Tester för säkrare maskinhandel

Auktionssidan kvdpro.com förmedlar maskiner och tunga fordon inom transport, entreprenad, lant- och skogsbruk. Innan försäljning utför företaget omfattande funktionstester för att ge en bättre bild av fordonens tillstånd.  

 

Kvdpros tekniker Johan Bergman står framför dagens testobjekt, en New Holland TL90 med en ombyggd Vreten skogsvagn som utrustats med ett tippbart grusflak. Ekipaget har tidigare använts inom entreprenad och väghållning. Foto: Björn Schubert

Kvdpro har elva anläggningar från Malmö i söder till Umeå i norr och säljer omkring 3 000 objekt varje år. Jordbruksaktuellt besökte testanläggningen i Angered i Göteborg för att se hur ett funktionstest genomförs. 

Kristofer Fanger är marknadschef på Kvdpro. Han berättar att Kvd-koncernen länge jobbat med fordonsauktioner. Men 2015 blev Kvdpro ett eget aktiebolag (Kvd Heavy Equipment AB) inom Kvd för att fokusera på just tunga fordon och maskiner.

– Vi var tidigt ute med nätauktioner av tunga fordon och det som skiljer oss från andra aktörer i branschen är just det här funktionstestet som vi gör för att ge en ökad trygghet i näthandeln, säger Kristofer. 

Johan framhäver vikten av att även titta noggrant på maskinens undersida där han bland annat upptäcker oljeläckage och fett som tränger ut ur de bakre naven. 

Mobil testanläggning

Köpare har möjlighet att boka en visning av fordonen innan auktionen börjar. Säljare kan antingen välja att köra sina fordon till Kvdpros anläggningar, eller få de testade i fält i en så kallad direktauktion, där en tekniker från Kvdpro åker ut till maskinen med hjälp av en mobil testanläggning och undersöker och dokumenterar fordonets tillstånd i både bild och text. 

– Under de år som vi har jobbat med de här auktionerna har vi kunnat samla en hel del erfarenhet och utifrån den utveckla särskilda testprotokoll för olika sorters fordon. Fokus under testen ligger på viktiga funktioner och säkerhet men även estetiska detaljer dokumenteras, berättar Kristofer.  

Som en oberoende part mellan köpare och säljare vill man på Kvdpro vara transparent och visa och beskriva fordonens skick och funktion som det faktiskt är. Till varje objekt laddas det upp mellan 40 till 80 bilder, för att både ge en bra helhetsbild och för att framhäva detaljer.

Efter att ha kollat vätskorna och oljan kliver Johan in i hytten där han undersöker alla funktioner och reglage, därefter provkörs traktorn på gården för att bland annat testa broms, koppling, växlar och styrning. 

Helhetsintryck

– Testerna sker metodiskt, vi har en testmall både för funktionstestet och för själva fotograferingen för att säkerställa en jämn kvalitet och det blir väldigt tydligt vad det är man köper, säger Kristofer. 

Testerna och de många bilderna möjliggör även för kunder som bor långt ifrån anläggningen där fordonet man är intresserad av står, eller rent av i utlandet att skapa sig en god uppfattning av dess skick utan att behöva åka och titta på det. Enligt Kristofer är det både lastbilar och maskiner som säljs till utlandet.  

En av Kvdpros mest rutinerade tekniker är Johan Bergman. Han har tidigare jobbat som lastbilschaufför där han transporterat maskiner och har därför en bred praktisk kunskap om olika fordons karaktäristika. 


När traktorn varmkörts upptäcks eventuella oljeläckage lättare. Vid större fel avbryts testet för att rådgöra med säljaren om nästa steg. 

Använd dina sinnen

– Vi börjar alltid våra test med att gå igenom vätskorna och oljan innan vi startar ett fordon. Även om vi utgår från testmallar är det viktigt att använda sina sinnen, hur låter motorn, luktar det hydraulolja, syns det oljefukt, känns bromspedalen eller kopplingen svampig, det är sådana detaljer som vi sen försöker förmedla i vår beskrivning av objektet, säger Johan. 

Han berättar att han ofta kan bilda sig en uppfattning om fordonens skick utifrån exempelvis en gårds eller maskinparks helhetsintryck men att han gärna pratar med den som har kört objektet tidigare.

– Man får ut mycket genom att prata med ägaren eller föraren av maskinen, vissa kanske inte är så noga med det optiska men är väldigt noga med att serva maskinerna och i andra fall kan det vara precis tvärtom, berättar Johan. 

Björn Schubert
bjorn.s@entreprenadaktuellt.se • 070-683 94 62

 

Artikeln publicerades tisdag den 05 juni 2018

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste