Stor industrisatsning i Södertälje när Scania bygger nytt gjuteri

I februari i år inleddes markarbetena till Scanias nya gjuteri i Södertälje. Under våren inleds grundläggningsarbete och produktionsstarten är beräknad till 2021.

Scania satsar omkring 600 miljoner kronor på ett nytt gjuteri vid fabriken i Södertälje. Kontraktet för byggnadsarbetet har gått till Skanska. Bild: Skanska

Scania satsar stort på ett nytt gjuteri vid sin anläggning i Södertälje. Totalt investeras 600 miljoner kronor på ett nytt gjuteri för motorkomponenter, byggt i två plan med en total yta på 34 000 kvadratmeter. Nuvarande gjuteri är byggt 1914 och hade krävt stora ombyggnader för att anpassas till framtida krav och produktionskapacitet. Därför väljer man istället att bygga ett helt nytt gjuteri, som klarar en tredubblad produktionskapacitet och som dessutom drivs på förnybar el, vilket sänker den årliga energiförbrukningen med motsvarande uppvärmningen för 6 000 villor.

– Med det nya gjuteriet tar vi även hem en stor del av den tidigare outsourcade tillverkningen. Med modern produktionsteknik räknar vi med att kunna tredubbla volymerna på befintlig bemanning, berättade Stefan Palmgren, ansvarig för global tillverkning av komponenter och drivlinor på Scania under en pressträff förra veckan, vilket innebär att hela Europa kommer att få komponenter som är gjutna i Södertälje.

– Det här är en viktig investering för Scania men också för Södertälje, som innebär att vi säkrar jobb för de anställda under en lång tid framåt, tillägger han.

Uppdraget att bygga det nya gjuteriet har gått till Skanska, som i början av året inledde markarbetena.

Anders Sandström, distriktschef på Skanska Sverige. 

– Det här är ett jättestort projekt för oss och vi är väldigt glada att få jobba tillsammans med ett företag som har liknande värderingar som oss. Projektet i sig är väldigt komplicerat med många avancerade installationer, uppgav Lars Jonsson, vice vd för Skanska Sverige under pressträffen.

Som mest kommer projektet att sysselsätta omkring 200 personer, idag är ett 40-tal involverade. Större delen av schaktningsarbetena är nu slutförda och i maj inleder man pålningsgrundläggning och därefter gjutning.

– Det är ett jättespeciellt projekt för oss, det är inte varje dag som man är med och bygger industrier i den här storleken. Mest utmanande skulle jag säga är tidsplanen som kräver att vi håller en hög intensitet under hela byggtiden. På anläggningssidan är arbetena ganska traditionella, de mest avancerade tekniska delarna i det här projektet ligger i installationerna, säger Anders Sandström, distriktschef på Skanska Sverige.

Vid gjuteriet i Södertälje kommer man att producera motorblock och cylinderhuvuden för Scanias raka 9- och 13-liters motorer samt 16-liters V8-motorn.

Näringsminister Ibrahim Baylan besökte projektet förra veckan tillsammans med Scanias och Skanskas ledning. Foto: Ann-Louise Larsson

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 29 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste