MASKINTEST: Stabila och trevliga att köra

Den här gången har Entreprenadaktuellts testförare Martin Elliot och Patrik Andersson satt två av Volvos minigrävare, ECR35D och ECR50D, på prov. Trots sitt kompakta format upplevdes de både bekväma och stabila. 

ECR35D går mjukt och fint i hydrauliken och känns både bekväm och stabil trots sitt kompakta format.
Foto: Ann-louise Larsson

Arbetsmiljö

Arbetsmiljön i en minigrävare är sällan optimal av förklarliga skäl. Volvos 3,5 – tonnare respektive 5-tonnare ECR35D och ECR50D får ändå på det hela taget ett gott omdöme för arbetsmiljön från testförarna Patrik Andersson och Martin Elliot. 

– Det finns inte lika många inställningsmöjligheter på grejerna i hytten som på de större modellerna, men så är det ju hos vilken tillverkare man än tittar på. Stolen gick att höja och sänka, armstöden likaså. Det går att ställa in så att man kan sitta bekvämt, konstaterar Patrik Andersson. 

Knapparna sitter samlade längs med högersidan, vilket ger pluspoäng från testförarna. 

– Den märkligaste detaljen och största minuset var att man fyllde på spolarvätskan vid ett tanklock i den högra bakre stolpen – från insidan! Vem vill hålla på att kladda med spolarvätska inne i hytten? Dessutom satt det så pass högt upp att det nästan blir svårt att kunna hälla från en dunk. Jag hade inte haft något emot om tanklocket suttit på samma ställe – men på utsidan av maskinen, säger Martin Elliot. 

Sett till storlek och format på maskinen upplevs hytten som rymlig och bekväm. 

Sikten upplevs okej, men för Martin som är drygt 190 centimeter lång, hamnar den övre balken som håller ramen för framrutan rakt i synfältet. 

– Nu tittar man ju oftast framåt-neråt och då stör det inte så mycket men för min del hade rutan gärna fått gå en liten bit längre upp, säger Martin Elliot. 

– Jag är lite kortare och hade inga problem med detta, säger Patrik Andersson. 

– Att öppna framrutan gick däremot väldigt smidigt. Det var bara att trycka in två spärrar och dra i handtagen. På en del maskiner brukar man kunna få ta i ordentligt, men här gick det hur lätt som helst. Det är en fördel på maskiner i den här storleken som många gärna kör med öppen ruta, säger Martin Elliot. 

– Däremot tyckte jag att dörren var lite svår att stänga om man haft den helt öppen i ”låsningsläge”. Man fick luta sig väldigt långt för att kunna trycka in spärren och stänga. Det hade kunnat sitta en spärr på insidan av dörren som hade varit lättare att nå, tillägger han.
 

 Samlade knappar på högersidan i maskinen får pluspoäng. 
Många minigrävare brukar upplevas som ”stirriga”, men ECR35D är förvånansvärt följsam och det är inga problem att dra jämnt med den. Foto: Ann-louise Larsson

Körupplevelse

Båda modellerna är kortrumpade, men upplevdes trots det som stabila. 

– Jag kunde nästan ha full skopa längst ut på maskinen utan att känna risk för att välta. Det går att få ett bra arbetsområde med maskinen även fast den är liten och kompakt. Jag tyckte det kändes bra, säger Patrik Andersson. 

Till skillnad från många andra minigrävare upplevdes inte ECR35D och ECR50D som ”stirriga” eller ryckiga i hydrauliken. 

– För att vara minigrävare så tyckte jag att de gick väldigt mjukt i hydrauliken. Det var trevliga maskiner att köra. Jag skulle inte ha några problem att sitta en hel arbetsdag i en av dem, säger Patrik Andersson. 

Påfyllningen av spolarvätskan sker i den bakre stolpen från insidan, vilket medför stor risk för spill i hytten. 

– Jag tyckte den hängde med väldigt bra, jag körde med aggregat och elegant samtidigt och det var inga problem. Det är helt klart bra maskiner för det de är byggda till, fortsätter han. 

En detalj som får pluspoäng är den transparenta filterbehållaren/nivåglaset vid hydrauloljefiltret, där man enkelt kan se om det har kommit in föroreningar i oljan och kan vidta åtgärder långt innan man annars hade märkt det. 

– Det är väldigt bra om man kör med många olika redskap och löper risk att det kommer in smuts i hydrauloljan, säger Patrik Andersson. 

Service och underhåll

När det kommer till service och underhåll finns inget att klaga på trots att maskinen är kompakt byggd. Från de två motorluckorna når man alla komponenter som man behöver komma åt, ventilpaketet sitter placerat långt fram för att vara lätt att nå. 
 

Ur servicesynpunkt gillas ett lättillgängligt ventilpaket. 

 

Framrutan öppnas lätt genom att trycka in två spärrar och dra i handtagen. 

 

ECR35D

Motor: Volvo D1.7A

Bruttoeffekt: 19 kW

Nettoeffekt: 17,2 kW

... vid varvtal2 200 varv/minut

Maskinvikt: 3 520 - 4 090 kg

Maskinvikt, version med öppen hytt: 3 385 - 4 090 kg

Skopvolym: 0,05 - 0,15 m³

Färdhastighet, låg/hög: 2,7 / 4,5 km/h

Svängningshastighet: 9 varv/minut

Brytkraft: 30,7 kN

Rivningskraft (skaftets brytkraft): 20,7 kN

Totalbredd: 1 780 mm

Totallängd: 4 660 mm

Huvudhydraulpumpens maxflöde: 103 l/min

Bomsvängvinkel, vänster/höger: 76 / 56 grad

 

ECR50D

Motor: Volvo D2.6A

Bruttoeffekt: 31 kW

... vid varvtal2 200 varv/minut

Maskinvikt: 5 010 - 5 200 kg

Maskinvikt, version med öppen hytt: 5 010 - 5 200 kg

Skopvolym: 0,08 - 0,24 m³

Färdhastighet, låg/hög: 3 / 4,9 km/h

Svängningshastighet: 9,5 varv/minut

Brytkraft: 31,2 kN

Rivningskraft (skaftets brytkraft): 24,9 kN

Totalbredd: 1 920 mm

Totallängd: 5 090 mm

Huvudhydraulpumpens maxflöde: 103 l/min

 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 24 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste