren missar dock en stor del av rutan, en parallelltorkare hade varit att föredra, men det kan vara svårt att få plats att fästa en sådan på den här lilla maskinen, säger Sebastian. 

Han saknade även värmereglage i hytten för att kunna justera temperaturen.  

– Om det fanns ett sådant så var det väldigt svårt att hitta det, säger han. 

Schaktbladet är något smalare än undervagnen, vilket gör att material faller tillbaka in bakom bladet - något som Sebastian tycker är ett minus. 

Radion sitter i taket bakom föraren, men i det här fallet stör det varken Sebastian eller Mattias. 

– Det finns knappast något bättre ställe att placera den på. På så här små maskiner får man vara glad över att det ens finns radio, säger Mattias. 

Körupplevelse

Körupplevelsen av R25Z är långt bättre än väntat och är det som gör störst intryck på våra testförare under provkörningen. Sebastian och Mattias beskriver maskinen som lättkörd, mjuk och med fin hydraulik. 

Trots det lilla formatet är servicevänligheten stor. - Den är otroligt snyggt byggd, man kommer åt allt med lätthet, säger Mattias.

– Den var väldigt trevlig att köra, inte alls så ”stirrig” som många minigrävare annars kan vara. Jag är imponerad över hur bra de fått till hydrauliken, säger Mattias. 

– Jag upplevde att den var väldigt exakt i svängen, det var en bra känsla, säger Sebastian. 

– Jag stod i en lutning och arbetade och det funkade väldigt bra. Den var stark just i svängen, står man i en lutning märks det extra tydligt om de är lite svagare, konstaterar han. 

– På hydrauliken kändes det som en större maskin, fortsätter han. Den gick lugnt och fint samtidigt som den var snabb. 

Maskinen upplevs också som stark för sin storlek och det går att använda flera funktioner samtidigt, som att larva, gräva och använda schaktbladet. Dock är det svårt att göra alla

Ventilpaketet går att komma åt via en lucka vid sidan av maskinen. Behöver man göra ett större ingrepp kan hela plåten skruvas loss. 

dessa moment samtidigt för föraren, eftersom arbetsställningen då blir mycket obekväm, men det är ju inte heller något som man brukar göra. 

Motorn har en bruttokraft på runt 25 hästar och uppfyller steg 4-kraven på utsläpp, vilket inte är krav för den här maskinstorleken. 

– Det är bara positivt att man väljer högsta miljöklassningen, utan extra tillsatser, även fast man inte måste, menar Sebastian och Mattias.

Det är modellen som heter R25Z-9AK, som har den nya steg-4-motorn. Denna modell kom i början av förra året. K:et står för Kubota, äldre modeller har motorer från Mitsubishi.

Ljudnivån i hytten är behaglig och räckvidden är bra. Testmaskinen är utrustad med en längre sticka, på 1 350 millimeter. 

Standardstickan för maskinen är 1 120 millimeter. 

– Man vill väl alltid kunna nå längre än vad man kan men jag tyckte det här var bra. Maskinen vi körde hade inte tiltrotator, men jag tror att man skulle kunna hänga på en liten snurra och fortfarande ha en stadig och stabil maskin, säger Mattias. 

På det stora hela har Sebastian och Mattias mest positivt att säga om körupplevelsen. Ett par mindre bra detaljer som de reagerade på var att man inte hade larvhastigheten (hög/låg) i grävspaken, något som Sebastian gärna hade önskat. 

– Som det var nu hade man hög/låg i larvspaken vilket jag tyckte kändes lite bakvänt. Jag hade hellre haft det i grävspaken, men det kan ju vara en fråga om tycke och smak. 

Sebastian reagerade även på att schaktbladet var smalare än undervagnens fulla bredd med larver, vilket gör att det faller tillbaka material in bakom bladet, där man just har schaktat. 

– Bladet slutar ungefär fem centimeter in på larverna på varje sida. Använder man bladet mycket så skulle jag satsa på ett lite bredare, säger Sebastian. 

Mattias tyckte att gasreglaget kändes en aning för tungt, men säger själv att det kan vara en justeringsfråga lika mycket som vana, tycke och smak.

Det samlade intrycket av R25Z-9AK är långt bättre än väntat. 

– På insidan, i hytten, fick jag ungefär det jag hade förväntat mig, resten var mycket bättre än jag hade trott, säger Mattias. 

Service och underhåll

– Jag tycker att den är otroligt snygg byggd. Det är ju en väldigt liten maskin, dessutom en zero-tail, så utrymmet är väldigt begränsat ändå upplevde jag att den såg rymlig ut under huven, säger Mattias. 

Motor och pumpar sitter lättåtkomligt till från sidan och bakifrån, ventilpaketet är placerat under hytten och nås via en lucka på sidan av maskinen. Behöver man göra ett större ingrepp, som att byta en slang, får man skruva loss en plåt längs sidan på maskinen för att komma åt. 

– Jag tycker att de har gjort det så bra det bara går. Det är svårt att få plats med allting på en sådan här liten maskin och man måste till viss del kompromissa. På de ställen där man har gjort kompromisser har man gjort det snyggt och genomtänkt, säger Sebastian. 

Våra testförare

Sebastian Alm, 35 år, har kört entreprenadmaskiner i mer än 15 år. Han är utbildad maskinförare och kör mestadels bandtraktor men har även erfarenhet av bandgrävare, hjulgrävare och hjullastare. Han har ett brinnande intresse för maskiner och teknik. 

Mattias Wallin, 46 år, maskin­förare med drygt 25 års erfarenhet av en mängd olika entreprenad­maskiner. Egen företagare med stort intresse för teknik.

Motor: Kubota D1305, vattenkyld, 4-takts diesel, steg4-klassad

Motoreffekt: 25 hästkrafter

Hydraulsystem: kolvpumpar med variabelt slag

Max flöde: 2 x 27,6 + 19,6 l/min

Max körhastighet (hög/låg): 4,3 km/h/2,4km/h

Maximal dragkraft: 2,4 ton

Stigningsförmåga: 30 grader

Arbetsvikt 2580 kg med hytt, 2 430 kg med skyddsbur

Marktryck (med hytt): 0.32 kg/cm2

Max grävräckvidd med lång sticka: 4 680 mm

Max grävdjup med lång sticka: 2645 mm

Max tömningshöjd: 3030 mm

Min inre svängradie: 1970 mm

Markfrigång: 290 mm

Plus

  • Hydrauliken som helhet
  • Behagligt ljud
  • Exakt och precis sväng

Minus

  • Placeringen av hög/låg (i larvspaken) testförarna hade hellre haft det i grävspaken
  • Värmereglage saknas
  • Schaktbladet är smalare än undervagnen, vilket gör att material faller tillbaka in bakom bladet

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 30 januari 2017

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste