”Jag vill både kunna driva företaget och köra maskin”

Trots att företaget har vuxit i rask takt har Erik Eriksson aldrig funderat på att lämna hytten och ta plats bakom skrivbordet.

– Det är det roligaste jag vet att köra, jag har inga planer på att sluta med det för att företaget växer. Jag försöker istället att hitta arbetsformer för att jag både ska kunna driva företaget och vara med ute och köra, säger han. 

 

Erik Eriksson trivs bakom spakarna och trots att företaget vuxit snabbt har han inga planer på att lämna spakandet för att ta plats bakom skrivbordet. Nyligen utsågs han till Årets tillväxtföretag i Bodens kommun. 
Foto:ann-louise larsson


Erik Eriksson i Boden har kört maskiner så långt tillbaka han kan minnas. 2005 startade han enskild firma men innan dess jobbade han som hjullastarförare i sin pappas företag. Idag driver han Eriks mark & maskin i Boden med 15 anställda och minst lika många maskiner. 

– Jag är med ute i verksamheten och kör maskin varje dag. För mig ger det väldigt mycket, dels för att jag får göra det som jag tycker är det allra roligaste och dels för att det ger mig väldigt bra kontakter och förståelse för det vi håller på med. Jag tror att de som jag har anställda tycker att det är positivt att jag är där ute på fältet och inte sitter fast bakom ett skrivbord. Dyker det upp problem som de behöver hjälp med att lösa då tar vi det över telefonen medan jag kör, berättar Erik Eriksson. 
 

Maskinparken har vuxit med flera nya enheter varje år. Den här hjullastaren köpte Erik lnär han startade eget och fortfarande används den i det dagliga arbetet. 

Snöröjer spåren

Men vi backar bandet till 2005 när Erik startade sitt företag. Då köpte han en bandgrävare, en EC150 och anställde en förare till maskinen, samtidigt som han jobbade kvar som anställd i sin pappas företag. 

– När jag sedan kände att jag vill växla upp i mitt eget företag köpte jag en L60E och fick jobb med den hos NCC. Sen har det bara rullat på med mer folk och fler maskiner, berättar Erik Eriksson, när han tar emot vid anläggningen i Boden. Tidigare på dagen har han varit ut och röjt snö längs spåret på en sträcka mellan Luleå och Boden med sin spårgående Huddig. 

– Att vi hamnade på järnvägen är en slump. Jag är medleverantör i BDX och får alla jobb genom dem. De frågade om jag var intresserad av ett underhållskontrakt på järnvägen och på den vägen är det. Jag hade aldrig jobbat på järnvägen tidigare eller hade maskiner för det. Det fick jag ju skaffa när jag fick det här jobbet, säger Erik. 
 

Ibland krävs egna lösningar, den här sopvalsen har kombinerats med ett blad för att göra effektiviteten högre när man snöröjer längs Norrbottens järnvägar. 

Köpt två ”humlor”

Hösten 2017 levererades den första spårgående ”humlan” från Huddig tillsammans med en Volvo L90H i spårutförande och en spårgående Volvo-bandgrävare i 15-tons klassen. 

– Det var den största investeringen jag gjort någonsin. Jag la 12 miljoner på maskiner på ett bräde och visst kändes det lite nervöst ett tag, men det gick ju bra och nu har jag investerat i ytterligare en Huddig som jag fick strax innan jul, berättar han. 

Totalt har företaget idag 21 maskiner och lastbilar och faktum är att maskinerna som Erik började med faktiskt finns kvar och används i verksamheten fortfarande. 

Fyra gånger har han varit nominerad och i år vann han. 

Hittat duktigt folk

Att hitta rätt medarbetare har inte varit några större problem tycker Erik. 

– Man får räkna med att lära upp dem och jag försöker att hitta lämpliga uppdrag där de kan få mycket ”spaktid” i början. Jag har aldrig annonserat efter folk och haft turen med mig att få väldigt duktigt folk som har sökt sig hit. Det har till och med hänt att jag anställt en kille utan att jag hade något jobb till honom för tillfället bara för att ingen annan skulle ta honom. Jag visste att han var väldigt duktig och skulle göra ett bra jobb och det har fallit väldigt bra ut, säger Erik Eriksson. 

Nyligen fick företaget ta emot priset som ”Årets tillväxtföretag” i Bodens kommun, en utmärkelse som han varit nominerad till fyra gånger tidigare under de senaste fem åren. 

30 miljoner förra året

– Jag hade lite på känn att det kanske skulle bli jag i år. Tack vare järnvägskontraktet så växte vi väldigt mycket förra året, från en omsättning på 22 miljoner 2017 till 30 miljoner förra året. 

Just järnvägsjobb är något som Erik vill jobba mer med. 

– Det finns och kommer finnas väldigt mycket jobb här uppe under de närmaste åren så vi kommer kunna hålla oss sysselsatta på hemmaplan, säger han. 

Vill inte ligga ute

För det där med att ligga ute på jobb är inget som lockar Erik. 

– Jag har provat, vi gjorde ett jobb ett år nere i Stockholm, men det är svårt att vara därnere när man har 15 man som går här hemma. Jag trivdes bra med jobbet men jag behöver hålla mig här i Norrbotten. Visst händer det väl ibland på sommaren att vi får åka en bit på en del vägjobb och ligga ute ibland men då är det oftast under en begränsad period så då brukar det funka. 

Nöjd med bdx

Att vara ansluten till BDX, en anläggningsverksamhet sprungen ur en lastbilscentral, innebär att Erik själv slipper räkna på jobb – men samtidigt är begränsad till att inte kunna ta egna jobb utanför de som förmedlas av organisationen. 

– För mig fungerar det klockrent. Vi gjorde lite egna jobb tidigare men det är ingenting som jag saknar. Ska man driva egna jobb krävs det mer arbetsledning och det är ingenting som jag vill jobba med i dagsläget. 

Frun sköter pappren

– Man får ut väldigt mycket för det som de kostar att vara ansluten till BDX och gör samtidigt att jag kan driva företaget på det sättet som jag vill och slippa vara fast bakom skrivbordet, säger Erik Eriksson. 

Erik har även turen att ha en fru som sköter all administration och personalfrågor i företaget. 

– Så att jag kan göra det som jag är bra på – köra maskin, säger Erik. 
 

Eriks Mark & Maskin

Erik startade företaget som enskild firma 2015. Idag är bolaget ett aktiebolag med anställda och en omsättning på ungefär 30 miljoner förra året. 

Ett underhållskontrakt på järnvägen ledde till stora investeringar i maskiner - men också att omsättningen ökade med 8 miljoner. 

Företaget är baserat i Boden och jobbar främst inom Norrbottensregionnen.


Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@entreprenadaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 30 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste