BKT har visat världen var skåpet ska stå

Att tillverka däck i premiumklass till ett betydligt lägre pris än konkurrenterna är en rejäl utmaning som få skulle anta. Indiska BKT har dock under de senaste tio åren visat var skåpet ska stå och presenterat fantastiska försäljningssiffror, inte bara i Sverige utan över hela världen. 

 

Vid BKT:s fabrik i Bhuj i norra Indien tillverkas däck i storlekar upp till drygt 50 tum, som sedan säljs över hela världen. I fabriken jobbar drygt 750 anställda och mångabor också på fabriksområdet där bostäder, dagis, vårdcentral och liknande har byggts upp. Foto:: bkt


Den indiska tillverkaren BKT, Balkrishna Industries Ltd, grundades 1987 och har jobbat mot den europeiska marknaden i tio års tid. Gripen Wheels i Sverige var en av de första som lanserade märket i Europa. (Läs mer om Gripen Wheels sidorna 20-21) Trots en helt annan prisbild än många av konkurrenterna vill inte BKT bli sett som ett lågprismärke, man framhåller tydligt att kvalitet står högst på prioriteringslistan. Kvalitetskraven är höga och testerna som produkterna genomgår innan de når marknaden är rigorösa. För att lägga tyngd bakom argumenten bjöd BKT in ett antal journalister från hela världen för att visa upp tillverkning, utveckling och testanläggning vid en av företagets fabriker, belägen i Bhuj i norra delen av Indien ungefär 60 mil norr om huvudstaden Mumbai. 

Arvind Poddar, vd och styrelseordförande för Balkrishna Industries Ltd berättar om företagets nya satsning- den första fabriken utanför Indien! Fabriken kommer att byggas någonsin i USA, exakt position är ännu inte offentliggjord, och beräknas stå klar inom tre år. 
Foto: daniel moqvist

Än så länge sker all tillverkning vid totalt fem olika fabriker i Indien, vilket är en del av förklaringen till att man kunna hålla nere priserna. Lönerna här är förhållandevis låga vilket håller nere produktionskostnaderna - något som märks på sista raden för kunden. 

Fortfarande är en av utmaningarna att övertyga kunderna om att BKT:s produkter håller måttet, men har man väl fått en entreprenör att en gång testa så brukar denne inte byta leverantör efter det, framhåller Arvind Poddar, vd och styrelseordförande för BKT. 

I skrivande stund står företaget redo att etablera sin första fabrik utanför Indien. Denna kommer att ligga i USA och beräknas stå klar om tre år. 

– Framförallt är det för att kunna korta leveranstiderna till de amerikanska kunderna som vi väljer just USA. Vi har inte alls samma leveranstider till Europa, därför är det i dagsläget inte aktuellt med en fabrik där, men jag stänger inga dörrar för framtiden, säger Arvind Poddar under en intervju med Entreprenadaktuellt.

Fabriken i Bhuj började byggas 2010 och stod klar att inviga fem år senare. Här jobbar 750 anställda på helårsbasis, uteslutande män, och ytterligare 1 500 finns på kontraktslistan vid produktionstoppar. 

Inom kort står en ny fabriksdel för så kallat ”Carbon black”, på svenska kallat kimrök. Carbon Black är ett fint kolpulver som används för att öka slitstyrkan i gummit och tillför bland annat ökad sträckningsgräns, nötningsbeständighet och utmattningshållfasthet samt ger UV-skydd och lämplig styvhet åt materialet. 

Bhuj-fabriken håller på att byggas ut med en helt ny del för produktion av kimrök, även kallat Carbon Black, ett fint kolpulver som används i däcktillverkning för att påverka slitstyrka och hållfasthet bland annat. Foto: daniel moqvist

Automatiserat arbete

Mycket av det tunga arbetet i fabriken är automatiserat och av maskinerna som används i tillverkningen är flertalet europeiska. 

Bhuj-fabriken har två stora vattenreservoarer och ett omfattande ledningsnät som förser fabriken med vatten till produktionen. Foto: daniel moqvist

Men BKT i Bhuj är så mycket mer än bara en fabrik, runt den jättelika fabrikskolossen har ett helt litet samhälle vuxit fram. Här finns bostäder för de anställda, där de kan bo med sina familjer, samt dagis och vårdcentral, närlivs och faciliteter som gym, bibliotek och samlingslokaler. Många av arbetarna kommer också från de närliggande byarna. Det märks att man från BKT:s sida är stolta över vad man åstadkommit och gärna visar upp både fabrik och bostäder för utländska besökare. Fabriksområdet är närmare 130 hektar stort och varje dag tillverkas här mellan 150-200 däck i olika dimensioner. Råmaterialet importeras från bland annat Vietnam, Korea, Thailand och Indonesien och blandas i fabriken enligt egenframtagna recept för att ge just de egenskaper som man vill åt med varje specifikt däck. Det är en komplicerad process där både tid och temperatur måste vara exakt rätt. Varje steg tillverkningsprocessen dokumenteras noggrant för att man ska kunna gå tillbaka och se vad som orsakat eventuella störningar. Produktionen pågår dygnet runt och under en dag kan man producera upp till fem olika däcktyper och storlekar. 

Det är även vid fabriken i Bhuj som den största delen av utvecklingsarbetet sker. I slutet av 2017 öppnades företagets nya R&D-center (forskning och utveckling), som anses vara ett av de mest avancerade och modernaste i branschen. Där har man gasen i botten och spottar ur sig nya produkter på löpande band. Varje år presenteras ett hundratal nyheter, både helt nya produkter och uppdateringar av befintliga produkter. Även fabriken har anpassats för att kunna göra större däck än tidigare och inom kort presenteras det största radialdäcket för lantbruk som BKT någonsin gjort, vilket är 46 tum, men kapaciteten i fabriken finns för att producera däck som över 50 tum.  

Under året kommer man också att presentera däck för stora dumprar och under andra kvartalet nästa år ge sig in på marknaden för de riktigt stora maskinerna, där utmaningarna ligger i att möta kraven på höga hastigheter med tunga laster under längre sträckor. 

Ambitionen är att bli marknadsledare inom off-highway-segmentet, berättar Rajiv Poddar, joint managing director. Foto: daniel moqvist

– Vår ambition är att bli marknadsledande inom offhighway-segmentet. Det är en utmaning som vi tar oss igenom steg för steg, berättar Rajiv Poddar, son till Arvind Poddar och arbetar som joint managing director. 

Under förra året växte BKT globalt med 14 procent, omsatte över 900 miljoner dollar och har nu ungefär sex procent av världsmarknaden inom off-highwaysegmentet. Målsättningen är att nå tio procent innan 2025 och med stora investeringar både inom produktion och utveckling men också på att marknadsföra sig mot både Europa och USA finns det mycket som talar för att man kommer lyckas. 

 

BKT i Bhuj

Fabriken i Bhuj är BKT:s största och en av totalt fem fabriker i Indien. Nyligen beslutade man att bygga den första fabriken utanför landet, den kommer att vara placerad i USA och ska stå klar om tre år och innebär en investering på 100 miljoner dollar.

Under året öppnar en ny fabriksdel i Bhuj där man producerar så kallat Carbon Black, eller på svenska kimrök, vilket är ett fint kolpulver som bland annat påverkar däckets hållfasthet och styvhet. 

Nyligen togs en ny testbana i drift vid utvecklingscentret i Bhuj. Där kan däcken testas under olika förhållanden och på olika underlag samt uthållighetstestas. 

 

Produktionen pågår dygnet runt och under en dag kan man producera upp till fem olika däcktyper och storlekar.Foto: daniel moqvist
BKT:s fabrik i Bhuj är den största däckfabriken i hela Indien och sträcker sig över ett område på drygt 120 hektar. Fabriken började byggas 2010 och invigdes fem år senare. Många av de tunga arbetsmomenten är automatiserade och flera av maskinerna i produktionen är europeiska. Foto: bkt
I slutet av 2017 öppnades det nya forsknings- och utvecklingscentret vid fabriken i Bhuj. Produktutvecklingen sker i raketfart, varje år presenteras över 100 nya produkter. Foto: daniel moqvist
En helt ny testbana har byggt vid anläggningen i Bhuj. Här kan däcken testas på olika underlag och för uthållighet bland annat. Foto: daniel moqvist
Fabriken i Bhuj invigdes 2015 och har nyligen utrustats med en ny utrustning för att kunna bygga större däck på över femtio tum. Foto:bkt

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 11 februari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste