MASKINTEST: ”Helt suverän både att köra och arbeta i”

”Det blir inte bättre än så här”. Så kan man sammanfatta intrycken av Caterpillars nya Next Generation-maskin, 24-tons bandgrävaren Cat323. 

 

Cat323 är en maskin som man trivs att arbeta i på direkten. ”Det kan inte bli bättre än så här” är testförarnas samlade intryck efter provkörningen. Foto: ann-louise larsson

Arbetsmiljö

– Man behövde inte ens starta maskinen för att känna att det här var en maskin man trivdes i, säger maskinföraren Martin Elliot. 

Armstöden är enkla men funktionella och bekväma. 

Stolen är bekväm med många inställningsmöjligheter, armstöden upplevdes som ganska enkla men bekväma och funktionella. 

– Benutrymmet var exceptionellt stort. Jag kunde i princip sitta med raka ben och då är jag ändå närmare två meter lång, fortsätter Martin Elliot. 

Alla reglage och knappar sitter genomtänkt placerade och samlat. De nås utan att behöva sträcka sig i en konstig ställning eller lyfta armstöd, konstaterar testförare Sebastian Alm. 

– Man har utnyttjat ytorna på ett bra sätt och samlat allt. Det får det att kännas luftigt och rymligt i hytten och dessutom är det mycket lättare att hålla rent om det inte är en massa knappar överallt, säger han. 

Trots ett stort benutrymme framåt finns det även gott om plats bakom stolen för förvaring konstaterar Sebastian och Martin. 

– Man hade gott och väl plats att ställa sin väska bakom stolen, säger Martin Elliot. 

Däremot får förvaringsutrymmen utvändigt, eller snarare bristen på sådana, ett minus. 

– Det saknades ett ordentligt förvaringsutrymme för lite verktyg, fettspruta och liknande. I vardagen skulle jag tycka att det var ett betydande problem, säger Sebastian Alm. 

En tunn smal skärm med mycket tydlig och klar bild får högsta betyg från testförarna. 

Åter till hytten. I och med att styrsystemet är fabriksmonterat i Next Generation-modellerna är det också integrerat i maskinens vanliga dator, det gör att man inte heller behöver en skärm extra. 

– Det gör ju att sikten blir bättre när man slipper en skärm extra. Dessutom tyckte jag väldigt bra om den skärmen som satt, den var tunn och smal och hade en extra klar bild. Jag har aldrig sett en så bra bild på en maskindator som i den här. Det var som att titta på tv:n hemma i vardagsrummet, säger Sebastian Alm. 

Att orientera sig efter kamerorna gick bra, ett 360 graders bild visade tydligt var maskinen befann sig och vad som fanns i omgivningarna. 

– Helt enkelt jättebra, konstaterar Sebastian Alm. 

Sikten runtom maskinen får även den högsta betyg. 

– Bakrutan var större än på tidigare modeller, så man såg även bättre bakåt. Jag tyckte även att jag såg riktigt bra åt höger, säger Martin Elliot.

Benutrymmet är större än väntat. 
– Jag kunde nästan sitta med raka ben, säger Martin Elliot. 

Körupplevelse

Hytten är både rymlig och trivsam. 

Inte heller när det kommer till körupplevelsen lämnar Cat 323NG mycket att önska. 

– Man får in känslan direkt. Den är väldigt följsam, jag gillar att det är elspakar som följer med bra i rörelser. Dessutom kan man ju själv ställa in hur mycket motstånd man vill ha i spakarna, säger Martin Elliot. 

– Den är snabb, följsam och distinkt. Den gör precis som man vill att den ska göra. Lite lagom svårkörd, precis som en maskin ska vara, säger Sebastian Alm. 

– Man kommer överens med maskinen efter bara en liten stund och efter en dag i maskinen skulle det var som att man aldrig kört något annat. Helt suverän maskin att köra! 

Till maskinen följer två programmeringsbara nycklar, där man kan ställa in sina egna personliga inställningar. 

– Det tycker jag är en stor fördel om man är flera förare på samma maskin. Dessutom är det svårare att stjäla maskinen när man måste logga in för att kunna starta, säger Sebastian. 

Det går även att logga in via en app, föraren behöver då inte ens ha nyckeln med sig annat än till att öppna luckorna på maskinen. 

Till Next Generation-maskinerna hör många automatiska funktioner, bland annat inbyggt vågsystem och grade assist, som hjälper föraren att hålla rätt målhöjd och kunna jobba snabbare och effektivare. 

– Jag tyckte att jag hade mycket hjälp av automatiken, grade assist framförallt. Jag körde med bara två fingrar och styrde stickan och det blir perfekt resultat direkt. Det hade definitivt tagit längre tid att få samma slutfinish utan assistansen, säger Sebastian Alm. 

– Grade assist var det som överraskade mig mest, jag visste att det fanns men jag trodde inte att det skulle funka så bra som det gjorde, tillägger han. 

Sebastian uppskattade också det nya ”Smart-läget” där maskinen själv justerar effekten utifrån det arbetsmoment som maskinen utför. 

– Det är definitivt en funktion som jag skulle använda i vardagen. Då går inte maskinen mer än vad den behöver, tillägger Sebastian Alm. 

Även Martin Elliot håller med om fördelarna med automatiken på maskinen. 

– Jag ser bara fördelar med det, det blir bra direkt och är användbart i många situationer. Jag är just nu på ett vattenledningsprojekt och tänker direkt att den här funktionen skulle vi ha, dels för att direkt få rätt lutning på självfallsledningen och sedan när vi ska återfylla. Man skulle kunna göra hela jobbet själv, utan att behöva någon i gropen som går och mäter – och man kan verkligen lita på att det blir precis som det ska – dessutom på första försöket. Det är inte många maskinister som drar en perfekt ledningsbädd på första försöket. Men med den här maskinen skulle man kunna göra det, säger han. 

Även ”E-fence”-funktionen, där föraren kan ställa in begränsningar runt maskinen, vilket ingen del av maskinen får röra sig utanför uppskattades av testförarna. 

– E-fence  är en riktigt bra funktion och som jag förstår det skulle det även funka för dem som kör på järnvägen, vilket är ett plus i sig att man kan få detta redan från fabrik. På andra maskiner får man dessutom oftast en varning medan här blir det så att det faktiskt inte går att köra maskinen utanför den ram som man har ställt in, säger Sebastian Alm. 

– Den här maskinen ligger absolut längst fram vad jag sett i maskinväg. Maskinistjobbet handlar om så mycket mer än att bara gräva, det här ger föraren mer tid till att lägga upp jobbet på rätt sätt, hantera materialet och så vidare. Jag tycker det är jättebra med hjälpmedel av den här typen och det är ingen tvekan om det höjer produktiviteten, tillägger han. 

– Jobbet blir inte lika ansträngande, men fortfarande måste man ha viss känsla och vara duktig på att hantera material. Bara för att det finns hjälpmedel betyder det ju inte att jobbet gör sig själv och att vem som helst kan ersätta en erfaren maskinförare, inflikar Martin Elliot. 

Oljestickan sitter väldigt lättåtkomligt från sidan. Dessutom finns en sticka till ovanpå maskinen. 

Service och underhåll

En stege på höger sida gör det enkelt och säkert att kliva upp på maskinen. 

Om man behöver komma upp på maskinen finns en trappa på sidan av maskinen med breda fotsteg och ett räcke att hålla sig i. Oljan går att kolla både ovanifrån och från sidan på maskinen. 

– Oljestickan satt dessutom framdragen och var väldigt enkel att komma åt, säger Sebastian Alm. 

Även dieseltank och adbluetank satt i en bra arbetshöjd för påfyllning. Fem små kylfläktar istället för en större uppskattades. 

– Maskinen går tystare om inte alla fem fläktarna går samtidigt, vilket de sällan gör och dessutom går det åt mindre effekt för att driva dem, fortsätter Sebastian. 


 

Servicevänligheten är hög, det mesta är enkelt att komma ihåg. Dock saknas utrymme för att förvara verktyg tycker testförarna. 

Plus

  • Hytten som helhet, rymlig och trivsam
  • Programmerbar nyckel
  • Automatik-hjälpmedel integrerade, ger föraren stor hjälp i vardagen och höjer produktiviteten i arbetet.


Minus

  • Saknar förvaringsutrymmen utvändigt för verktyg.

Cat 323 Next Generation

Vikt: 24 ton
Motoreffekt (brutto): 122 kW
Maximal dragkraft: 203 kN
Maximal körhastighet: 5,7 km/h
Frigång under motvikt: 1050 mm
Maximalt grävdjup: 6 730 mm

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 19 september 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste