De vill skapa mätbranschens Amazon

Deras vision är att bygga upp mätbranschens eget Amazon. Just nu är de dessutom Norrbottens snabbast växande företag. Möt L5 Navigation Systems i Luleå.

 

Joachim Edström och Martin Lindgren på L5 Navigation System är Norrbottens snabbast växande företag och har en vision om att skapa mätbranschens motsvarighet till Amazon. Foto: Ann-louise larsson


Att de är det snabbast växande företaget i hela Norrbotten har de fått bevis för genom Dagens industris gasellutmärkelse. 

Saknar motsvarighet

Företaget startade Martion Lindgren tillsammans med en kompanjon för fem år sedan och trots att inte så många trodde på deras affärsidé initialt har de på kort tid – och utan externa investerare – byggt upp en verksamhet som har få, om ens någon, motsvarighet i branschen. Verksamheten står på tre ben; maskinstyrning för gruvindustrin, traditionell maskinstyrning för grävmaskiner och ”lantmäteriutrustning” eller geodesi-produkter som det också kallas. Med sig i ryggen har man starka varumärken som Carlson, Geomax och Topcon, men lägger också mycket krut på att utveckla egen utrustning, både mjukvara och hårdvara. 

Än så länge är killarna ganska förtegna om de egenutvecklade produkterna, men lovar i nästa ögonblick att det inte är långt kvar till en marknadsintroduktion. 

– Vi vill vara helt säkra på att vi har utrustningen färdig för leverans när vi börjar prata om detta, säger Joachim Edström, säljare och delägare i företaget. 

Han berättar att projektet internt går under namnet 90/50, vilket kommer sig av  att utrustningen innehåller 90 procent av funktionerna – till 50 procent av priset för traditionell maskinstyrningsutrustning. 

– Det kommer att fylla ett behov på marknaden, som vi vet finns, tillägger han. 

Grossister utomlands

I Norden kommer verksamheten att fortsätta traditionellt med försäljning av utrustning, montering, service, support och eftermarknad.  Utomlands tänker man sig mer av en grossistverksamhet. Martin har en vision om att kunna bygga upp mätbranschens svar på Amazon. 

– Jag tror att affärsmodellerna i den här branschen kommer att behöva förändras och ett ”Amazon-upplägg” är det som jag tror på i framtiden, säger Martin Lindgren. 

Planen hade Martin klar för sig redan från början, han skulle gå sin egen väg och inte följa i de andras fotspår. Organisationen ska inte ha allt för strikta ramar, det ska finnas utrymme för att ta ut svängarna och fatta snabba beslut. 

– Vi har gått plus sedan dag ett och har kommit väldigt långt på de här fem åren. Planen är att fortsätta i samma takt framåt, säger han. 

Tillväxten under de senaste tre åren har varit 327 procent och omsättningen förra året slutade på 27,7 miljoner kronor, en siffra som man passerat redan i augusti i år. Det är inte bara Sverige som är intressant, världen ligger öppen för L5 och redan nu jobbar man långt utanför landets gränser. Det är på den globala marknaden som L5 främst ser tillväxtmöjligheter. 

Afrika står på tur

– Målet är att 2022 ska 80 procent av omsättningen komma från utländska marknader, säger Martin Lindgren. 

Han berättar bland annat om ett projekt i Sydafrika där L5 nyligen har utrustat 15 borriggar med styrsystem i en gruva som är bland de tio största gruvorna i världen. Och Afrika är dessutom nästa världsdel som står på tur att etablera sig i. 

– Vi tänker ett slags franchising-upplägg när vi ska växa internationellt, där vi har en stark partner i landet som i sin tur har nytta av vårt namn och koncept, säger Martin Lindgren. 

Franchisetagare finns redan nu i flera länder.

– Dessutom går det att göra mycket via fjärrstyrning så vår svenska personal kommer kunna vara stöd till våra organisationer över hela världen, tillägger han. 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 27 november 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste